تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۶ دی ۱۳۸۷ ساعت ۱۱:۱۱
۰
کد مطلب : ۴۶۲۳

نگاهي به نخستين يادواره عكس «ياران حسين(ع)»

نگاهي به نخستين يادواره عكس «ياران حسين(ع)»
به گزارش خیمه، در اين يادواره كه از نهم دي ماه به مدت 7 روز در سالن حجاب كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان برگزار شده است، در قالب 70 اثر از عكاسان حرفه‌اي و آماتور، عزاداري‌هاي حسيني در شهرهاي مختلف و صحنه‌هايي از تشييع پيكر شهداي دفاع مقدس به تصوير كشيده شده است.

اگرچه حال و هواي روحاني حاكم بر اين يادواره حس خوشايند پيروزي را به تك تك عكاسان شركت كننده ارزاني كرده؛ اما در رقابت حرفه اي؛ امين نظري با مجموعه عكس «شهادت جانباز شيميايي» از اهواز رتبه نخست اين يادواره را به خود اختصاص داده است.

مجتبي كوچكي با مجموعه عكس «پيرغلامان در بازار تهران» و جابر تفضلي با تك عكس بدون عنوان، حسين غفاري به خاطر عكس «محرم سال 1385» و مجيد آزاد با تك عكس «نهضت حسيني» هم به ترتيب مقامهاي دوم تا پنجم را كسب كرده اند.

اما علي بخشي يكي از بازديدكنندگان اين يادواره كه تماشاگران عكس‌ها را بهترين داور مي‌داند، كيفيت عكس‌هاي اين يادواره را متوسط ارزيابي مي‌كند.

اما مسئول پشتيباني يادواره عكس ياران حسين(ع) گفت: «شركت كردن عكاسان حرفه‌اي و نيمه حرفه‌اي منجر به مفهومي‌تر شدن عكس‌ها و از سويي كم‌توجهي به شاخصه‌هاي هنري و حرفه‌اي عكاسي شده است.»

علي بخشي، همچنين برگزاري چنين يادواره‌اي را گام بسيار مهمي در ارتقاي فرهنگ مذهبي مردم مي‌داند و مي‌گويد: «ثبت شدن چنين عكس‌هايي منجر به پيوند عميق مردم با سنت و آيين‌هاي برگزاري مراسم عاشورا مي‌شود.»

ابراهيم ابراهيمي، يكي ديگر از بازديدكنندگان نيز با تأكيد بر اينكه شهيدان زيادي در راه مملكت پرپر شده‌اند، برگزاري چنين يادواره‌هايي را گام كوچكي در راستاي سپاسگزاري از آنان مي‌داند و مي‌گويد: «اما نبايد از اين موضوع غافل شد كه تماشاي عكس‌هاي مراسم عزاداري حسيني ناخودآگاه اثر عميقي بر مخاطب مي گذارد.»

حسن علوي با اشاره به عكسي كه در آن تصوير نوزادي با پيشاني بند يا حسين(ع) در آغوش پدرش ثبت شده، مي‌گويد: «به راستي تماشاي اين عكس شما را ياد طفل 6 ماهه امام حسين(ع) نمي‌اندازد؟»

بغض به حسن علوي امان نمي‌دهد كه سخنش را ادامه دهد، اما پرواضح است كه كمتر هنري همچون عكاسي مي تواند احساسات عميق و دروني انسان‌ها را بروز دهد.

مجتبي آقايي، مدير دفتر هنرهاي تجسمي سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران مي‌گويد: «اگر نمايشگاه‌هاي هنر مدرن و سبك‌هاي هنري جديد در استخدام مفاهيمي چون عاشورا درآيند، قطعاً تأثيرگذاري بيشتري بخصوص در نسل جديد خواهند داشت.»

از سوي ديگر، اگر چه برگزاري اين يادواره در سالن حجاب كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان به گفته يكي از بازديدكنندگان، منجر به كاهش بازديدكنندگان آن شده است، اما حضور بيشتر بازديدكنندگان كودك و نوجوان و به تبع آن، تأثيرگذاري بيشتر در نسل جديد را نيز به دنبال داشته است.

شايد بتوان همين امر را به فال نيك گرفت و اميدوار بود نسلي كه هرگز به خون آغشته شدن چفيه‌ها را نديده است، با فرهنگ عاشورايي و «يار حسين بودن» بيش از پيش آشنا شود و هنر معاصر، دين خود را به مفاهيم متعالي مذهبي مثل «عاشورا» بيش از پيش ادا كند.

گزارش از باران نوري
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما