تاریخ انتشار
شنبه ۲۲ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۱۴:۳۹
۰
کد مطلب : ۱۴۸۱۱
در نشست خبری هشتمين همايش پيرغلامان اعلام شد:

مراسم عزاداری بوشهری ثبت ملی می‌شود

مراسم عزاداری بوشهری ثبت ملی می‌شود
جامعه: نشست خبری هشتمين همايش تجليل از پيرغلامان حسينی با حضور مشاور معاون صدا، دبير همايش، معاون سياسی استاندار بوشهر و معاون صدای مركز صدا‌وسيمای بوشهر، عصر روز يكشنبه ۱۶ آبان‌ماه برگزار شد.

در اين نشست مهدی دهقان نيري، دبير هشتمين همايش پيرغلامان حسينی و مدير اداره‌ كل نغمات آيينی راديو، با اشاره به فعاليت‌های اين اداره، گفت: در حوزه‌ مداحی، در دو بخش توليد و تامين، اداره كل نغمات، تمام هيئت‌های مذهبی كشور را رصد و ضبط می‌كند و موارد قابل پخش را در اختيار شبكه‌ها قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: بحث تجليل از پيرغلامان حسينی از سال ۸۲ در معاونت صدا پايه‌گذاری شد كه امسال هشتمين دوره اين مراسم، برگزار می‌شود.

شش دوره‌ پايانی همايش پيرغلامان حسينی در حسينه‌ جماران تهران برگزار شد، اما از سال ۸۸ به بعد، شورای سياست‌گذاری تصميم گرفت اين همايش را در استان‌ها برگزار كند. به همين منظور در سال ۸۸ زنجان را به عنوان پايتخت عزاداری انتخاب كرديم. دراين مراسم از ۱۵ نفر تجليل شد كه متوسط سنی اين افراد ۸۰ سال بود.

دهقان‌نيری تصریح كرد: اين همايش در سال جاری در بوشهر برگزار می‌شود. كار كميته‌ داوری به اتمام رسيده و ۱۵ نفر از استان‌های آذربايجان شرقی، كرمان، مركزی، بوشهر، خوزستان، همدان، فارس و سيستان‌وبلوچستان انتخاب شده‌اند.

دبير هشتمين مراسم تجليل از پيرغلامان حسينی معيارهاي انتخاب پيرغلامان حسينی برتر را اعلام كرد و گفت: سن بالای ۷۰ سال، حفظ بودن بيش از ۲۰۰۰ بيت شعر، اشتغال بيش از ۴۰ سال، شناخته بودن در استان، صاحب تاليف بودن، صاحب سبك نو و فاخر‌بودن، شاگردپرور بودن و داشتن سابقه‌ انقلابی از ضوابط انتخاب پيرغلامان برتر است.

وی تاكيد كرد: ۳۰ نفر از پيرغلامان در هشتمين همايش تجليل از پيرغلامان كه ششم آذرماه برگزار می‌شود، شركت می‌كنند.

دهقان‌نيری از ثبت ملی عزاداری بوشهری در اين همايش خبر داد و افزود: در روز ششم آذرماه، سه كارگاه آموزشی با عناوين «تبيين نقش‌آفرينی حماسه‌ عاشورا در پيشرفت و توسعه‌ علمی صنعتی كشور با حضور دكتر سنگری»، «معرفی فرهنگ اصيل عزاداری منطقه‌ای با حضور امام جمعه بوشهر» و «بازشناخت سياست‌های ماه محرم رسانه ملی و چگونگی شيوه‌ صحيح مداحی» برگزار خواهد شد.

دهقان نيری ادامه داد: دو مراسم تجليل و تقدير از خانواده شهدای مداح بوشهر و تجليل و تقدير از مستند‌سازان پيرغلامان در خلال اين كارگاه‌های آموزشی برگزار می‌شود.

وي ياد‌آور شد: در كنار مراسم تجليل از پيرغلامان، مسابقه‌ بزرگ مستند راديويي پيرغلامان را نيز برگزار كرده‌ايم كه تاكنون ۴۰ اثر به دبيرخانه رسيد و در حال داوری است. اين مستند‌ها در ايام محرم و صفر از شبكه‌های راديويی پخش می‌شوند.

دبير همايش تجليل از پيرغلامان حسينی تصريح كرد: همه ساله يك چهره‌ برگزيده از ميان پيرغلامان، انتخاب و معرفی می‌شود. امسال جهانبخش كردی‌زاده به عنوان «پيرغلام پيرغلامان» انتخاب شده كه شبكه‌ بوشهر مستندی از وی تهيه كرده است. اين مستند قرار است از شبكه‌ استاني بوشهر و شبكه‌های سراسری پخش شود.

وی با اشاره به كميته‌ داوران و اعضای آن، گفت: كميته‌ داوری را شورای سياست‌گذاری انتخاب می‌كند. اين داوران هر سال تغيير می‌كنند، چون بزرگان زيادی در اين حيطه وجود دارد كه قصد داريم از همه‌ آنها استفاده كنيم.

در سال جاری، غلامحسين رفيعا(نماينده‌ مقام معظم رهبری در بوشهر)، قاسم رضايی، علی حسن‌آهی، محسن طاهری، غلامرضا سازگار، علی‌ اكبر‌زاده، احد ده‌بزرگی و سيد محمد هاشمی داوران اين دوره هستند.

***
 در بخش ديگری از اين نشست خبری محمدحسن شنبدی، معاون سياسی امنيتی استاندارد بوشهر با اذعان به اين‌كه برگزاری هشتمين همايش تجليل از پيرغلامان حسينی يك حركت معنوی ارزشمند در جهت احيای مسير انديشه‌ عاشورايی است، گفت: اولين مذاكرات برای اين كار در شهريور ماه صورت گرفت. برای برگزاری همايش لازم بود، كميته‌هايی تشكيل شود. به همين دليل سه كميته‌ برنامه‌ريزی، هماهنگی و پشتيبانی و تبليغات و اطلاع‌رسانی تشكيل و مسؤوليت آن به معاونت استاندار صدا‌وسيمای بوشهر محول شد.

وی در ادامه تاكيد كرد: آداب و رسوم بوشهر يكی از غنی‌ترين انواع موسيقی مذهبی كه برای استقبال از پيرغلامان از آن استفاده خواهد شد. نمايشگاه عكسی نيز در خلال مراسم پيش‌بينی شده و پيرغلامان از مزار شهيد رئيسعلی دلواری كه نشانی از استكبار‌ستيزی است، بازديد خواهند كرد.

***
عليرضا يزاف، معاون صدای مركز صدا‌وسيمای بوشهر نيز با اشاره به روند اجرايی اين همايش در بخش ديگری از نشست خبری، تاكيد كرد: بيش از ۲۲ دستگاه اجرايی، فعاليت خود را از ابتدای ماه رمضان آغاز كردند. حوزه‌ي رسانه‌ای بوشهر نيز آمادگی خود را برای ساخت دو مستند تلويزيونی و دو مستند راديويی اعلام كرد.

***
در پايان نشست خبری هشتمين همايش تجيل از پيرغلامان حسينی، پوستر اين همايش رونمايی شد.

هفتمين همايش تجليل از پيرغلامان حسينی در زنجان برگزار شده و قرار است نهمين دوره‌ آن نیز در همدان برگزار شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما