تاریخ انتشار
شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۸۶ ساعت ۱۸:۴۱
۰
کد مطلب : ۱۴۳۳

دانشنامه جامع صحیفه سجادیه در لوح فشرده منتشر شد

دانشنامه جامع صحیفه سجادیه در لوح فشرده منتشر شد
 به گزارش خیمه، این لوح فشرده، شامل متن صحیفه سجادیه و تلاوت کامل آن، 37 جلد ترجمه و 57 جلد شرح و 131 جلد کتاب و مقاله درباره صحیفه سجادیه است. متن، ترجمه و شرح صحیفه برای اجرا در تلفن‌های همراه، از دیگر قابلیت‌های این لوح فشرده است.

ترجمه‌ها، شامل 36 ترجمه، يكي از بخش‌هاي اين دانشنامه است، از ميان اين ترجمه‌ها، دو ترجمه کهن که در سال‌های 754 و 791 هجري قمري نگاشته شده‌،حائز اهميت بيشتري است.

شرح‌ها، ديگر بخش اين دانشنامه است كه مشتمل بر «ریاض السالکین فی شرح الصحیفة الشریفه» از محمدباقر مجلسی، «لوامع الانوار العرشیة فی شرح الصحیفة السجادیة» نوشته سیدمحمدباقر موسوی حسینی شیرازی، «دیار عاشقان» از حسین انصاریان، «ریاض العابدین» نوشته بدیع‌الزمان قهپايی، «آفاق الروح» از سیدمحمدحسین فضل‌الله بیش از 30 جلد شرح‌های مختلف دیگر نیز در این نرم‌افزار موجود است.

«مستدرکات» از بخش‌های ديگر اين دانشنامه است و در آن، کتب روایی، دعاهای متعددی به جز آن‌چه در صحیفه درج شده وجود دارد که نشان دهنده افزونی شمار دعاهای صحیفه از 54 دعای کنونی است.

بیش از 900 موضوع اصلی و بیش از 10 هزار زیر موضوع که توسط محققان مرکز تحقیقات رایانه‌ای حوزه علمیه اصفهان از صحیفه استخراج شده و بر اساس حروف الفبا تنظیم شده‌است و در بخش موضوعات اين دانشنامه قرار دارد. در بخش آیات مرتبط برای نخستین بار، ارتباط تمام بندهای دعاهای صحیفه سجادیه با قرآن‌کریم بیان شده‌است.

بنا بر گزارش ایبنا، احادیث مرتبط عنوان بخش ديگري است كه در این نرم‌افزار، کوشش شده‌است که ارتباط معنایی هر یک از بندهای ادعیه با سخنان سایر امامان بررسی شود. از امکانات دیگر این دانشنامه، مي‌توان به لغت‌نامه‌اي شامل؛ 8 هزار و 200 واژه، از این کتاب شریف با بیان ترجمه و مفهوم هر واژه، جستجو، صوت دلنشین صحیفه، نگارخانه و صحیفه همراه با قابلیت استفاده از صحیفه در گوشی‌های تلفن همراه اشاره كرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما