تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۸۶ ساعت ۱۸:۴۷
۰
کد مطلب : ۱۳۰۰
یک شاعر:

اطلاق عنوان ترانه به سروده‌های عاشورايی درست نیست

به گزارش خیمه، عباس براتی‌پور گفت: من با اطلاق عنوان ترانه به سروده‌های عاشورايی موافق نيستم؛ ترانه معمولا از ترنم صادر می‌شود و به محتوايی گفته می‌شود كه جنبه شادی دارد؛ پس بهتر است از واژه «سوگ‌سروده» يا «سوگواره» استفاده كنيم.

خالق اثر «ماه در فرات» تصريح كرد: عاشورا اقيانوسی وسيع، پر از مضامين و مفاهيم است و شاعر بسته به استعداد و سليقه خود از آن صيد می‌كند. در عاشورا حماسه، عرفان، پيام و مرثيه هر كدام فصل مخصوص خود را دارد و شاعران موفق ما هر كدام از بعدی به قضيه نگاه می‌كنند؛ مثلا بعد عرفانی در گنجينه‌الاسرار مرحوم عمان سامانی و بعد حماسی در «شمع جمع» فؤاد كرمانی نمود يافته‌اند.

براتی‌پور اضافه كرد: برخی از شاعران ما به تقليد از آثار ديگران شعر می‌گويند كه نتيجه‌اش چيزی جز لفاظی نيست؛ شاعران بايد دقت داشته‌باشند، نه آنچنان اغراق كنند كه معصومين، غير عادی به نظر برسند و نه اينكه ايشان را تا سطح عامه‌ترين مردم پايين بياورند؛ در هر صورت حرف و گفته‌های شاعران و مداحان بايد سنديت داشته باشد. 

وی گفت: وظيفه سخنرانان و عالمان شعر و ادب اين است كه در سخنان و خطبه‌های خود آسيب‌های اينگونه سروده‌ها را مطرح كنند و هر از چند گاهی شاعران ترانه‌سرا را جمع‌آوری كرده و به نقد مضمونی آثار بپردازند.

براتی‌پور در پايان به شاعران جوانی كه قصد كار كردن در حوزه ادبيات عاشورايی را دارند توصيه كرد: از آثار استادانی چون سيدجعفر شهيدی و استاد مطهری برای شروع استفاده كنند و هيچ‌گاه دست از مطالعه و تحقيق در اين زمينه بر ندارند.

بنا بر گزارش ایکنا، در زير يكی از ترانه‌های عاشورايی اين شاعر را با عنوان «عشق و زيبايی» می‌خوانيم:

هر چند كه گل نشانه زيبايی است

بی‌عشق حسين هيچ گل، زيبا نيست

زيباست حسين و عشق شورانگيزش

هر كس كه بدان ز پرده دل نگريست

در معبد عشق چون حسين است، دل و جان

جان كرده فدای حضرت جانان، كيست؟

نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما