تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۶ ساعت ۲۱:۴۹
۰
کد مطلب : ۱۵۱۶

روايت «عاشورا» در اركستر سمفونيك تهران

روايت «عاشورا» در اركستر سمفونيك تهران
 به گزارش خیمه، سعيد ذهني (‌آهنگساز ورهبر ارکستر هلال کاروان) امروز در نشست رسانه اي که با حضور احمدي (مدير دفتر موسيقي وزارت فرهنگ وارشاد اسلامي) ‌در معاونت هنري اين وزارتخانه برگزار شد، گفت: اين ارکسترکه تا 4 اسفند ادامه خواهد داشت، در بخش هاي موسيقايي توصيفي که از حج ناتمام حضرت حسين بن علي(ع) آغاز و به وقايع دشت کربلا ختم مي شود.

وي گفت :ارکستر هلال کاروان شامل 5 پرده به نام ها ي قافله ، حر بن يزيد رياحي ، عطش ، علمدار و وداع است. 

اين آهنگساز با اشاره به اينکه در اين ارکستر تلفيقي از موسيقي کلاسيک ، سنتي ومذهبي ايراني استفاده شده است، افزود: تلفيق و استفاده همزمان از آواز کلاسيک براي گروه کر، گروه سازهاي کوبه اي سنتي، خط آوازي سنتي ايراني و بهره گيري از مداحي سنتي گروه نغمه سرايان عاشورايي، با حفظ اثرگذاري هر يک، از جمله ويژگي هاي مهم اين ارکستر مي باشد. 

وي به بيش از 17 ماه تمرين و هماهنگي براي اجراي اين ارکستر اشاره و تصريح کرد: تلاش ما بر اين بود که در حوزه موسيقي فاخر، با درونمايه مذهبي، خود را تنها به مساله مضمون محدود نکنيم، بلکه با رسيدن به سطح تکنيکي بالا، طيف هاي مختلفي از تماشاگران عام تا حرفه اي اين حوزه را، مجذوب و راضي کنيم.

ذهني گفت: بسياري پيشنهاد مي دادند که از حرکات موزون و دکلمه براي اثر گذاري بيشتر استفاده کنيم، ولي از اين امر پرهيز کردم، زيرا معتقدم موسيقي هنري کامل است که به تنهايي مي تواند حرف و پيام خود را به مخاطب برساند. 

احمدي (مديردفتر موسيقي وزارت ارشاد ) نيز دراين نشست با اشاره به توجه خوب مخاطبان به ارکسترهاي مذهبي، گفت : در سال هاي گذشته به دليل حرمت برخي ماه ها همچون محرم و صفر، کنسرت هاي موسيقي تعطيل مي شد، ولي با توجه به سياستگذاري مناسب و توجه ويژه هنرمندان موسيقي به توليد آثار فاخر در عرصه موسيقي معنوي ومذهبي، علاوه بر رفع اين خلاء، شاهد تحرکي کم نظير در موسيقي کشور دراين ايام بوده ايم.

وي افزود: با توجه به غناي گنجينه اثار مذهبي ومعنوي در کشورمان، رويکرد مناسب و واقع گرايانه هنرمندان به اين حوزه، پويايي بيشتر حوزه هاي موسيقي وهمچنين تنوع در توليد اثار وپاسخ گويي به نيازهاي همه قشرهاي جامعه را درپي خواهد داشت. 

مدير دفتر موسيقي وزارت ارشاد، با اشاره به برنامه ريزي براي سامان دهي به ارکستر سمفونيک ايران، گفت: اوايل امسال در فراخواني از همه نوازندگان علاقه مندبه عضويت در ارکستر سمفونيک درسراسر کشور دعوت شده است که براي سطح سنجي به دفتر موسيقي مراجعه کنند. 

وي افزود: هم اکنون هيئتي از پيشکسوتان وصاحب نظران حوزه موسيقي کشور، در حال بررسي توانمندي هاي حدود 90 متقاضي هستند که در اين طرح ثبت نام کرده اند. 

خاطر نشان می شود، اجراي ارکستر هلال کاروان درمدت ياد شده، هر شب در 2 نوبت از ساعت 19 و 21 در تالار وحدت اغاز مي شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما