تاریخ انتشار
يکشنبه ۵ دی ۱۳۸۹ ساعت ۱۳:۰۴
۰
کد مطلب : ۱۵۴۰۵

برخی مداحان به جای ممدوح‌نمایی به مداح‌نمایی می‌پردازند

برخی مداحان به جای ممدوح‌نمایی به مداح‌نمایی می‌پردازند
جامعه: قاسم رضایی، رییس سازمان بسیج مداحان کشور به خبرنگار شبستان گفت: علما حدود ۵۰ عامل برای ماندگاری کربلا ذکر کرده‌اند که در چهار عامل آن همگی متفق‌القول‌اند. اولین عامل خواست خداست. دومین عامل تلاش خود امام حسین‌(ع) است که با گفتن هیهات منا الذله تا ابد به پیروان خود آموخت که زیر بار ذلت نروند.

رضایی ادامه داد: عامل سوم بازماندگان کربلا و در رأس آن‌ها حضرت زینب‌(س) و امام سجاد‌(ع) بودند. این دو کاری کردند که یزید غیر از بی‌ادبی و فحاشی به ساحت مقدس ائمه راهکار دیگری نداشته باشد و در نهایت هم مجبور به عقب‌نشینی شود.

وی عامل چهارم جاودانگی قیام کربلا را خطبا و مداحان دانست و افزود: مداحان از زمان ائمه معصومین‌(ع) تا به امروز همواره همه تلاش خود را برای زنده نگه داشتن اهداف عاشورا انجام داده است.

رییس سازمان بسیج مداحان کشور ادامه داد: به عنوان مثال می‌توان از تأثیر مداحان در پیروزی انقلاب و هشت سال دفاع مقدس نام برد، این خیلی مهم است که سه قیام مهم انقلاب اسلامی در تاسوعا، عاشورا و اربعین سال ۵۷ رخ داد.

وی در تعریف مداح گفت: مداح کسی است که ستایش کس دیگری می‌کند. از قدیم رسم بوده است شاعران مدح بزرگان و پادشاهان را می‌گفته‌اند اما در اصطلاح شیعه مداح به کسی گفته می‌شود که مدح بزرگان دین یعنی ائمه معصومین‌(ع) را بگوید.

رضایی افزود: پیامبر‌(ص) و ائمه‌(ع) از شاعران و مادحین خوب تمجید می‌کردند. در تاریخ به طور مفصل تقدیرات ائمه‌(ع) از مداحان و شاعران آمده است.

وی با اشاره به تحریفات صورت گرفته در مداحی سنتی گفت: متأسفانه سیر مداحی تغییر کرده است و مداح به جای مدح ممدوح به مدح خود می‌پردازد. در حقیقت بعضی مداحان به جای ممدوح‌نمایی به مداح‌نمایی می‌پردازند.

این مداح اهل بیت‌(ع) تصریح کرد: مثال دیگر اشعار و نوحه‌های مداحی است. اصلا در لفظ نوحه حزن و اندوه نهفته است. نوحه یعنی ماتم! اما می‌بینیم که در بعضی نوحه‌ها از آهنگ‌های مبتذل غربی و از مضامین بسیار سخیف و سطحی استفاده می‌شود.

وی در توضیح ملاک‌های سبک خوب عزاداری گفت: سبک خوب سبکی است که فکر، روح، عقل و احساس مستمع را بالا ببرد نه اینکه تنها عواطف و احساسات را تحریک کنند و حتی بد‌تر به حالت غنا دربیاید.

رضایی در تشریح ملاک‌های تشخیص مدح و شعر خوب برای عزاداری‌ها عنوان کرد: مقام معظم رهبری در این زمینه به ۸ عنصر تکیه کرده‌اند. پیام، عزت و مبارزه، محتوا، واقعیت و تعقل، محبت، مصیبت، تفهیم و اصل زمان‌شناسی مجموعه این ملاک‌ها را تشکیل می‌دهند.

وی در توضیح اصل واقعیت و تعقل گفت: امکان دارد مطلبی صحیح و واقعی باشد اما با عقل منطبق نباشد. مداح باید علاوه بر عنصر واقعیت، عنصر تعقل را هم در نظر بگیرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما