تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۴ دی ۱۳۸۹ ساعت ۱۲:۰۴
۰
کد مطلب : ۱۵۵۱۸

تلويزيون در بازنمايی مضامين عاشورايی موفق‌تر از سينماست

تلويزيون در بازنمايی مضامين عاشورايی موفق‌تر از سينماست
فرهنگ: تلويزيون به واسطه ساخت مجموعه‌های دنباله‌داری همچون «مختارنامه» در پرداخت مضامين عاشورايی موفق‌تر از سينما عمل كرده، در حالی كه سينما تاكنون در اين حوزه كارهای محدودی ارائه كرده است.

«حبيب‌الله‌ بهمنی» كارگردان سينما با اشاره به پرداختن سينما و تلويزيون به مضامين عاشورايی اظهار كرد: از آنجايی كه مضامين عاشواريی يك بعد تاريخی و يك بعد اعتقادی دارد، بسياری از كارها از بعد تاريخی مورد توجه قرار گرفته است.

وی در ادامه افزود: در واقع می‌توان گفت نگاه به عاشورا در رسانه بيشتر مبتنی بر رويكردهای تاريخی است، به طور مثال می‌توان به مجموعه «مختارنامه» اشاره كرد كه بيشتر يك نگاه و روايت تاريخی است، گرچه بخش‌هايی از آن وارد مسائل اعتقادی می‌شود اما گرايش عمده آن نگاه تاريخی به مسئله قيام عاشورا و رخدادهای پس از آن است.

بهمنی تصريح كرد: اگرچه سينمای داستانی حجم كمی از اين گونه را در خود جای داده، ولی باز هم كارهايی در اين زمينه توليد شده كه در اين ميان می‌توان به «روز واقعه»، «عصر روز دهم» و ... نيز اشاره كرد. در مقابل سينمای مستند توليد چندانی در اين زمينه نداشته است و خيلی وارد اين حيطه نشده است.

وی در پاسخ به اين پرسش كه روايت مضامين عاشورايی بيشتر در سينمای مستند نتيجه‌بخش است يا سينمای داستانی؟ اظهار كرد: به عقيده من در مجموع خيلی فرق نمی‌كند، چراكه تأثيرگذاری آن بيشتر به نگاه فيلمساز و نوع روايت داستان ارتباط دارد و در واقع هدفی كه فيلمساز دنبال می‌كند، از اهميت برخوردار است.

كارگردان «سيب‌ و سلما» عنوان كرد: اگر نگاه به عاشورا بيشتر جنبه تاريخی داشته باشد، سينمای مستند در اين زمينه موفق‌تر است. چرا كه به منابع بيشتری دسترسی داشته و برای ارائه موضوع از قدرت مانور بالاتری برخوردار است. اما در سينمای داستانی نمی‌توان اين‌گونه عمل كرد.

بهمنی در پايان تصريح كرد: در كل بايد گفت سينما به اين عرصه خيلی كم پرداخته و در مقابل تلويزيون به واسطه ساخت مجموعه‌های بلند و دنباله‌دار در اين زمينه موفق‌تر است و توانسته نظر مخاطبان بسياری را به خود جلب كند.
مرجع : ايکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما