تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۹ مهر ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۵۲
۰
کد مطلب : ۱۴۴۲۸

حجاج تلقیح واکسن را حداقل دو هفته قبل از اعزام انجام دهند

حجاج تلقیح واکسن را حداقل دو هفته قبل از اعزام انجام دهند
جامعه: دکتر حسین بیگلری کارشناس مسوول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت کرمانشاه با یادآوری نزدیک بودن ایام حج، تاکید کرد: همه ساله طبق دستورالعمل وزارت بهداشت‌، حجاج موظفند قبل از اعزام واکسن‌های مننژیت و آنفلوانزا را دریافت و در کارت واکسن خود ثبت کنند.

وی با تاکید بر اینکه این دو واکسن حداقل باید دو هفته قبل از زمان اعزام افراد به آنها تلقیح شود، گفت: این واکسن‌ها به مدت دو هفته پس از تلقیح طول می‌کشد تا در ایمنی لازم را در بدن ایجاد کند.

بیگلری با اشاره به قابلیت سرایت و همه‌گیری سریع دو بیماری آنفلوانزا و مننژیت در مکان‌های متجمع و به هم چسبیده‌، اظهار داشت: به دلیل حضور چشمگیر کشورهای مختلف در مناسک حج‌، واکسن مننژیت با ظرفیت پوشش بالا (چهار ظرفیتی) به حجاج تلقیح می‌شود.

وی تصریح کرد: این دو واکسن بخصوص واکسن چهار ظرفیتی مننژیت، توسط سازمان هلال احمر به افرادی که قصد عزیمت به حج دارند، تلقیح می‌شود اما در صورتیکه که کمبودی در این زمینه احساس شد از وزارت بهداشت نیز کمک گرفته می‌شود.

این پزشک کرمانشاهی زمان تلقیح واکسن آنفلوانزا برای حجاج را سالیانه و واکسن مننژیت را سه سال یکبار عنوان کرد و گفت: زمان و نوبت دریافت واکسن‌ها در کارت واکسن حجاج ثبت می‌شود.

بیگلری اضافه کرد: البته قبل از اعزام به حج ، بیماران مزمن ریوی و سالمندان نیز با تشخیص پزشک و در صورت نیاز ، واکسن پنوموکوک را دریافت می‌کنند.

وی با بیان اینکه سازمان حج و زیارت‌، متولی انجام واکسیناسیون حجاج قبل از اعزام است، افزود: همچنین پوشش واکسیناسیون حجاج بر عهده کاروان‌های آنهاست.

کارشناس مسوول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه در پایان به افرادی که قصد عزیمت به سفر حج دارند توصیه کرد ضمن رعایت تمامی اصول بهداشتی و اولیه، در صورت ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای آن را به پزشک معتمد سازمان حج و زیارت اطلاع دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما