تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۶ دی ۱۳۸۶ ساعت ۱۸:۱۰
۰
کد مطلب : ۱۰۹۲
حبيب‌الله صادقي، نقاش:

براي خلق تابلوهاي عاشورايي معمولاً شعر زياد مي‌خوانم

براي خلق تابلوهاي عاشورايي معمولاً شعر زياد مي‌خوانم
به گزارش خیمه، حبيب‌الله صادقي، مدير دفتر امور هنرهاي تجسمي وزارت ارشاد درباره ويژگي‌هاي اين تابلو به خبرنگار هنرهاي تجسمي فارس گفت: در اين تابلو فرشتگاني را به تصوير كشيده‌ام كه در كنار آنها اهل بيت(ع) درحال مرثيه خواني براي سرهاي بريده در صحراي كربلا هستند.
 
وي افزود: اين تابلو فضايي عاشقانه دارد و از جمله آثاري است كه بسيار به آن علاقه دارم. به همين دليل سعي كردم در خلق اين اثر آيينگي كنم. 

صادقي كه پيش از اين نيز در خلق تابلوهاي عاشورايي دستي داشته است ادامه داد: حدود يك ربع قرن توفيق اين را داشتم كه ارادتم را به هنر ديني نشان دهم و با توجه به اين كه انديشه انقلاب اسلامي ما نيز ملهم از تفكر عاشورايي بود سعي كردم در خلق آثار انقلابي و عاشورايي‌ام ميان اين دو يك ارتباط عاطفي برقرار كنم.

 وی با بيان اين كه ظرف 10 سال گذشته به نيت محرم و عاشورا يك تابلو خلق كرده است گفت: هرساله در ايام محرم به اندازه يك اربعين روي يك تابلو با موضوع محرم و عاشورا كار مي‌كنم. تا امروز حدود 20 تابلو نگارگري با شيوه آبرنگ در اين زمينه كار كرده‌ام و سعي داشتم كه روايت‌هاي جديدي از عاشورا نقاشي كنم. 

سرپرست موزه هنرهاي معاصر تهران با اشاره به فضاي حزن‌آلود تابلوهاي عاشورايي گفت: فضاي حزن‌آلود تنها يكي از شيوه‌هاي بياني عاشورا است و مابقي آن همه شور، وجد و سماع است.

 وی كه حدود پنج تابلو با موضوع عاشورا در موزه هنرهاي ديني امام علي(ع) دارد درباره آثار عاشورايي خود توضيح داد: عاشورا را به شيوه‌هاي مختلفي در فرهنگ ايراني ديده‌ام و به تصوير كشيده‌ام. از جمله تابلو قالي‌شويان مشهد اردهال كه فضايي شبيه به محرم و عاشورا دارد و براي اهل بيت(ع) و شهادت فرزندان حضرت علي(ع) مرثيه خواني مي‌كنند. براي تصوير اين فرهنگ، اتودهاي بسياري زدم تا سرانجام آن را به تصوير كشيدم. 

صادقي گفت: براي خلق تابلوهاي عاشورايي معمولاً شعر زياد مي‌خوانم و به تعاريف، تصانيف و موسيقي حماسي كه در روضه‌ها داريم و با باورهاي ديني ما مغايرت ندارد توجه دارم. 

وي افزود: سال گذشته دو تابلو كشيدم كه يكي با موضوع گودال قتلگاه و ديگري حضرت زينب در بارگاه يزيد بود. امسال هم نيت كرده‌ام كه تابلويي با موضوع حضرت علي‌اصغر را نقاشي كنم. 

مدير كل امور هنرهاي تجسمي وزارت ارشاد درباره كيفيت نقاشي‌هاي عاشورايي كه در در دوران معاصر تصوير شده است گفت: بخشي از اين نقاشي‌ها كه همراه با كلام بود موضوعات حماسي،بزمي،رزمي و مردمي داشتند و در تكايا و قهوه‌خانه‌ها روايت مي‌شد، نقاشان نوگرا هم شيوه بيان را از حالت عيني مي‌خواهند خارج كنند و مثالي‌تر نقاشي كنند. بخش ديگري از نقاشي‌هاي قهرمان‌پردازانه نيز مدتي بود كه بسيار در ايام محرم وعاشورا به چشم مي‌خورد كه قهرمانان اين آثار شبيه داستان‌هاي شرق دور و هند بودند كه لباس عربي به تن داشتند. اين نوع نقاشي‌ها رفتارهايي زميني از انسان‌هاي آسماني را به تصوير مي‌كشيدند كه خوشبختانه با اين نوع نقاشي‌ها و تصاوير مقابله شد.
 
صادقي با تأكيد بر حمايت از نقاشي‌هاي قهوه‌خانه‌اي و مدرن ادامه داد: از دوران نقاشي‌ قهوه‌خانه‌اي تا دوره نقاشي مدرن تلاش‌هايي براي ثبت واقعه عاشورا شده است ولي همه اين تلاش‌ها به نحوي يا روايت مستقيم و در خدمت كلام است و يا اين كه بسيار تجريدي است و احتياج به مداقه بيشتري دارد. 

وي با اشاره به تابلو عصر عاشورا فرشچيان افزود: البته بعد از انقلاب اسلامي، محمود فرشچيان با خلق تابلو «عصر عاشورا» بسيار در اين زمينه فعاليت كرد ولي به عقيده من فرشچيان پالت شخصي خود را دارد و هر هنرمندي بايد بتواند روايت خاص خود را از ماجراي عاشورا به تصوير بكشد. ضمن اين كه نبايد هنرمند عيني‌گرايانه عاشورا را روايت كند بلكه بايد كشف بزرگتري از اين ماجرا داشته باشد. 

سرپرست موزه هنرهاي معاصر تهران در خاتمه درباره برنامه‌هاي موزه براي ايام محرم گفت: در فرصتي شايد ورك شاپي از نقاشاني بگذاريم كه اين حقيقت بزرگ را نقاشي كنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما