تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۱۶:۳۴
۰
کد مطلب : ۱۵۷۲۲

گذرنامه حجاج حامل مواد مخدر از يک تا ۱۵ سال ابطال مي‌شود

گذرنامه حجاج حامل مواد مخدر از يک تا ۱۵ سال ابطال مي‌شود
جامعه: وزير کشور با اعلام اينکه در تمتع امسال‌ حتي يک نفر زائر به جرم حمل موادمخدر توسط پليس عربستان دستگير نشد،‌گفت: گذرنامه افراد حامل مواد مخدر براي بار اول از يک تا ۵ و در صورت تکرار از پنج تا ۱۵ سال ابطال مي‌شود.

مصطفي محمدنجار دبيرکل ستاد مبارزه با موادمخدر در مراسم تجليل از فعالان صيانت از حجاج و عمره‌گذاران ايراني در برابر موادمخدر که در مجموعه فرهنگي شقايق برگزار شد، بلاي خانمانسوز اعتياد را يکي از ارثيه‌هاي شوم به جا مانده از رژيم طاغوت عنوان کرد و گفت: به برکت انقلاب اسلامي، پرده از توطئه شومي به نام موادمخدر برداشته شد. امام راحل (ره) و مقام معظم رهبري همواره توجه ويژه‌ي به اين مسئله داشته‌اند و تمام ساختارهاي نظام را در کاهش اثرات زيانبار سوء مصرف و قاچاق موادمخدر و پيامدهاي هزينه‌ساز آن مسئول دانسته‌اند.

وي افزود: يکي از موضوعاتي که طي سال‌هاي گذشته وجهه ايرانيان را در خارج از کشور مخدوش مي‌کرد و وهابيون با دست‌آويز قرار دادن آن مقام و منزلت شيعيان را زير سوال مي‌بردند، ‌حمل و استعمال موادمخدر توسط عده معدودي از حجاج و عمره‌گزاران به کشور عربستان بود که در نهايت منجر به دستگيري تعدادي از اين افراد در فرودگاه آن کشور مي‌شد.

دبيرکل ستاد مبارزه با موادمخدر ادامه داد: مقامات عربستان با استفاده از اين موضوع،‌تبليغات مسمومي را عليه اتباع کشورمان انجام مي‌دادند و افراد دستگيري شده هم که اغلب سالخورده بودند در زندان‌هاي اين کشور، چندين ماه را در سخت‌ترين شرايط به سر مي‌بردند و حتي بعضي از آنان به خاطر شرايط سخت و نامساعد زندان فوت مي‌کردند.

محمدنجار اظهار داشت: در سال ۱۳۸۶ براي شرايط ايجاد شده، شوراي‌عالي حج مصوبه‌اي را ابلاغ کرد که طي آن دستگاه‌هاي مسئول از جمله ستاد مبارزه با موادمخدر را موظف ‌کرد تا با اتخاذ تدابير مناسب از بروز اينگونه آسيب‌ها جلوگيري کنند.

وي گفت: با هماهنگي‌ها و اقدامات بسيار خوبي که طي سه سال گذشته از طريق آموزش‌، نظارت‌ و کنترل‌‌هاي سخت صورت گرفت، از خروج زائراني که حامل موادمخدر بودند به شدت جلوگيري شد، ‌به‌گونه‌اي که به لطف الهي و تلاش و همت مضاعف دست‌اندرکاران در ستاد مبارزه با موادمخدر سازمان حج و زيارت، نيروي انتظامي و قوه قضائيه در عمليات تمتع سال‌جاري حتي يک نفر هم توسط پليس عربستان دستگير نشد.

محمدنجار تاکيد کرد: مبارزه موفق با موادمخدر و کاهش تهديدات و آسيب‌هاي پر دامنه آن مستلزم به‌کارگيري روش‌هاي کارآمد در بعد کاهش تقاضا و کاهش عرضه است و اين دو موضوع بايد توأمان دنبال شوند و امروز نيز ما حاصل اين رويکرد مشترک را در مسئله حج به‌خوبي لمس مي‌کنيم.

وي افزود: اعزام حجاج و زائران عتبات عاليات مي‌تواند به‌عنوان يک فرصت براي ستاد مبارزه با موادمخدر محسوب شود چرا که همه ساله حدود ۹۰۰ هزار نفر عازم حج و عمره و حدود يک ميليون نفر نيز عازم عتبات عاليه عراق هستند، اگر هر فردي به همراه خانواده‌اش در جلسات توجيهي سفرهاي زيارتي با آسيب‌ها و معضلات ناشي از اعتياد و موادخدر قرار گيرد، ساليانه حداقل حدود ۶ ميليون نفر از جمعيت کشور نسبت به آموزش‌هاي اوليه پيشگيري از اعتياد توجيه شده‌اند که اين امر مي‌تواند در کاهش نرخ رشد اعتياد موثر واقع شود.

دبيرکل ستاد مبارزه با موادمخدر در بخش ديگري از سخنان گفت: با تصويب اصلاحيه قانون مبارزه با موادمخدر نيز بخش عمده‌اي از مشکلات محاکم براي ممنوع‌ا‌لخروج کردن افراد حامل موادمخدر در سفرهاي زيارتي حل شده است.

محمدنجار ادامه داد: براساس ماده ۱۷ قانون اصلاح قانون مباره با موادمخدر مصوب ۱۳۷۶ چنانچه اتباع جمهوري اسلامي ايران با هر قصدي اقدام به نگهداري حمل يا قاچاق هر مقدار از موادمخدر به داخل يا خارج از کشور کنند، از زمان قطعي شدن حکم به مدت يک تا پنج سال گذرنامه آنان ابطال و ممنوع‌الخروج مي‌شوند و در صورت تکرار به مدت پنج تا پانزده سال گذرنامه آنان ابطال و ممنوع‌الخروج مي‌شوند که لازم است قضات توجه لازم را نسبت به اين موضوع داشته باشند.

وي در پايان خود‌سازي انسان و ايجاد تحول در رفتارها و رويش مجدد حاجي را فلسفه انجام مناسک حج و عمره برشمرد و گفت: اميد مي‌رود تا اين سفر معنوي براي افرادي که احياناً آلودگي به موادمخدر دارند، مثمرثمر واقع شود و فرد معتادي که قصد انجام مناسک حج را دارد به برکت اين نعمت الهي به سمت درمان و ترک اعتياد گرايش يابد و ما نيز در سال‌هاي آتي ديگر شاهد دستگيري حاملان موادمخدر چه در کشور خودمان و چه در کشورهاي عربستان و عراق نباشيم.

مرجع : شهر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما