تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۴۳
۰
کد مطلب : ۱۸۳۸۳
سرمقاله روزنامه مردم سالاری

سوره «شعراء» قاعده و ضابطه مداحان، شاعران و مرثیه خوانان را معلوم کرده است

سید رضا اکرمی
سوره «شعراء» قاعده و ضابطه مداحان،  شاعران و مرثیه خوانان را معلوم کرده است
۱- در روز ولادت حضرت زهرا علیهاسلام، رهبر معظم انقلاب اسلامی تذکاری به مداحان و مرثیه خوانان درباره مسوولیت مداح و مرثیه دادند که پیشنهادات اینجانب در این مورد انشاءالله مفید خواهد بود.

۲- هر مداح و مرثیه خوانی باید درحد متعارف بهره‌مند از اطلاعات و سواد دینی و تاریخی و فقهی و اجتماعی باشد، تا در تبلیغ و ارشاد موفق باشد و رسالت خود را ایفاء نماید و چنین فردی باید مطالعات مستمر و روزانه داشته باشد و از حوادث روز و جامعه آگاه باشد و برای دستیابی به چنین موضوعی، باید وقت بگذارد و مشاوره و مباحثه و مذاکره با دوستان مطلع بنماید تا مداح و مرثیه خوانی بهنگام باشد.

۳- مراکزی علمی و مشورتی و آموزشی در جمهوری اسلامی برای این عزیزان به وجود آید تا به صورت مستمر حالت آموزشی و مشورت و مباحثه، پیگیری شود و هربرادری کارت شناسایی داشته باشد و جایگاه هر برادر و خواهر در جامعه معلوم باشد.

۴- نظارت برکارکرد هر مداح و مرثیه خوان لازم است تا اشکالات او را دوستانه برطرف نماید و با اصلاح اندیشه و سخن و عملکرد وی حسن فعلی و حسن فاعلی به وجود آید، خوب بخواند و مسیر تعالی و تکامل خود را دنبال نماید و معلوم گردد در مسیر رشد و ترقی می‌باشد که فرموده‌اند «ویل لمن ساوی یوماه فهو مغبون» وای برکسی که دو روز وی یکسان باشد و درجابزند و از جای خود حرکت ننماید.

۵- در قرآن مجید، سوره‌ای به نام «شعراء» وجود دارد که قاعده و ضابطه مداحان و شاعران و مرثیه خوانان را معلوم می‌دارد و به وضوح جایگاه «شعر، شاعران، مرثیه خوانان و تولید کنندگان شعر و شاعری و مشاعره» را یاد آور می‌شود، اینکه سوره‌ای در قرآن به نام «شعراء» باشد و تابلو گردد، خود گواه منزلت و مرتبت این نوع مکالمه و محاوره و مذاکره می‌باشد، و خداوندحریم را در مورد شاعران و مرثیه خوانان معلوم می‌دارد و خط می‌دهد که صاحبان این هنر به سوی ایمان و عمل صالح و یاد خدا، آن هم فراوان، و دادخواهی نمودن برای مظلومان «الا الذین آمنو و عملوا الصالحات و ذکروا الله کثیرا و انتصروا من بعد ماظلموا وسیعلم الذین ظلموا ای منقلب ینقلبون، شعراء۲۲۷» بروند و بدانند که ستمگران عن قریب سرانجام و فرجام شگفت‌آور و تعجب‌آور خواهند داشت.

۶- سوره «شعراء» بعد منفی شاعری و مداحی و مرثیه خوانی را مطرح می‌کند و هشدار می‌دهد که مبادا به سوی آن بروند و زمینه انحراف و اعوجاج و تملق‌گویی را پدیدار سازند «و الشعراء یتبعهم الغاوون، الم ترانهم فی کل واد یهیمون و انهم یقولون ما لا یفعلون ۲۲۴ به بعد» و همگان شنیده و دیده‌ایم که به بهانه ایجاد شور و شوق، به سوی ناصواب گویی می‌روند و بدون مدرک شعر می‌خوانند و جعل می کنند و برخی به دلیل نداشتن معلومات به مسائل و مطالب بسیار سطحی و کم محتوا و خرافی روی می‌آورند، که این آفت بزرگ می‌باشد.

۷- وضعیت ظاهری هر مداح و مرثیه خوان «لباس، عبا داشتن، محاسن مناسب» امری مهم و اساسی می‌باشد که معرف شخصیت و جایگاه وی است، اگر مداحی با صورت صاف و تراشیده، به خواندن قرآن و حدیث و تجلیل از اهل بیت و شهیدان بپردازد که هیچ فقیه و مرجع تقلید و متشرعی آن را مجاز ندانسته، نه اثر مثبت دارد و نه ممدوح و بایسته می‌باشد و بلکه از نظر متشرعین منفی و مذموم خواهد بود، و چه بهتر که هنگام خواندن، حداقل دارای عبا باشد که به لباس روحانی و منبر، شباهتی بیابد و از احترام ویژه برخوردار گردد.

۸- در برخی اوقات در صنف مداح، قاری، مرثیه خوان موضوع قرارداد شگفت‌آور برای حضور در مراسم «همانند برخی وعاظ و مبلغین» مطرح می‌شود که خوشایند دیانت و تبلیغ و مراسم دینی نخواهد بود و اثر منفی خواهد داشت و یادآور تجارت و بازرگانی خواهد بود. این شغل و لباس حالت معنوی دارد که با هیچ رقم مالی، قابل قیمت‌گذاری نخواهد بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما