تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۲ آذر ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۴۶
۰
کد مطلب : ۱۵۱۹۷

عملیات حج تمتع سال ۸۹ پایان یافت

عملیات حج تمتع سال ۸۹ پایان یافت
جامعه: عملیات حج تمتع سال جاری که از ۲۹ مهر و با اجرای مراسمی رسمی در فرودگاه مهرآباد آغاز شده بود، ۱۸آذر ماه با انتقال آخرین گروه از زایران به کشور پایان یافت.

۱۰۳ هزار ایرانی در قالب ۶۲۵ کاروان در حج تمتع سال جاری، که با شعار «وحدت، بیداری و مسئولیت اسلامی» برگزار شد، عازم عربستان شدند.

زایران ایرانی که از ۲۹ مهر ماه سال جاری سفر خود را با پروازهای نسبتاً خوب و با مشکلات و تأخیرهای کم آغاز کرده بودند از ۳۰ آبان ماه پروازهای بازگشت خود را با مشکلات و تأخیرهای فراوان در ۱۸ آذر ماه به پایان رساندند.

بنابر این گزارش حج سال جاری با حج سال‌های گذشته تفاوت‌هایی داشت که از جمله آنها می‌توان به حضور ۳۸ هزار زایر بالای ۶۵ سال اشاره کرد، دلیل حضور گسترده زایران مسن در حج سال جاری عدم اعزام زایران مسن در سال قبل به دلیل شیوع بیماری آنفولانزا در عربستان بود، ۴۰ هزار نفر در سال گذشته به دلیل سن بالای ۶۵ سال و یا بیماری به حج تمتع مشرف نشده‌اند که در سال جاری در اولویت اعزام قرار گرفته و به حج اعزام شدند.

به همین دلیل حج تمتع سال جاری به خصوص از نظر پزشکی حج ویژه‌ای به شمار می‌رفت.

بنابر گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج به دلیل تعداد گسترده زایران مسن و بیمار در حج تمتع سال ۸۹، ۶۰ نفر پزشک متخصص قلب، عروق، ریوی و تنفسی، ۸۵ نفر پرستار، ۷۰ نفر خدماتی، تاسیساتی و تیم تغذیه، ۴۰ نفر در سیستم پاراکلینکی داروسازی و ۱۹ نفر در اخذ نظارت سلامت حضور داشتند، اما علی‌رغم این مراقبت‌ها متأسفانه ۲۵ نفر از حجاج کشورمان در عربستان فوت کردند.

اجرای طرح ترددی در انتقال حجاج از مکه به مشاعر برای انجام مناسک حج در ایام تشریق و بازگرداندن زایران به مکه‌‌ مکرمه برای تکمیل اعمال حرم از طرح‌هایی بود که در سال جاری با موفقیت اجرا شد و مشکلی در انتقال زائران به وجود نیامد.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما