تاریخ انتشار
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۱۶
۰
کد مطلب : ۱۲۶۷۳

۲۲۰ زائر ایرانی از دو روز پیش در مرز عراق و سوریه معطل مانده‌اند

۲۲۰ زائر ایرانی از دو روز پیش در مرز عراق و سوریه معطل مانده‌اند
بدهکاری یک شرکت ایرانی به شرکتی عراقی منجر به معطلی ۲۲۰ زایر ایرانی در مرز سوریه و عراق شد.

مسعود اخوان نماینده‌ سازمان حج و زیارت در سوریه در این‌باره گفت: این زائران توسط یک شركت خدمات گردشگری از خوزستان برای سفر به سوریه و سپس عراق ثبت نام كرده بودند كه به‌دلیل بدهكاری این شركت ایرانی به طرف عراقی خود، از روز گذشته تا كنون پشت مرز عراق معطل مانده‌اند و با وجود داشتن روادید، اجازه‌ی ورود به خاک عراق به آن‌ها داده نمی‌شود.

او با بیان اینكه سازمان حج و زیارت هنوز مجوز سفر از سوریه به عراق را از مسئولان كشور نگرفته است و هیچ زائری را از این طریق به عراق یا سوریه اعزام نمی‌كند، گفت: كاروان‌هایی كه از مسیر عراق به سوریه می‌روند، معمولا مجاز یا زیر نظر سازمان حج و زیارت نیستند و با مسئولیت خود، چنین اقدامی را انجام می‌دهند.

نماینده‌ سازمان حج و زیارت در سوریه ادامه داد: معمولا این كاروان‌ها حدود چهار یا پنج ساعت در مرز دو كشور معطل می‌شوند؛ اما این كاروان به‌دلیل بدهكاری شركت ایرانی به طرف عراقی، دو روز است كه در مرز و در شرایط نامساعدی معطل است، چون شركت عراقی به‌دلیل این بدهی، از مسئولان كشورش خواسته است، مانع ورود آن‌ها به خاک عراق شوند.

اخوان افزود: البته این كاروان از خاک سوریه خارج شده و پشت مرز‌های عراق معطل است.

وی گفت: شب گذشته، پس از آن‌كه از موضوع مطلع شدیم، راهنمایی‌های لازم را به برخی زائران دادیم و از آن‌ها خواستیم به سوریه بازگردند تا از شرایط سخت مرز عراق نجات پیدا كنند. هم‌چنین از شركت‌هایی كه با آن‌ها ارتباط داشتیم، درخواست كردیم در صورت امكان، مشكل این زائران را رفع كنند.

او یادآور شد: سازمان حج و زیارت با توجه به اینكه مجوز اعزام زائر از خاك عراق به سوریه یا برعكس را ندارد، ارتباطی هم با این شركت‌ها برقرار نمی‌كند؛ اما چون برخی زائران این كاروان با نمایندگی این سازمان در سوریه تماس گرفته بودند، موضوع را پی‌گیری كردیم و از آن‌ها خواستیم در صورت حل نشدن موضوع حتما به سوریه برگردند و برای آن‌ها امكانات اقامتی در نظر گرفته‌ایم.

اخوان بیان كرد: متأسفانه هیچ‌یك از شركت‌هایی كه زائران خود را از طریق سوریه به عراق اعزام می‌كنند یا برعكس، مجوز رسمی این كار را ندارند و از جمله‌ی دفاتر تحت پوشش سازمان حج و زیارت نیستند.

او به متقاضیان این شكل از سفر توصیه کرد: فعلا این تصمیم را نگیرند، چون خطرهای در این راه وجود دارد، بخصوص آنكه شركت‌های امنیتی كاروان‌های آن‌ها را در این مسیر محافظت نمی‌كنند.

اما محمد جهانگرد مدیر این شركت خدمات گردشگری و مسئول زائرانی كه حدود دو روز در مرز معطل مانده‌اند گفت: موافقت‌نامه‌ی ورود این گروه از زائران به خاک عراق برای مرزبانی فرستاده شد و حتا وزارت خارجه‌ این كشور ایمیلی را به‌عنوان موافقت برای گروه ما فرستاد، اما مرزبانی اجازه‌ی ورود نمی‌دهد.

یكی از افراد همكار این شركت ایرانی و طرف عراقی آن نیز به خبرنگار ایسنا گفت: به‌دلیل آن‌كه حضور این كاروان در مرز عراق با روزهای تعطیلی آخر هفته مواجه شد، آن‌ها این‌قدر، در مرز معطل ماندند، وگرنه موافقت‌نامه‌ی شركت عراقی برای مرزبانی فرستاده شده است و قرار بود، لحظاتی دیگر آن‌ها به خاک عراق وارد شوند.

این كاروان با حدود ۲۲۰ زائر ایرانی از استان خوزستان در شرایطی نامساعد و بدون داشتن حداقل امكانات بهداشتی و رفاهی در مرز سوریه و عراق است.

نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما