تاریخ انتشار
شنبه ۴ دی ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۵۳
۰
کد مطلب : ۱۵۳۷۲

حسينيه قمی‌ها در كربلا احداث می‌شود

حسينيه قمی‌ها در كربلا احداث می‌شود
جهان: حسينيه قمی‌ها در كربلا بعد از گذشت ۲۰ سال از تخريب حسينيه اوليه در ۲۵۰ متری حرم مطهر امام‌حسين(ع) در روبه‌روی باب قبله احداث می‌شود.

«هادی ناصری»، عضو هيئت امنای حسينيه قمی‌ها سوم دی‌ماه در نشستی خبری با خبرنگاران با اعلام اين خبر گفت: حسينيه قمی‌ها در مساحتی بالغ بر هزار و ۸۰۰ متر در چهار طبقه ساخته خواهد شد.

وی افزود: اين حسينيه روبه‌روی باب قبله و در جوار حسينيه آيت‌الله العظمی خويی ساخته می‌شود و اميدواريم فضای مناسبی برای پذيرايی از زايران شيعه در اين مكان فراهم شود.

ناصری با اشاره به تأمين اعتبار برای ساخت اين حسينيه از مردم نيكوكار دعوت كرد تا در ساخت اين حسينيه مشاركت كنند.

وی ادامه داد: نيكوكاران و خيران می‌توانند برای مشاركت در اين امر وجوه نقدی خود را به شماره‌های ۲۰۲۰ بانك ملی مركزی قم، ۵۰۴۸ بانك سپه شعبه بازار و ۷۰۷۰ بانك صادرات واريز كنند.

وی با اشاره به پيشينه اين حسينيه، گفت: حسينيه اوليه قمی‌ها در كربلا در مساحت هزار و ۸۰۰ متر در سه طبقه در سال ۱۳۴۷ شمسی به بهره‌برداری رسيده و مقدمات آن از سال ۱۳۴۰ شمسی تمهيد شده بود و توليت آن بر عهده شهيد انصاری قمی قرار داشت.

ناصری ادامه داد: اين حسينيه با داشتن متجاوز از ۵۰ اتاق و زيرزمين هزار و ۵۰۰ متری درطول سال پذيرای شيعيان از قم، ايران و حتی ديگر نقاط جهان بود.

وی با اشاره به جنايات صدام در ممنوعيت فعاليت حسينيه‌ها و تخريب آن‌ها بيان كرد: تا سال ۱۳۵۹ شمسی تمامی حسينيه‌های عراق به جز حسينيه قمی‌ها فعاليت داشت و توليت آن بر عهده مرحوم عبدالرضا شهرستانی، پدر حجت‌الاسلام شهرستانی، نماينده آيت‌الله سيستانی در ايران بود.

وی افزود: به دنبال انتفاضه ۱۹۹۱ شيعيان در عراق و چراغ سبز آمريكا صدام با شعار«لاشيعة بعد اليوم» حسينيه‌ها و أثار شيعيان از جمله حسينيه قمی‌ها را در عراق تخريب و زمين آن نيز در اختيار فرد ثروتمندی قرار گرفت.

عضو هيئت امنای حسينيه قمی‌ها، اظهاركرد: با تلاش گروهی برخی از افراد و با حمايت مراجع نجف و كربلا، اقدام به بازپس گيری زمين طی پنج سال گذشته كرديم و در نهايت پنج ماه قبل اين زمين را مجدداً در اختيار گرفتيم.

ناصری گفت: كلنگ ساخت اين مجموعه دو هفته قبل با برگزاری مراسمی در كربلا به زمين زده شد و در چهار طبقه كار ساخت آغاز می‌شود.

وی با اشاره به حمايت‌ها و تشويق‌های مراجع تقليد عراق از احيای اين حسينيه بيان كرد: حسينيه اوليه قمی‌ها به اهتمام افرادی همانند شيخ مرتضی حايری فرزند موسس حوزه علميه قم، سيدمحمد محقق داماد و افراد ديگری كه نامشان در تاريخ تشيع عراق ثبت است ساخته شد.

ناصری تصريح كرد: هيئت امنای اين حسينيه در سفری كه به كربلا داشتند به مراجع پيشنهاد شد تا گروهی برای احيای ساير آثار شيعيان در عراق اقدام كنند كه با استقبال مراجع مواجه شد.

وی با اشاره به سابقه ساخت حسينيه در عراق تصريح كرد: اولين حسينيه از سوی تهرانی‌ها، بعد اصفهانی‌ها و مازندرانی‌ها ساخته شد و در سال ۱۳۴۰ نيز بزرگان قم از جمله شيخ مرتضی حائری، فرزند مؤسس حوزه علميه قم، حاج نصرالله خلخالی و ...تصميم به ساخت حسينيه كردند.

وی با بيان اينكه كسانی همانند شيخ احمد انصاری قمی، عبدالرحيم قمی، ال طه، سيدمحمد كوثری و... هيئت امنای اين حسينيه را تشكيل می‌دادند، گفت: هم اكنون حجت‌الاسلام سيدمحمد آل طه، عبدالحسين چهل اخترانی، احمد شكوهيان، حسين متفكريان چاوشی، علی امجدی، علی ايزدی، عباس فقيهی، هادی ناصری، محمدحسين اشعری، محمدرضا انصاری، حسن آقاجانی، حسن وجدانی و علی امجدی اعضای هيئت امنای جديد اين حسينيه را تشكيل می‌دهند.

وی درباره اهداف ساخت حسينيه‌ها در عراق نيز ادامه داد: عراق به علت وجود بارگاه مطهر ائمه(ع) همواره مأمن عاشقان اهل‌بيت(ع) و شيعيان بود از اين رو بزرگانی مانند آيت‌الله بروجردی برای رفاه زائران و طلاب اقدام به ساخت حسينيه و مدارس می‌كردند.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما