تاریخ انتشار
چهارشنبه ۸ دی ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۲۲
۰
کد مطلب : ۱۵۴۵۳

کتابی تحلیلی درباره قیام امام حسین(ع) در راه است

کتابی تحلیلی درباره قیام امام حسین(ع) در راه است
فرهنگ-کتاب: محمود حکیمی از چاپ کتابی درباره قیام امام حسین(ع) و نهضت عاشورا خبر داد که در این کتاب مقاله منتشر نشده‌ای از شهید مطهری نیز به چاپ رسیده است.

محمود حکیمی نویسنده و محقق گفت: کتاب «امام حسین(ع) و نهضت جاوید کربلا» درباره قیام امام سوم شیعیان، تحلیل‌ها و بررسی‌های نضهت عاشورا آخرین مراحل پیش از چاپ را طی می‌کند و به زودی منتشر خواهد شد.

وی گفت: سعی داشتیم به همت انتشارات مهر تابان این کتاب را به محرم امسال برسانیم که این امر میسر نشد و در حال حاضر در تلاشیم تا کتاب را در اربعین حسینی به بازار عرضه کنیم. کتاب چندی است برای اخذ مجوز به ارشاد ارسال شده و به نظرم مجوز انتشار باید در هفته آتی به دست انتشارات مهر تابان برسد.

این نویسنده افزود: اصلاح و ویرایش ثانویه کتاب تمام شده است و این کتاب در ۳۷۵ صفحه شامل پیشگفتار و ۱۰ فصل است. در بخش پیشگفتار به تفصیل نگرش‌های مختلفی را که به نهضت امام حسین(ع) وجود دارد، بررسی کرده‌ام و مطالب مختلفی را که در نشریاتی چون آینه پژوهش، کتاب ماه و... منتشر شده است، مورد نقد و تحلیل قرار داده‌ام.

مولف کتاب «بررسی کوتاهی در زندگی رهبر آزادگان حسین(ع)» گفت: فصل اول کتاب به بیان این مهم می‌پردازد که امام حسین‌(ع) ادامه دهنده راه انبیاست. فصل دوم عوامل زمینه ساز نهضت حسینی چون اعمال معاویه و دیگر دلایل را مورد تحلیل قرار می‌دهد. فصل سوم حکومت یزید و فصل چهارم به آغاز قیام امام حسین(ع) پرداخته است. فصل پنجم نیز شامل موضوع نبرد با ستمگران و وقایع روز عاشوراست.

حکیمی ادامه داد: فصل ششم کتاب به وقایع و حوادث پس از عاشورا مانند حادثه حره که در مدینه رخ داد، اختصاص یافته است و فصل هفتم شامل سخنان کوتاهی از امام حسین(ع) است. فصل هشتم مساله زیارت و سوگواری برای امام حسین(ع) و اهمیت آنها را مورد بررسی قرار می‌دهد.

نویسنده کتاب «گزیده‌ای از اندرزها و حکمت‌های امام علی(ع)» گفت: من در سال ۸۱ به دلیل تالیف ۳ کتاب و ۲۲ مقاله درباره امام حسین(ع) به عنوان خادم فرهنگ عاشورا معرفی شدم و به تبع آن گفتگوهایی با من در مطبوعات انجام شد لذا فصل نهم کتاب «امام حسین(ع) و نهضت جاوید کربلا» شامل ۴ گفتگویی است که در آن زمان با مطبوعات انجام دادم.

این محقق پیشکسوت درباره فصل دهم کتاب خود گفت: این فصل نیز به عنوان فصل پایانی کتاب به گزیده مقالاتی از دیگر نویسندگان اختصاص یافته و در آن بیشتر به تحریفات عاشورا پرداخته شده است. در این بخش مقاله منتشرنشده‌ای از شهید مطهری، مقاله‌ای از دکتر سید جعفر شهیدی تحت عنوان «نگاه دکتر سید جعفر شهیدی به نهضت حسینی» مطلبی از محمد صدررودی و دیگر نویسندگانی که به عاشورا و قیام حسینی پرداخته‌اند، آورده شده است. در مجموع این بخش حدود ۸ مقاله را شامل می‌شود.

حکیمی همچنین گفت: کتاب دیگری درباره تاریخ تمدن دارم که در ۳ جلد توسط شرکت سهامی انتشار منتشر خواهد شد. ویرایش و تصحیح این کتاب تمام شده و به زودی برای کسب مجوز به ارشاد ارسال خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما