تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۰۸
۰
کد مطلب : ۱۸۴۷۴

بسیج، پرچمدار پرورش مداحان قزوین

بسیج، پرچمدار پرورش مداحان قزوین
مداحی با شور و شعور برای پاسداشت آیین‌ها و گرامیداشت منش و سیره اهل‌بیت مقامی است که بی‌تردید پاداش و اجر معنوی فراوانی را دارد و مداحان امروزی با تأسی به شأن و منزلت اهل‌بیت برای نشان دادن اوج دلدادگی شیعیان به آنها اشعار خود را وزن‌های مختلف برای مستمعان می‌خوانند.

مداحی با سبک و سیاق امروزی همواره در طول تاریخ به ویژه از زمان شهادت اباعبدالله الحسین در غم و ماتم شهدای کربلا وجود داشته است و مداحان با کمک و الهام‌گیری از برجستگی‌های عاشورا این رویداد بزرگ شیعی را در میان قلب‌‌های عزاداران به سوز می‌نشانند.

مداحان البته در کنار توجه به امر مداحی از نشر خرافه‌ها نیز باید پرهیز کنند که این امر به شدت به ویژه طی سال‌های اخیر مورد توجه بسیاری از عالمان و بزرگان نیز قرار گرفته است که نباید با گفتارهای غیرحقیقی از سیر و سلوک اهل‌بیت مردم و عزاداران را در شور فرو برد.

بر این اساس مداحی برای اهل‌ بیت و نشان دادن مظلومیت آنان امری پسندیده است که سب می‌شود تا فرهنگ ارزشی‌مداری بین آحاد و قشرهای مردم پویا و بالنده‌تر باشد.

مداحان در حقیقت امر مربیان مردم هستند که با نوای خوش می‌توانند مخاطبان را به فیض رسانده و سبب شوند تا میثاق مردم و عزاداران با آرمان‌های اهل‌بیت ناگسستنی‌تر ادامه یابد.

فرهنگ مداحی در قاب معرفت‌افزایی و کمک به تعالی و شناخت بیشتر از زندگانی اهل‌بیت اهمیت فراوانی را امروز دارد و کسانی که در این وادی قدم گذاشته و بستر حزن و اندوه عزاداران را فراهم می‌کنند نقش مهمی در شناخت سیره امامان معصوم بر عهده دارند.

مداحی به سنن مختلف در تاریخ مردم ایران همواره وجود داشته است و مناقب و مدح اهل‌ بیت توسط افراد مختلف در طول تاریخ بیان شده است که امروز این درجه عظیم بر عهده مداحان خوش‌نام و دلداده‌ای است که در مسیر تعالیم اهل‌بیت با نوای خوش مردم را منش امامان آشنا می‌کنند.

فرهنگ مداحی البته نیاز به بحث فراوان دارد؛ اما مداحان همواره با تبعیت از اصول و شاخص‌های معنویت‌افزایی و ایجاد روحیه سوز و گذار در بین عزاداران به شور‌ افزایی می‌پردازند که این مهم به ویژه در ایام ماه‌های حزن و اندوه به مراتب بیشتر است.

مسئول بسیج مداحان استان قزوین با اشاره به اینکه مداحی همراه با شور و شعور نیاز امروز جامعه است، اظهار داشت: با توجه به اینکه قشر جامعه مداحان در کشور یکی از اقشار تاثیرگذار در جامعه است و نقش بسزایی در اشاعه و احیای فرهنگ دینی و اسلامی به عهده دارد کلاس‌های آموزشی برای این قشر در قزوین برگزار شد.

محمد طالقانی تصریح کرد: بسیج مداحان رسالت بزرگی در نشر مکتب عاشورایی، علوی، فاطمی و در نهایت مهدویت و انتظار دارد.

این مسئول بیان کرد: این موضوعات همواره مورد توجه ولی امر مسلمین بوده و هست و از آنجایی که در این قرن مذهب در ادیان مختلف مورد هجوم و آسیب قرار گرفته است همواره اسلام و مذهب شیعه نیز در استکبار ستیزی خاری در چشم دشمنان بوده است.

وی با اشاره به اینکه دشمن در صدد است تا با تفرقه افکنی میان مذاهب آسیب جدی به دین وارد کند که باید در این زمینه هوشیار بود، گفت: از آنجایی که در کشورهای مختلف اسلامی نقش اهل‌بیت (ع) و زنده نگه داشتن مکتب آنان از راه اقامه عزا بوده است در این راستا لازم و ضروری است که ذاکران دستگاه اهل‌بیت (ع) از یک مسیر و راه مشخص و کاملا بدون آسیب تربیت شوند.

طالقانی بیان کرد: برهمین اساس سازمان بسیج مداحان، شعرای آئینی و مدیران هیئت‌های مذهبی سپاه حضرت صاحب‌الامر (عج) یک سال است فعالیت رسمی خود را آغاز کرده است و رسالتی که این سازمان بر دوش خود می‌بیند این است که با برگزاری کلاس‌ها و آموزش تخصصی مداحی در سطوح مختلف سنی در بین علاقه‌مندان خاندان نبوت این فرصت را ایجاد کند.

وی با اشاره به استقبال اقشار مختلف استان قزوین از این کلاس‌ها تصریح کرد: این کار با مشارکت تعداد قلیلی از دستگاه‌های فرهنگی استان اعم از آموزش و پرورش و حوزه هنری کلید خورده است.

طالقانی با بیان اینکه تعداد یک‌هزار و ۲۱۴ نفر از مردم استان قزوین در قشرهای مختلف دانش‌آموزان، دانشجویان، طلاب حوزه علمیه، کارمندان و کارگران در کلاس‌های مداحی ثبت‌نام کردند، ادامه داد: این مهم در نوع خود کم‌نظیر است.

وی در ادامه با تأکید بر ترویج فرهنگ عاشورایی بیان کرد: فرهنگ سرخ حسینی که بسیار حائز اهمیت است باید برای نسل نوجوان و جوان به خوبی تبیین شود.

طالقانی با اشاره به اهمیت حضور هیئت‌های مذهبی در مساجد و تکایا عنوان کرد: هیئت‌های مذهبی از دیرباز محیطی امن و مقدس برای نسل نوجوان و جوان به شمار می‌رود بنابر این شایسته است خانواده‌ها فرزندان خود را با این محیط‌ها بیشتر آشنا کنند.

وی بیان کرد: مسئولان هیئت‌های مذهبی باید یک روحانی آگاه و فاضل را برای همکاری انتخاب کنند تا بتوانند با جوانان ارتباط خوبی برقرار کنند.

مسئول بسیج مداحان تصریح کرد: مداحان و روحانیون باید در مراسم سوگواری سالار شهیدان پیام عاشورا و قیام امام حسین (ع) را برای مردم به خوبی بازگو کنند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین نیز در این خصوص با اشاره به اینکه مدح و ستایش اهل‌بیت باید در جامعه همواره زنده نگاه داشته شود، ابراز می‌کند: عزاداری‌ها همواره باید رنگ و بوی خلوص و صفای نیت داشته باشد و مداحان نیز این تکلیف را برعهده دارند تا زمینه را برای سوز و اندوه بیشتر عزاداری فراهم کنند.

علی نعمت‌اللهی می‌افزاید: روحانیون نیز در کنار مداحان با تبیین معارف و سیره اهل‌بیت می‌توانند زمینه‌ساز آشنایی بیشتر با فرهنگ امامان معصوم شوند.

وی ادامه داد: مداحان و مسئولان هیئت‌ها باید در ایام و شب‌های سوگواری و عزاداری حسینی از پرداختن به خرافه‌ها جلوگیری کرده و حقایق اصیل دینی را برای مردم و شیعیان بازگو کنند.

بسیج مداحان استان قزوین در راستای اشاعه فرهنگ اهل‌بیت و تلاش برای تربیت مداحان نوجوان و جوان البته از سال‌ گذشته آموزش مداحی را برای قشرهای نوجوانان و جوانان آغاز کرده است که این رویکرد توسط بسیج برای نخستین بار در سطح استان قزوین شکل گرفته است که با روند پیش‌رو امید می‌رود بسیج مداحان قزوین بتواند گامی مهم و مؤثر برای تأثیرپذیری بیشتر قشرهای مردم از فرهنگ اهل‌بیت و عاشورا فراهم کند تا بتوان زمینه را برای ایجاد جامعه‌ای پویا و هدفمند منطبق بر ارزش‌های الهی مورد تأکید ائمه‌اطهار فراهم کرد.
مرجع : خبرگزاری فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما