تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۸۸ ساعت ۱۴:۳۴
۰
کد مطلب : ۱۲۳۴۱

خطبه حضرت زهرا(س) ثبت ملی می‌شود

خطبه حضرت زهرا(س) ثبت ملی می‌شود
حمید بقایی در دیدار با آیت الله نوری همدانی با اشاره به عملکرد میراث فرهنگی گفت: در گذشته کارهایی که میراث فرهنگی انجام می‌داد به مباحث قبل از اسلام مربوط می‌شد اما در این زمان به مباحث بعد از اسلام پرداخته می‌شود.

او افزود: تعداد ۳۵۰ مسجد تاریخی مرمت شد، سه هزار و ۴۵۰ اثر مذهبی در کشور به ثبت رسید، ۳۴۰ مورد مقبره امام‌زادگان در کشور و ۲۰ مورد هم حوزه علمیه تاریخی مرمت شد.

رییس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به میزان اعتبارات اختصاص پیدا کرده به حوزه دینی گفت: مبلغ ۵۱ میلیارد تومان از اعتبارات در حوزه‌های دینی هزینه شد؛ به طوری که کمتر شهری است که به مسجد تاریخی آن پرداخته نشده باشد.

او از تلاش برای به ثبت رساندن جهانی آثار مذهبی کشور خبر داد و گفت ما پرونده‌هایی را برای ثبت جهانی به یونسکو می‌فرستیم.

رییس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: پرونده‌های آثار مذهبی گنبد شیخ صفی در اردبیل، بازار بزرگ تبریز و مساجد تاریخی ایران برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال شده است.
تا کنون از بین آثار مذهبی ایران، فقط میدان سلطانیه و نقش جهان به ثبت جهانی رسیده است.

بقایی با اشاره به این که ثبت میراث معنوی باعث ثتبیت و شناساندن آنها می‌شود، گفت: در سال گذشته در اعیاد شعبانیه تمام اعیاد شعبانیه به ثبت ملی رسید و از سویی چادر و حجاب اقوام ایرانی نیز به ثبت ملی رسیده است.

او با تاکید بر شناسایی اماکن مذهبی در خارج از کشور گفت: سال گذشته با عراق تفاهم‌نامه‌ای برای مرمت قبرستان وادی‌الاسلام امضا شد که تعداد چهار پیامبر و ۲۶۰ هزار مفاخر علمی، سیاسی و علمی ایران در آن جا دفن هستند.

رییس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از به ثبت رسیدن خطبه حضرت زهرا(س) خبر داد و تاکید کرد: خطبه ارزشمند و گران‌قدر حضرت زهرا را در میلاد آن حضرت ثبت خواهیم کرد و در تیراژ وسیع منتشر خواهیم کرد.

بقایی ادامه داد: میراث معنوی این است که تمامی شاخص‌های معنوی و ارزشمند به ثبت برسد و در همین راستا می‌توانیم شعائر مذهبی‌مان را در این قالب به ثبت برسانیم و به جهانیان نشان دهیم.

رییس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در بخش دیگری از سخنان خود حوزه‌های فرهنگی، سلامت و مذهبی و زیارتی را از انواع گردشگری کشور برشمرد و گفت:همه ساله ۲۲ میلیون گردشگر مذهبی به شهرهای قم و مشهد و شیراز سفر می‌کنند و این نشان‌دهنده ظرفیت بالای کشور در این زمینه است.
او گفت:‌ با کشورهای منطقه نیز برای تسهیل سفر به ایران هماهنگی صورت گرفته است.

او با تاکید بر ظرفیت گردشگری ایران عنوان کرد:از آنجا که گردشگری ایران خانوادگی است و فساد و مشکلی ندارد؛ ظرفیت گردشگری مذهبی ایران در سطحی است که قابل قیاس با هیچ کشوری نیست.

رییس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همچنین با اشاره به اهمیت احداث نمازخانه در جاده‌ها گفت: برای کمک به امر گردشگری در هر ۵۰ کیلومتر یک نمازخانه احداث می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما