تاریخ انتشار
دوشنبه ۶ اسفند ۱۳۸۶ ساعت ۱۸:۲۲
۰
کد مطلب : ۱۵۵۰
در دومین کنگره عاشورا پژوهی عنوان شد؛

عاشورا مشعل روشن هدایت تمام بشریت است

انقلاب ایران جنبه های قیام عاشورایی را جلوه گر می کند
عاشورا مشعل روشن هدایت تمام بشریت است
به گزارش خیمه، ندا نبوی طباطبایی، نویسنده یکی از مقالات برگزیده در دومین کنگره عاشورا پژوهی در این همایش درباره مقاله خود با عنوان «تأثیر قیام عاشورا و نهضت انتظار بر انقلاب ایران» گفت: پیامبر اسلام عدم انحراف و گواهی انسان ها را در گرو پیروی از قرآن و اهل بیت (ع) دانسته است که متأسفانه پیش از رحلت پیامبر (ص) انحرافاتی در اسلام ایجاد شد. 

وی هدف امام حسین (ع) از قیام را حفظ دین خدا، اصلاح امور امت پیامبر و امر به معروف و نهی از منکر دانست و بیان کرد: قیام عاشورا نشان داد که هر جا اسلام ناب تجلی پیدا می کند گروه های ظلم در مقابلش صف آرایی می کنند و قیام عاشورایی و انقلاب اسلامی ایران واکنش فعال نسبت به منکرات و انحرافات و برای حفظ اسلام حقیقی شکل گرفت.

نبوی طباطبایی قیام کربلا را الگویی برای ایستادگی حق در مقابل باطل خواند و گفت: خط سرخ قیام امام حسین به دنیا درس زندگی و آزادی و عاشورا درس مصاف و نبرد حق با باطل را داد و قیام عاشورا تبدیل به مشعلی همیشه روشن برای هدایت انسان ها تبدیل شد.

وی افزود: قیام امام حسین (ع) و قیام حضرت ولی عصر (عج) اختصاص به شیعیان ندارد بلکه متعلق به همه عصرها و نسل ها است. این انقلاب ها پیامی جهانی و نور امیدی بر قلب مستضعفان و نویدبخش پیروزی حق بر باطل است.

وی اظهار داشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی مفهوم انتظار در جامعه پررنگ تر شد. مفهوم انتظار در همه مکاتب وجود دارد اما در فرهنگ اسلام و تشیع از جایگاه ویژه ای برخوردارند.

وی با اشاره به رابطه تنگاتنگ بین قیام امام حسین (ع) و حضرت ولی عصر (عج) خاطرنشان کرد: در انتظار عاشورایی ارتباطی بین قیام سرخ حسینی و قیام سبز مهدوی برقرار می شود. انتظار عاشورایی سازنده پویا و تعالی بخش است و یکی از ویژگی های این انتظار تولی و تبری است.

فتح الله ابوالفتحی، نویسنده یکی دیگر از مقالات برگزیده نیز در دومین کنگره عاشورا پژوهی درباره مقاله خود با عنوان «بررسی نقش قیام امام حسین در انقلاب اسلامی» گفت: بسیاری از جنبش های دنیا که اساسی ترین ایدئولوژی های آنها نهضت امام حسین (ع) است و نگاه به انقلاب های ظلم و ستیز و در رأس آنها انقلاب اسلامی ایران جنبه های قیام عاشورایی را جلوه گر می کند.

وی اساسی ترین حرکت را حرکت و بازگشت به درون و خویشتن خویش دانست و اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران حرکتی هماهنگ و سیستماتیک رو به جلو دارد که در جنبه خشونت و تکامل باید بررسی شود.

وی انقلاب را رفتارهای فردی و اجتماعی در جهت نیل به کمال همراه با خشونت اتفاق می افتد، تعریف کرد و گفت: حاکمیت اهداف الهی، استقلال طلبی و برقراری معنویت و شهادت طلبی از اهداف امام خمینی (ره) و احیای امر به معروف و نهی از منکر، اصلاح امت و مبارزه با حاکمیت طاغوت از اهداف امام حسین (ع) در عاشورا بود.

وی عدالت، اتحاد، اجرای امر به معروف و نهی از منکر و سلامت اخلاقی را از عوامل پایداری یک حکومت دانست و بیان کرد: بی عدالتی، تفرقه، ترک امر به معروف و نهی از منکر و فساد اخلاقی از عوامل فروپاشی بنیاد یک حکومت است.

ابوالفتحی با اشاره به حرکت های ستیزه جویانه با انقلاب ایران چون تحریف مداوم اقتصادی، ناامنی و عدم ثبات همسایه های ایران، بحران های اقتصادی و سوء استفاده افراد و سیستم های فرصت طلب در انقلاب گفت: پیروزی انقلاب نشأت گرفته از قیام عاشوراست و مهمترین دستاورد انقلاب، تأثیر عمیق بر قلوب رنج دیده مردم دنیا است.

در پایان این مراسم از فتح الله فتحی برای مقاله ای با عنوان «بررسی نقش قیام امام حسین در انقلاب ایران»، داوود محمد گهرویی برای مقاله ای با عنوان «اهداف و نتایج نهضت امام حسین در سخنان امام حسین»، ندا نبوی طباطبایی برای مقاله ای با عنوان «تحلیل تأثیر قیام عاشورا و انتظار در انقلاب ایران»، محمدحسین مردانی نوکنده برای مقاله «شهادت و عاشورا و تأثیر آن در تحقق اتحاد ملی و انسجام اسلامی» و نرگس قاسمی برای مقاله ای با عنوان «کارکردهای فرهنگی و اجتماعی و اسم عاشورایی در انقلاب ایران» تقدیر شد. 

بنابرگزارش آینده روشن، دومین کنگره عاشورا پژوهی پنجم اسفند با حضور رییس جمهور و جمعی از فرهیختگان حوزه و دانشگاه در حسینیه فاطمة الزهرا (س) به کار خود پایان داد.

نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما