کد مطلب : ۱۵۱۴۱
آیتالله جوادی آملی:
کربلا آسان به دست نیامده که آسان از دست برود
آیتالله العظمی جوادی آملی در درس اخلاق که با حضور جمعی از دانشجویان و طلاب از سراسر کشور برگزار شد، گفت: انسان تا خود را نشناسد نمیتواند متخلق شود، زیرا تزکیه نفس و اصلاح اخلاقی به شأنی از شئون نفس وابسته است و ما تا ندانیم کدام حوزه و شأن عهدهدار پذیرش تزکیه و تربیت اخلاقی است، راه به جایی نمیبریم.
این مرجع تقلید افزود: هر چه بر علم ما افزوده میشود، مشکل جهل را حل میکنیم اما مشکل جهالت با علم برطرف نمیشود و این مشکل را فقط عقل عملی و اخلاق حل میکند نه عقل نظری.
این استاد حوزه علمیه با اشاره به تقسیم بندی انسان از نظر نیروهای بدنی به چهار بخش چشم و گوش (مجاری ادراکی) و دست و پا (مجاری تحریکی)، بیان کرد: در صحنه نفس نیز شأنی از شئون نفس داریم که آن معارف و حلال و حرام، بد و خوب، حق و باطل و صدق و کذب را درک میکند. این بخش در واقع بخش اندیشه و جزم است؛ از جزم هم کاری ساخته نیست که بخواهد عمل کند، بلکه متولی عمل عزم و انگیزه است.
آیتالله جوادی آملی با بیان اینکه نفس اماره با عقل و اندیشه کاری ندارد، بلکه به عقل عملی درگیر است، به بیان مثالی از حبس عقل عملی در وجود انسان پرداختند و تصریح کرد: چه بسا عقل عملی در جبهه جهاد اکبر اسیر هوس شود و دست و پای او بسته شود. اگر شما به عالم بیعمل اعتراض کنید این اعتراض به شما وارد است نه به او. باید از شما تعجب کرد که چرا از عالم فاسق این سئوال را پرسیدید.
این مفسر بزرگ قرآن کریم تاکید کرد: اخلاق برای آن است که ما بدانیم متولی اندیشه و انگیزه چه کسی است؛ ما همان طوری که موظفیم ببینیم چشم و گوش و دست و پای ما سالم است تا با چشم ببینیم و با گوش بشنویم و با دست و پا کار کنیم و محبوب را جذب و مکروه را دفع کنیم، باید در صحنه نفس کاملا مراقب باشیم که آیا او که متولی اندیشه و انگیزه است دچار آسیب نشده است.
وی با اشاره به کارکردهای دیگر اخلاق گفت: اخلاق برای این است که به درونمان سری بزنیم و شئون نفس را رقم بزنیم و متولیان اندیشه را شناسایی و متولیان انگیزه را ارزیابی کنیم و سلامت و مرض آنها را بررسی کنیم که اگر بیمار بود، درمانش کنیم و اگر سالم بود از آنها بیشتر استفاده کنیم.
آیتالله جوادی آملی عاشورا را مرز شهادت عنوان کرد و افزود: هر کسی که توفیق شهادت را پیدا کرد ان شاءالله با اولیای خداوند محشور شود و اگر کسی این توفیق را پیدا نکرد لااقل باید راهی راه شهادت باشد.
این مرجع تقلید تصریح کرد: شعار رسمی ما شیعیان این است که «اَعظَمَ اللهُ اُجُورَنا بمُصابنا بالحُسَين (عليه السلام) وَ جَعَلَنا وَ اِياکُم مِنَ الطالبينَ بثاره مع وَليهِ الاِمام المَهدي مِن الِ مُحَمَدٍ عليهمُ السَلامُ». این شعار دو بخش دارد؛ یکی این است که از خدای سبحان می خواهیم که اجر عزاداران را زیاد کند و در بخش دوم آن، از ذات اقدس اله میخواهیم که ما را جزو کسانی قرار دهد که خونخواهی سالار شهیدان را دارند و به دنبال انتقام از قاتلان سیدالشهدا علیه السلام باشند.
وی همچنین با اشاره به مصیبت و حادثه حزنانگیز جریان کربلا اظهار داشت: کربلا آسان به دست نیامده که آسان از دست برود.
آیتالله جوادی آملی تاکید کرد: نام مبارک امام حسین علیه السلام تا ابد زنده است و جریان عاشورا نیز برای همیشه ماندگار است.
این مفسر قرآن کریم با تشریح وابستگی شیعیان به ائمه اطهار علیهم السلام اظهار داشت: اگر از ما پرسیده شود که به شما چه ربطی دارد که میخواهید انتقام بگیرید، ما میگوئیم که آنها پدر معنوی ما را به شهادت رساندند.
معظم له تاکید کرد: پدر و مادر ما وقتی با هم ازدواج کردند، حاصل ازدواج آنها تولد ما بود و آنها برای ما شناسنامه گرفتند و نامی برای ما انتخاب کردند اما وقتی که ما بالغ شدیم باید پدر و مادرمان را خودمان انتخاب کنیم.
استاد برجسته حوزه علمیه گفت: پیامبر عظیم الشان اسلام فرمودند که من و علی پدران شما هستیم؛ پس اگر وجود مبارک امیرالمومنین علیه السلام پدر معنوی ما شد، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها نیز مادر ما هستند.
آیتالله جوادی آملی با یادآوری این نکته که مسئله امامت امری قراردادی و اعتباری نیست، اظهار داشت: ما اگر واقعا شیعه هستیم، از فرزندان ائمه اطهار علیهم السلام هستیم و داغ شهادت حضرت سیدالشهدا علیه السلام همیشه برای ما وجود دارد.
این مرجع تقلید با اشاره به فرمایشات امام حسین علیه السلام که طی سخنانی در مکه در جمع مردم فرموده بودند انسان هرگز نمیمیرد و مرگ را میمیراند، تاکید کرد: این هفت میلیارد بشر که بر روی کره زمین زندگی میکنند، به جز آنهایی که به مکتب اهل بیت علیهم السلام اعتقاد دارند، به این عقیده هستند که بعد از مرگ میپوسند ولی مکتب اهل بیت به ما میآموزد که انسان مرگ را میمیراند، به خاطر اینکه ما میرویم و دیگر در صحنه قیامت و بهشت و برزخ مرگی وجود ندارد.
وی تصریح کردند: آنهایی که اعتقاد دارند انسان بعد از مرگ میپوسد با خودشان میگویند، الان که جوان هستند از زندگی بهره ببرند اما کسانی که عقیده دارند انسان مرگ را احاطه میکند، به گونه دیگری فکر میکنند.
آیتالله العظمی جواد آملی گفت: یکی از برجسته ترین رهنمودهای امام حسین علیه السلام این بود که به همگان آموختند که بشر مرگ را میمیراند نه اینکه با پدیده مرگ بپوسد.
معظم له در بخش دیگری از فرمایشات خود با اشاره به اتمام تفسیر خطبههای حضرت امیرالمومنین علیه السلام در کتاب شریف نهجالبلاغه، به بیان تفسیر نامههای آن حضرت پرداخت و افزود: اولین نامه کتاب شریف نهجالبلاغه، نامه حضرت امیرالمومنین علیه السلام به مردم کوفه بوده است.
وی با شرح بیشتر علت فرستادن این نامه گفت: چهار ماه بعد از استقرار وجود مبارک امیرالمومنین علیه السلام بر خلافت، طلحه و زبیر وقتی متوجه شدند که امام علی علیه السلام پیشنهاد آنها را عملی نمیکند و طمع آنها به سنگ خورده است، به بهانه عمره مفرده، از مدینه خارج شدند و عایشه را نیز به همراه خود بردند تا زمینه قیام علیه امام زمان خود را فراهم کنند.
این مفسر قرآن کریم تصریح کرد: آنها وارد بصره شدند و والی آنجا را کشتند و در مخازن بیتالمال را باز کردند و از آنها استفاده کردند و در این زمان امام علی علیه السلام نامهای به اهالی کوفه نوشتند و آنها را نسبت به وضعیت آشفته مدینه آگاه کردند.
این مرجع تقلید شیعیان گفت: بخشی از اهالی کوفه ایرانی بودند که به کوفه رفت و آمد داشتند و به لطف خدا این افراد در صف نماز جماعت امیرالمومنین علیه السلام حضور داشتند و اصلا در جریان کربلا شرکت نکردند.
آیتالله العظمی جوادی آملی اظهار داشت: پس از اینکه امام علی علیه السلام در نامه خویش جریان کشته شدن عثمان و آشفته بودن مدینه را تشریح کردند، گروه یاران شرافتمند و اهل کوفه به کمک ایشان آمدند و بصره را فتح کردند و امام علی علیه السلام طی نامهای خطاب به اهل کوفه فرمودند: خداوند به شما اهل اين شهر از ناحيه اهل بيت پيامبرتان جزا و پاداش دهد بهترين پاداشی که به عاملان و مطيعان خود و سپاسگزاران نعمتهايش عطا ميکند، چراکه شنيديد و اطاعت کرديد دعوت شديد و اجابت نموديد.
فرهنگ - جلال بیطرفان: این مرجع تقلید افزود: هر چه بر علم ما افزوده میشود، مشکل جهل را حل میکنیم اما مشکل جهالت با علم برطرف نمیشود و این مشکل را فقط عقل عملی و اخلاق حل میکند نه عقل نظری.
این استاد حوزه علمیه با اشاره به تقسیم بندی انسان از نظر نیروهای بدنی به چهار بخش چشم و گوش (مجاری ادراکی) و دست و پا (مجاری تحریکی)، بیان کرد: در صحنه نفس نیز شأنی از شئون نفس داریم که آن معارف و حلال و حرام، بد و خوب، حق و باطل و صدق و کذب را درک میکند. این بخش در واقع بخش اندیشه و جزم است؛ از جزم هم کاری ساخته نیست که بخواهد عمل کند، بلکه متولی عمل عزم و انگیزه است.
آیتالله جوادی آملی با بیان اینکه نفس اماره با عقل و اندیشه کاری ندارد، بلکه به عقل عملی درگیر است، به بیان مثالی از حبس عقل عملی در وجود انسان پرداختند و تصریح کرد: چه بسا عقل عملی در جبهه جهاد اکبر اسیر هوس شود و دست و پای او بسته شود. اگر شما به عالم بیعمل اعتراض کنید این اعتراض به شما وارد است نه به او. باید از شما تعجب کرد که چرا از عالم فاسق این سئوال را پرسیدید.
این مفسر بزرگ قرآن کریم تاکید کرد: اخلاق برای آن است که ما بدانیم متولی اندیشه و انگیزه چه کسی است؛ ما همان طوری که موظفیم ببینیم چشم و گوش و دست و پای ما سالم است تا با چشم ببینیم و با گوش بشنویم و با دست و پا کار کنیم و محبوب را جذب و مکروه را دفع کنیم، باید در صحنه نفس کاملا مراقب باشیم که آیا او که متولی اندیشه و انگیزه است دچار آسیب نشده است.
وی با اشاره به کارکردهای دیگر اخلاق گفت: اخلاق برای این است که به درونمان سری بزنیم و شئون نفس را رقم بزنیم و متولیان اندیشه را شناسایی و متولیان انگیزه را ارزیابی کنیم و سلامت و مرض آنها را بررسی کنیم که اگر بیمار بود، درمانش کنیم و اگر سالم بود از آنها بیشتر استفاده کنیم.
آیتالله جوادی آملی عاشورا را مرز شهادت عنوان کرد و افزود: هر کسی که توفیق شهادت را پیدا کرد ان شاءالله با اولیای خداوند محشور شود و اگر کسی این توفیق را پیدا نکرد لااقل باید راهی راه شهادت باشد.
این مرجع تقلید تصریح کرد: شعار رسمی ما شیعیان این است که «اَعظَمَ اللهُ اُجُورَنا بمُصابنا بالحُسَين (عليه السلام) وَ جَعَلَنا وَ اِياکُم مِنَ الطالبينَ بثاره مع وَليهِ الاِمام المَهدي مِن الِ مُحَمَدٍ عليهمُ السَلامُ». این شعار دو بخش دارد؛ یکی این است که از خدای سبحان می خواهیم که اجر عزاداران را زیاد کند و در بخش دوم آن، از ذات اقدس اله میخواهیم که ما را جزو کسانی قرار دهد که خونخواهی سالار شهیدان را دارند و به دنبال انتقام از قاتلان سیدالشهدا علیه السلام باشند.
وی همچنین با اشاره به مصیبت و حادثه حزنانگیز جریان کربلا اظهار داشت: کربلا آسان به دست نیامده که آسان از دست برود.
آیتالله جوادی آملی تاکید کرد: نام مبارک امام حسین علیه السلام تا ابد زنده است و جریان عاشورا نیز برای همیشه ماندگار است.
این مفسر قرآن کریم با تشریح وابستگی شیعیان به ائمه اطهار علیهم السلام اظهار داشت: اگر از ما پرسیده شود که به شما چه ربطی دارد که میخواهید انتقام بگیرید، ما میگوئیم که آنها پدر معنوی ما را به شهادت رساندند.
معظم له تاکید کرد: پدر و مادر ما وقتی با هم ازدواج کردند، حاصل ازدواج آنها تولد ما بود و آنها برای ما شناسنامه گرفتند و نامی برای ما انتخاب کردند اما وقتی که ما بالغ شدیم باید پدر و مادرمان را خودمان انتخاب کنیم.
استاد برجسته حوزه علمیه گفت: پیامبر عظیم الشان اسلام فرمودند که من و علی پدران شما هستیم؛ پس اگر وجود مبارک امیرالمومنین علیه السلام پدر معنوی ما شد، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها نیز مادر ما هستند.
آیتالله جوادی آملی با یادآوری این نکته که مسئله امامت امری قراردادی و اعتباری نیست، اظهار داشت: ما اگر واقعا شیعه هستیم، از فرزندان ائمه اطهار علیهم السلام هستیم و داغ شهادت حضرت سیدالشهدا علیه السلام همیشه برای ما وجود دارد.
این مرجع تقلید با اشاره به فرمایشات امام حسین علیه السلام که طی سخنانی در مکه در جمع مردم فرموده بودند انسان هرگز نمیمیرد و مرگ را میمیراند، تاکید کرد: این هفت میلیارد بشر که بر روی کره زمین زندگی میکنند، به جز آنهایی که به مکتب اهل بیت علیهم السلام اعتقاد دارند، به این عقیده هستند که بعد از مرگ میپوسند ولی مکتب اهل بیت به ما میآموزد که انسان مرگ را میمیراند، به خاطر اینکه ما میرویم و دیگر در صحنه قیامت و بهشت و برزخ مرگی وجود ندارد.
وی تصریح کردند: آنهایی که اعتقاد دارند انسان بعد از مرگ میپوسد با خودشان میگویند، الان که جوان هستند از زندگی بهره ببرند اما کسانی که عقیده دارند انسان مرگ را احاطه میکند، به گونه دیگری فکر میکنند.
آیتالله العظمی جواد آملی گفت: یکی از برجسته ترین رهنمودهای امام حسین علیه السلام این بود که به همگان آموختند که بشر مرگ را میمیراند نه اینکه با پدیده مرگ بپوسد.
معظم له در بخش دیگری از فرمایشات خود با اشاره به اتمام تفسیر خطبههای حضرت امیرالمومنین علیه السلام در کتاب شریف نهجالبلاغه، به بیان تفسیر نامههای آن حضرت پرداخت و افزود: اولین نامه کتاب شریف نهجالبلاغه، نامه حضرت امیرالمومنین علیه السلام به مردم کوفه بوده است.
وی با شرح بیشتر علت فرستادن این نامه گفت: چهار ماه بعد از استقرار وجود مبارک امیرالمومنین علیه السلام بر خلافت، طلحه و زبیر وقتی متوجه شدند که امام علی علیه السلام پیشنهاد آنها را عملی نمیکند و طمع آنها به سنگ خورده است، به بهانه عمره مفرده، از مدینه خارج شدند و عایشه را نیز به همراه خود بردند تا زمینه قیام علیه امام زمان خود را فراهم کنند.
این مفسر قرآن کریم تصریح کرد: آنها وارد بصره شدند و والی آنجا را کشتند و در مخازن بیتالمال را باز کردند و از آنها استفاده کردند و در این زمان امام علی علیه السلام نامهای به اهالی کوفه نوشتند و آنها را نسبت به وضعیت آشفته مدینه آگاه کردند.
این مرجع تقلید شیعیان گفت: بخشی از اهالی کوفه ایرانی بودند که به کوفه رفت و آمد داشتند و به لطف خدا این افراد در صف نماز جماعت امیرالمومنین علیه السلام حضور داشتند و اصلا در جریان کربلا شرکت نکردند.
آیتالله العظمی جوادی آملی اظهار داشت: پس از اینکه امام علی علیه السلام در نامه خویش جریان کشته شدن عثمان و آشفته بودن مدینه را تشریح کردند، گروه یاران شرافتمند و اهل کوفه به کمک ایشان آمدند و بصره را فتح کردند و امام علی علیه السلام طی نامهای خطاب به اهل کوفه فرمودند: خداوند به شما اهل اين شهر از ناحيه اهل بيت پيامبرتان جزا و پاداش دهد بهترين پاداشی که به عاملان و مطيعان خود و سپاسگزاران نعمتهايش عطا ميکند، چراکه شنيديد و اطاعت کرديد دعوت شديد و اجابت نموديد.