تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۱۰
۰
کد مطلب : ۱۳۹۴۱

شماره ۶۷ ماهنامه خیمه منتشر شد

شماره ۶۷ ماهنامه خیمه منتشر شد
فرهنگ-خیمه: شماره ۶۷ ماهنامه فرهنگی و اجتماعی خیمه در ۸۰ صفحه و در قالب شش بخش هیئت، جامعه، هنر و ادبیات، مردم شناسی، تاریخ و اندیشه و رسانه منتشر شد.

در بخش‌های آغازین‌ این شماره خیمه در مطلبی تحت عنوان «خیر سرمان منتظر آقاییم!» نوشته «محمدرضا زائری» می‌خوانید: «خیر سرمان منتظر آقاییم و به امانت‌هایش خیانت می‌کنیم! همدیگر را به چشم دشمن خونی می‌بینیم و از تقوا و تشرع و دیانت، چون خاطرات گذشته و گنجینه‌های باستانی سخن می‌گوییم!... كارنامه همه‌مان سياه است، بی تعارف و ملاحظه . اوضاع همه‌مان خراب است، بی دروغ و مجامله. جز آنان كه به مصداق قضى نحبه رفته‌اند و جز اندك شمار كسان كه به معيار من ينتظر در آزمون صداقت درد می‌كشند، همه بايد سر از خجالت و شرم به زير افكنيم.»

همچنین «مرتضی وافی» در مطلبی که به بررسی رفتار وعاظ در مجالس عزاداری و وعظ می‌پردازد، با نقد تحریفات و بدعت‌ها می‌نویسد: «جنگ اصلى ميان مخالفان و سوء استفاده‌كنندگان از يك سو و منتقدان واقعى از سوى ديگر با هدف تسخير اذهان و افكار مخاطبان مجالس به نفع خود است؛ اما آنچه اين جنگ ‌مذهبى نرم‌افزارى را پيچيده‌تر مى‌كند، ظاهر و گفتمانى ‌سوء استفاده‌كنندگان از اين مجالس‌ است كه براى خود انتخاب مى‌كنند؛ ظاهرى بسيار فريبنده و گفتمانى كاملاً درون دينى و موجه.»

در پرونده ویژه این شماره خیمه به «بررسی زندگی و فعالیت‌های شيخ محمدتقی بهلول گنابادی» پرداخته شده است که به نوعی «مدل عملی در الگوسازی دینی» است. وی که روحانی مبارز و مردمی بود در قیام مسجد گوهرشاد نقشی اساسی را ایفا کرد و در همه حال همگام با مردم بود.

در بخش هیئت، در اين شماره درباره كاركردهای هيئت‌های مذهبی از جمله نقش آنها در نهاد اوقات فراغت و در جبهه هجمه فرهنگی مطالبی ذكر شده است. گفت وگو با استاد «سیداحمد مراتب» و پرونده ويژه‌ای درباره عاشورا و انتظار از ديگر موضوعات اين شماره در بخش هيئت است.
در پرونده عاشورا و انتظار، نقش و كاركرد تشكل‌های دينی و هيئت‌های مذهبی در رسیدن به جامعه آرمانی با قلم دکتر «سیدعلی جوادی» دبير شورای هيئات مذهبی كشور بررسی شده است.

در صفحات جامعه این شماره خیمه به نذر و جايگاه آن در اسلام در گفت وگو با حجت الاسلام فاطمی‌نيا اشاره و احكام نذر، آداب آن و سفره‌های نذری تشریح شده است. همچنین در گزارشی ویژه نذر خیمه‌سوزان طاقانک تصویر شده است. در پایان این بخش با نگاهی به نذرهای ایام محرم در استان‌های مختلف کشور، آداب نذر در این مناطق توصیف شده است.

در بخش هنر و ادبیات آئینی،‌ ضمن معرفی کتاب «تذکره انجمن قدس» که از نفیس‌ترین کتاب‌ها درباره امام زمان(ع) است، انتظار در شعر شاعران عقیده مورد بررسی قرار گرفته است. در عین حال عاشورا و انتظار از دیگر مباحث این بخش است.
همچنین در گفتگو با دكتر «تاجبخش فنائيان» استاد دانشكده هنرهای زيبا و نویسنده کتاب «تراژدی و تعزیه» به قیاس بین فرهنگ ایران و یونان و این دو گونه نمایشی پراخته شده است.
همچنین در بخش هنر می‌توانید نقش موسیقی در تقویت نظام‌های اجتماعی از نگاه «هوشنگ جاوید» را بخوانید.

تاریخ و اندیشه این شماره خیمه در مطلبی تحت عنوان «مُسلم، مُسلمى مُسلّم» حرمت ترور در اسلام را بررسی کرده و با استناد به آنچه آمده است می‌خوانید: «الايمان قيد الفتك» که یعنی ترور در اسلام حرام است.
پس از آن به بحث و بررسی درباره «حجیت رویاها» پرداخته شده است و در عین حال از تاریخ‌نگاری، حدیث‌پژوهی، تحریف‌شناسی و روش‌شناسی در گفت‌وگو با «محمداسماعیل عبداللهی» به عنوان لوازم عاشوراپژوهی یاد شده است.

در بخش رسانه دکتر «امیر دبیری مهر» در گفت وگو با خيمه، صدا و سيماى جمهورى اسلامى ايران را به عنوان رسانه دينى  آسيب‌شناسى كرده؛ سپس دكتر «على دارابى» در مقاله‌اى انتظارات، ملاحظات و وظايف رسانه ملى را در تعامل دين و رسانه بيان نموده است. همچنین «پرويز فارسيجانى» درباره موضوع تأسيس شبكه‌هاى ماهواره‌اى دينى فارسى زبان و سياست‌هاى رسانه ملى براى جذب مخاطب سخن گفته است.

ماهنامه خیمه به صاحب امتیازی محمد رضا زائری، مدیرمسئولی مرتضی وافی و سردبیری میثم غضنفری منتشر می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما