تاریخ انتشار
دوشنبه ۱ شهريور ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۳۳
۰
کد مطلب : ۱۴۱۳۲
سيد جواد هاشمی؛

«توبه نمی‌کنم» به تدريس رحمت و شفقت در جامعه می‌پردازد

«توبه نمی‌کنم» به تدريس رحمت و شفقت در جامعه می‌پردازد
فرهنگ: سيد جواد هاشمی که امروز اول شهريور نمايش «توبه نمی‌کنم» را در تالار مهر حوزه هنری روي صحنه می‌برد، درباره اين نمايش گفت: «توبه نمی‌کنم» در واقع رحمت و شفقت را تدريس می‌کند که هديه‌ای از سوی خداوند برای انسان‌ها است و در اين نمايش به واسطه شخصيت بی‌نظير اميرالمومنين (ع) به مخاطبان منتقل می‌شود.

وی افزود: اين موضوع بسيار قابل توجه است که مردی با ذوالفقار و کندن در خيبر و حضور در جنگ‌های صدر اسلام شهره است اما آنقدر رحيم و مهربان است که حتی با دشمنان‌اش به شفقت رفتار می‌کند. در اينجا ما با يک الگوی بی‌نظير مواجه هستيم و انتظار می‌رود که همه شيعيان آن حضرت هم‌چون او رفتار کنند.

نويسنده نمايش «توبه نمی‌کنم» درباره منابع تحقيق و زمان آن بيان کرد: من برای نوشتن اين اثر از آثار نويسندگان تشيع و تسنن کمک گرفته‌ام. يک‌سری از روايات بين اهل تسنن و تشيع مشترک است و مردم ما کاملا با آن روايات آشنايی دارند و من سعی کردم فرازهايی از اين روايت‌ها که سنديت دارند را در اين نمايش بياورم. به علاوه آن‌که برخی شخصيت‌های غيرواقعی نيز در اين نمايش حضور دارند و من خواسته‌ام توسط اين شخصيت‌ها حرف اصلی‌ام را بزنم. نوشتن اين نمايش‌نامه چهار سال پيش در خانه خدا آغاز شد و من بيش‌تر اين نمايش را مقابل رکن يمانی؛ محل تولد حضرت علی(ع) نوشته‌ام.

هاشمی درباره حمايت‌ها از اين اثر تصریح کرد: اين کار به‌هيچ وجه سفارشی نيست. مجموعه‌ای از جوانان دور هم جمع شده‌اند و ترکيبی از حرفه‌ای‌ها و غيرحرفه‌ای آن را کار می‌کنند. از بين ۳۵ نفر بازيگر، ۸۰ درصد کار تئاتر نکرده‌اند بلکه به سفارش اميرالمومنين(ع) روی صحنه آمده‌اند.

وی درباره وضعيت تئاتر دينی اظهار کرد: به عقيده من هر نمايشی که توسط يک مسلمان يا مسيحی و... که به خداوند اعتقاد دارد روی صحنه برود، يک تئاتر دينی محسوب می‌شود اما نمايش‌هايی مانند «توبه نمی‌کنم» يک تئاتر تاريخی محسوب می‌شود که من با زبان امروز آن را روي صحنه آورده‌ام. من به طور تعمدی زبان اين نمايش را شکسته انتخاب کرده‌ام تا بگويم که برخی اتفاقات اين نمايش، امروز نيز در جامعه رخ می‌دهد. از طرفی مخاطب نيز ارتباط بهتری با کار برقرار می‌کند.

اين کارگردان تئاتر در ادامه بيان کرد: در تاريخ دستاويزهای خوبی برای هنرمندان ما وجود دارد که می‌توانند براي گفتن مسائل امروزی از اين منبع استفاده کنند.

«توبه نمی‌کنم» نوشته و کار سيدجواد هاشمی، توسط تئاتر يتيمان کوفه و با همکاری مرکز هنرهای نمايشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرکز هنرهای نمايشی حوزه هنری و انجمن هنرهای نمايشی ايران از فردا يکم شهريورماه ۱۳۸۹، به مدت بيست شب در تماشاخانه مهر حوزه هنری روی صحنه خواهد بود. اين نمايش هر روز از ساعت ۱۸ روی صحنه می‌رود و علاقمندان می‌توانند برای رزرو بليت با شماره تلفن ۰۹۱۲۳۱۳۷۰۰۶ يا ۸۸۸۰۴۰۷۱ تماس بگيرند.
مرجع : خبرگزاری سینمایی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما