تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۱ دی ۱۳۸۸ ساعت ۱۱:۳۷
۰
کد مطلب : ۱۱۳۲۶

دفتر اول پرند ستایش؛ درباره ذکر و نعت و چاووشی

دفتر اول پرند ستایش؛ درباره ذکر و نعت و چاووشی
هوشنگ جاوید در دفتر نخست این پژوهش به بازشناسی ذکرخوانی، نعت‌خوانی و چاووش‌خوانی پرداخته است.

جاوید در مقدمه کتاب آورده است: «موسیقی دینی و موسیقی مذهبی، یکی از با‌اهمیت‌ترین مسایلی است که در ایران بدون تعریف‌، بدون شاخه‌بندی و بدون مجموعه‌شناسی مانده است. شکل‌ها و گونه آوازها، ترانه‌ها، تصنیف‌ها و آهنگ ترانه‌هایی که در این دسته از موسیقی ایران جای دارد، قوی‌ترین و شورآفرین‌ترین جنبه‌های هنر ارتباط با عالم بالا را در خود دارندکه بیانگر کوشش بی‌پایان انسان است برای بیان حقیقت حق و التیام آلام روح و رسیدن به آرامش با بهره‌گیری از توسل و توکل و یقین».

از هوشنگ جاوید پیش‌تر آثاری چون «موسیقی رمضان در ایران» و «مناقب‌خوانی در ایران» منتشر شده است.

بخش نخست کتاب به «ذکر» می‌پردازد. تعریف ذکر، اهمیت آن، انوع ذکرخوانی و آداب ذکر آمده است و سپس به نقش ذکر در کارهای مختلف مردم ایران می‌پردازد. در این بخش در نهایت به ذکر در شعر پارسی‌گویان، و دوبیتی‌های ایرانی می‌پردازد. جاوید در این بخش می‌گویدکه ذکرخوانی در شاخه موسیقی عبادی-مذهبی ایران، جایگاه ویژه‌ای دارد، چون به سبب گوناگونی مضامین، دارای دسته‌بندی گسترده‌ای است.
در بخش دوم نعت‌خوانی آمده است. جاوید در این بخش با اشاره به همایش «منتجب» که در آن شمار بسیاری از نعت‌خوانان ایران گردهم آمدند، این همایش را فرصتی برای شناسایی دست‌کم اولیه اشعار مربوط به نعت پیامبر که تا پیش از این سینه به سینه نقل می‌شدند، می‌داند.
جاوید در بخش سوم درباره چاووشی خوانی می‌نویسد. تاریخچه و ریشه لغتی آن را می‌گوید و درباره جایگاه آن در فرهنگ ایرانی و اسلامی می‌نویسد و در نهایت همچون سایر بخش‌ها نمونه‌هایی از آن را مطرح می‌کند.

این کتاب با قیمت ۴۹۰۰۰ریال در مرکز پخش شرکت انتشارات سوره مهر به آدرس تهران، خیابان حافظ، خیابان رشت، کوچه جمشید جم به فروش می‌رسد.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما