تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۸۸ ساعت ۱۱:۲۰
۰
کد مطلب : ۱۲۳۷۶

بیش از یک میلیارد ریال جهت توسعه حرم امام‌زاده حیدر بهبهان هزینه شده است

بیش از یک میلیارد ریال جهت توسعه حرم امام‌زاده حیدر بهبهان هزینه شده است
حجت‌الاسلام حسینی‌فرد با اعلام هزینه شدن بیش از یک میلیارد ریال جهت توسعه حرم امام‌زاده حیدر بهبهان، گفت: طرح توسعه این امامزاده به زودی افتتاح می‌شود و مراسم افتتاحیه آن با توجه به اهمیت موضوع و به خصوص برگزاری نمازجمعه در این حرم، به اطلاع عموم علاقه‌مندان خواهد رسید.

وی اضافه کرد: با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر تبدیل بقاع متبرکه و امامزادگان به عنوان قطب فرهنگی، امسال مرقدهای مطهر امام‌زاده حیدر، امام زاده فضل، و امام زاده اباذر شهرستان بهبهان در اولویت توسعه عمرانی و فرهنگی اداره کل اوقاف استان بوده‌اند.

همچنین حجت‌الاسلام سیدنورالله جنتی، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بهبهان، با اشاره به حجم بالای پروژه‌های اجرا شده و در دست اقدام در بهبهان، افزود: در گذشته در ایام پرجمعیت و به ویژه برای خواهران با معضل کمبود مکان برای اقامه نماز جمعه مواجه بودیم که با توجه به اجرای طرح توسعه و تکمیل حرم امامزاده حیدر، مشکل نماز جمعه در بهبهان حل شده و با توجه به اینکه هرساله کانون حضور مهمانان نوروزی در این شهرستان، مرقد مطهر این امام‌زاده جلیل‌القدر می باشد با توسعه مکان حرم، ظرفیت جذب گردشگر و زایر در نوروز امسال افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: هم اکنون با مهیا شدن سالن بزرگ چند منظوره و تکمیل صحن و رواق‌های حرم مطهر، این امام‌زاده مأمن زایران فراوانی است که از سراسر استان و نقاط دیگر کشور اسلامی ما، برای زیارت و سیاحت به سفر می پردازند و قدم به شهر پر خاطره و با صفای بهبهان می‌نهند.

مرقد مطهر امام‌زاده حیدر از فرزندان امام موسی کاظم(ع) که در کتب تاریخی با القابی چون امیرحیدر و آقاپیرحیدر از وی یاد شده در شهر بهبهان قرار دارد.

تحقیقات انجام شده توسط واحد تحقیق و پژوهش اداره اوقاف که وظیفه جمع‌آوری اطلاعات و بررسی جوانب مختلف تاریخی و باستان شناسی بقاع متبرکه را دارد حاکی از آن است که هنگامی که حضرت فاطمه معصومه(س) به همراه برادرانش فضل، محمدباقر، حیدر و جعفر به ایران آمدند وارد شهر ساوه شده و از طرف حکومت مرکزی(بنی عباس) دستور حمله به آنها صادر شد و طی جنگی شدید بسیاری از آنها از جمله امام‌زاده حیدر شهید و حضرت معصومه نیز مسموم شدند که بعدها شیعیان شهر قم ایشان را به دیار خویش بردند.

همچنین گفته شده که وقتی امام‌زاده حیدر تحت تعقیب حکومت فاسد و ظالم بنی‌عباس قرار می‌گیرد و ضمن نبردی سخت دشمن از دستگیری وی نااُمید می‌شود ایشان را رها می‌کنند و این امام خسته و تنها به باغی که اکنون مزار مطهرش در آن قرار دارد پناه برده و در زیر درخت سدری به استراحت می‌پردازد؛ اما در نهایت در زیر همان درخت و طی ماجرایی غمبار در اثر زخم و جراحات در سال ۲۲۵ هجری قمری به شهادت می‌رسد.

مردم که لحظاتی پیش از شهادتش وی را شناخته و وصیتش را شنیده بودند با اندوه فراوان ایشان را در زیر همان درخت سدر به خاک سپرده و مقبره کوچکی برای این امام زاده درست کردند تا اینکه پس از سقوط حکومت بنی‌عباس شیعیان با دل آرامی بیشتر مقبره را توسعه دادند.

در سال ۷۳۷ هجری قمری، برای اولین بار حرم و بارگاهی برای آن بزرگوار بنا شد و پس از آن در زمان صفویه و قاجار مورد ترمیم و توسعه قرار گرفت، بنای قدیمی از سنگ و گچ ساخته شده بود که در سال ۱۳۵۰ تخریب و روند ساخت آن تا حدود سال ۷۷ ادامه یافت؛ آینه کاری، کاشی کاری و تزئینات داخل حرم نیز در سال ۸۴ به اتمام رسید.

در سال ۱۳۸۷ به همت اداره کل اوقاف خوزستان حرم امام‌زاده حیدر مورد نوسازی و مرمت و تعمیر قرار گرفت و ضمن ترمیم آینه کاری‌ها، سالن بزرگی نیز در کنار رواق اصلی و سالن قبلی ساخته شد و ساخت سالن بزرگ زیرزمین حرم نیز در دستور کار قرار گرفت.

روند ساخت و توسعه حرم این امام‌زاده جلیل‌القدر چنان چشمگیر بوده که مورد توجه اقشار مختلف و مسئولان قرار گرفته و در سال جاری آیت‌الله موسوی جزایری، نماینده ولی فقیه در خوزستان، نیز جهت سرکشی و نظارت بر چگونگی پیشرفت طرح در شهرستان بهبهان حاضر شده و از نزدیک در جریان کار قرار گرفتند.

در حال حاضر با پیگیری مسئولان آستانه و اداره کل اوقاف استان، وسعت آن به ۱۰ هزار مترمربع افزایش یافته و دارای گنبد، گلدسته، مسجد، حسینیه، سالن بزرگ و آینه کاری شده، دارالشفا و درمانگاه، پایگاه مقاومت، کتابخانه و یک سالن بزرگ جدید است.

طرح توسعه حرم هنوز ادامه دارد و هرچند سالن آینه و سالن بزرگ جنب رواق اصلی تکمیل شده و در حال استفاده می باشد اما سالن بزرگی نیز در زیرزمین حرم در حال احداث است که با توجه به حجم بالای زایران و مسافران به زودی به بهره‌برداری خواهد رسید.

هم اکنون حرم امام‌زاده حیدر محل اقامه نماز جمعه بهبهان است و نماز جمعه این شهرستان در سالن آینه و سالن بزرگ تازه ساز حرم اقامه می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما