تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۷ دی ۱۳۸۸ ساعت ۱۷:۱۳
۰
کد مطلب : ۱۱۴۶۴
سرپرست سازمان اوقاف کشور:

برنامه های فرهنگی در بقاع متبرکه باید تداوم و گسترش یابد

برنامه های فرهنگی در بقاع متبرکه باید تداوم و گسترش یابد
حجت الاسلام علی محمدی، سرپرست سازمان اوقاف کشور و نماینده ولی فقیه این سازمان در حاشیه بازدید از بقاع متبرکه خوزستان با اشاره به نقش برجسته سازمان اوقاف در مسائل فرهنگی کشور گفت: وظیفه اصلی سازمان اوقاف اداره موقوفات و مدیریت بقاع متبرکه و اجرای بخشی از فعالیت‌های فرهنگی مانند برنامه‌های قرآنی و تبلیغ که برای این سازمان تعریف شده است.

او افزود: با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری در رابطه با لزوم تبدیل حرم امام‌زادگان و بقاع متبرکه به قطب فرهنگی، درباره شیوه عملکرد سازمان اوقاف در جهت نیل به این هدف، گفت: اول از همه باید زیرساخت‌های بقاع متبرکه برای زائران امامزاده‌ها و بقعه‌هایی که مورد توجه مردم هستند در سراسر کشور من جمله استان خوزستان برای حضور هرچه بیشتر مردم در این اماکن مقدس آماده شود.

او تاکید کرد: در مرحله بعد باید معرفی بقاع و اماکن متبرکه و امامزاده‌ها به خوبی صورت گیرد چرا که بسیاری از مردم با برخی امامزادگان آشنا نیستند و در برخی مناطق با وجود بسترسازی مناسب، به جز مردم منطقه و کسانی که در جوار حرم امامزاده زندگی می‌کنند کسی از وجود و چگونگی آن بقعه متبرکه خبر ندارد.

سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، گفت: سومین مسئله لازم در جهت تبدیل بقاع متبرکه به مراکز فرهنگی جامعه، این است که برنامه‌های فرهنگی مورد نیاز مردم در بقعه اجرا شود تا زائران با ورود به آن مکان‌ها علاوه بر زیارت، به لحاظ دینی و اخلاقی نیز بهره‌مند شده و برنامه‌های بقعه پاسخگوی نیازهای معنوی آنان باشد.

او گفت: چهارمین مسئله لزوم غنا بخشیدن و پربار کردن برنامه‌های فرهنگی است که برای مخاطبین و مستمعین به لحاظ محتوا قانع کننده و قابل استفاده باشد و در این زمینه باید از مناسبت‌های ملی و دینی استفاده و برای آنها برنامه‌ریزی کرد.

او با اشاره به لزوم گسترش امکانات رفاهی بقاع متبرکه با توجه به زائرخیز بودن استان خوزستان و متعدد بودن بقاع متبرکه پرزائر در این استان، ادامه داد: گسترش امکانات رفاهی در بقاع در یک مدت کوتاه قابل انجام نیست و عمران و آبادانی بقاع متبرکه فرایندی زمان بر است.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، اضافه کرد: در حال حاضر بخش قابل توجهی از نذورات مردم در بقاع برای توسعه امکانات بقعه و تعمیر و آبادسازی ساختمان بقعه و اطراف آن و فراهم کردن تمهیدات مورد نیاز زائران هزینه می‌شود.

او تأکید کرد: گاهی اوقات در این زمینه از کمک‌های دولتی که از طریق استانداری‌ها تأمین می‌شود و نیز کمک‌های مردمی که جدا از بحث نذورات در اختیار اوقاف قرار می‌گیرد نیز برای توسعه عمرانی بقعه استفاده می‌شود.

او با اشاره به توسعه مسائل فرهنگی در بقاع استان و همچنین لزوم توسعه عمرانی بقاع و چگونگی اولویت بندی در تخصیص اعتبارات عمرانی و فرهنگی، گفت: سازمان اوقاف موظف است که هر دو جنبه فرهنگی و عمرانی را در بقاع متبرکه مورد توجه قرار دهد.

سرپرست سازمان اوقاف کشور، افزود: این یک امر بسیار ضروری است که مکان مناسبی برای حضور و رفاه حال زائران فراهم شود و نمی‌توان از آن غفلت کرد؛ اما برنامه‌های فرهنگی و عمرانی از هم قابل تفکیک نیستند و لازم و ملزوم یکدیگرند و اگر یک امامزاده دارای حرم آباد و دارای امکانات خوب باشد اما برنامه‌های فرهنگی مناسبی در آن بقعه اجرا نشود فایده چندانی بر حضور زائران در آن نخواهد داشت.

او ادامه داد: اگر یک برنامه‌ریزی فرهنگی عمیق و گسترده در بقعه‌ای که فاقد امکانات است انجام شود و کسانی که در این برنامه فرهنگی شرکت می‌کنند دچار رنج و مشقت باشند هیچ گاه اثربخشی لازم را ندارند، بنابراین مسائل عمرانی و فرهنگی هردو ضروری است و باید به هردو به طور همزمان توجه شود.

او با بیان اینکه در بعضی موارد ممکن است یکی از این دو اولویت پیدا کند که این امر وابسته به اقتضای آن بقعه و شرایط اقلیمی و جغرافیایی منطقه است، گفت: در حال حاضر بودجه‌ای که برای بقاع متبرکه در استان خوزستان در نظر گرفته شده هم برای عمران و آبادانی و هم برای مسائل فرهنگی و تبلیغی است، به هر حال با توجه به سفر ریاست جمهور به خوزستان امیدواریم به بعد فرهنگ و هنر توجه بیشتری شود و این امر کمکی برای فعالیت بهتر و بیشتر اداره اوقاف در استان خوزستان باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما