تاریخ انتشار
دوشنبه ۳ خرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۵۷
۰
کد مطلب : ۱۳۰۹۵
قاضی عسکر:

حفظ کیان تشیع در حج و عمره وظیفه همه ماست

حفظ کیان تشیع در حج و عمره وظیفه همه ماست
جامعه: نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه حج سفری جمعی است و باید همه تلاش کنیم تا کارها را به پیش ببریم، گفت: همه باید کار کنیم و بدانیم آبروی نظام آبروی همه ما و حفظ کیان تشیع وظیفه همه ماست.

حجت الاسلام و المسلمین «سید علی قاضی عسکر» در همایش سراسری مدیران کاروان‌های حج تمتع با اشاره به برخی مسایل درباره مواد مخدر، افزود: نباید حتی یک مورد اجازه دهیم مواد مخدر توسط برخی افراد غافل در کاروان‌ها یافت شود و خدای ناکرده به دلیل بی‌توجهی چهره زایر ایرانی و کشور در این زمینه مخدوش شود.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، ادامه داد: ما وظیفه دفاع از مدیران کاروان‌ها را داریم اما مدیران هم باید در مقابل، سیاست‌های بعثه و سازمان را به عنوان وظیفه شرعی و سازمانی رعایت کنند تا حج ما که از جهت نظم و انضباط الگوی سایر کشورهاست از جنبه معنوی نیز الگو شود.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسگر در عین حال یادآورشد: زایر ممکن است تنها یکبار به چنین سفری اعزام شود به همین دلیل باید بهترین وضعیت را برای او فراهم کنیم تا او بتواند از این سفر بهره‌های معنوی لازم را ببرد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت‌، ادامه داد: در حرکت‌های جمعی باید وظیفه هر فردی معلوم باشد تا دخالت در کار دیگران ایجاد نشود، خوشبختانه در این دوره این اتفاق افتاده است و وظایفی که از سوی دفتر مقام معظم رهبری ابلاغ شد، حوزه کاری بعثه مشخص شده است اما در عین حال برای بهبود امور همیشه تلاش کرده‌ایم تا با سازمان حج به صورت مشترک تصمیم بگیریم و تقسیم وظایف شود تا کارها با هماهنگی بیشتر پیش رود.

قاضی عسگر، تهیه محتوای فرهنگی برای زایران، پژوهش‌های دینی و تخصصی، برگزاری همایش‌های علمی و فرهنگی و تولید و نشر کتب و محصولات فرهنگی را از جمله کارهایی برشمرد که بر عهده بعثه مقام معظم رهبری گذاشته شده است.

وی در ادامه با تاکید بر لزوم حفظ حجاب بانوان در ایام حج، گفت: بحث حجاب و پوشش بانوان موضوع بسیار مهمی است که باید با محبت و الفت و ارایه کتاب‌های مفید به کسانی که رعایت نمی‌کنند، تذکر لازم داده شود.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت افزود: اگرچه الگویی برای حجاب بانوان در حج تدوین شده است ، اما مهمتر از آن ارشاد و راهنمایی مدیران کاروان‌ها در این زمینه است و مدیران باید در مرحله نخست با محبت و رافت تذکر دهند و از برخورد خشن پرهیز کنند.

وی توضیح داد: در مباحث آموزشی باید روش‌هایمان را تغییر دهیم، زایران می توانند به دارالقرآن‌ها، مساجد مراکز اقامه نماز و امثال آن مراجعه و قرائت نماز خود را اصلاح کنند و جلسات آموزشی فرصتی برای این کار نیست. نبایدمطالب مطرح شده در حلسات آموزشی خسته‌کننده و ملال‌آور باشد.

قاضی عسکر خطاب به مدیران کاروان‌ها، افزود: از فیلم‌های آموزشی استفاده کنید، سی‌دی‌های آموزشی را به مردم بدهید و جلسات آموزشی را از حالت فعلی خارج کنید و در آموزش‌ها به شیوه سمعی و بصری تغییر دهید.

به گفته نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، بسته‌های فرهنگی زایر باید طوری توزیع شود که اهداف فرهنگی حج محقق شود و مدیر نباید خودش کتاب و اقلام تبلیغی و فرهنگی را انتخاب کند.

وی با اشاره به برنامه‌های فرهنگی بعثه در سالجاری، افزود: از کارهای جدید اقدام به آموزش مجازی از طریق اینترنتی در پایگاه حج است و ارایه درسنامه‌ها برای کاربران با سواد از طریق سایت یاد شده است‌.

قاضی عسکر گفت: سی‌دی این درسنامه‌ها در آینده آماده می‌شود که می‌تواند تحولی در کاروان‌ها ایجاد کند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، تاکیدکرد: برای بازرسی و ارزیابی از عملکرد کاروان‌ها نیز توافق میان بعثه و سازمان صورت گرفته است تا تداخلی پیش نیاید ضمن اینکه ارزشیابی‌ها باید علمی شود.

وی با انتقاد از تجمع بدون برنامه زایران در بقیع‌، افزود: صحنه درستی نیست که زایران را به بقیع ببریم و یک نفر در میان بانوان بایستد یا بنشیند و زیارت بخواند و حساسیت‌هایی نیز برای عربستان ایجاد شود.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد: سیاست ما رفع تنش با عربستان و اعتمادزایی است و مشکلات را باید از طریق گفت و گو حل کنیم از این رو بخشی از مسایل بر عهده ما و بخشی بر عهده عربستان است. ما خط قرمزهایی هم داریم اما سیاست بر تعامل مناسب بین دو کشور است.

حدود ۹۷ هزار زایر ایرانی امسال به حج تمتع می‌روند و روند اعزام ۴۰۰ هزار زایر نیز در قالب عمره ادامه دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما