تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۲۴
۰
کد مطلب : ۲۰۴۴۸

کارگاه آموزشی تعزیه‌خوانان در یزد برگزار شد

کارگاه آموزشی تعزیه‌خوانان در یزد برگزار شد
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان یزد از برگزاری اولین کارگاه آموزشی «موسیقی در تعزیه» در این شهرستان خبر داد.

حسین دشتی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد با اشاره به اینکه تعزیه هنری حساس و ظریف است گفت: تلاش کنیم تا در روز قیامت در حضور امام حسین(ع) شرمنده نباشیم و بتوانیم اهداف این امام همام را احیا کنیم.

دشتی در ادامه با اشاره به فعالیت بیش از ۳۰ گروه تعزیه در شهرستان یزد، بیان کرد: احیاء آئین‌ها و ارزش‌های اصیل دینی، تحقق باورها و معرفت دینی، حمایت از برنامه‌های پژوهشی و بازشناسی و شناسایی ظرفیت‌های این هنر از اهداف اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان و شورای تعزیه است از این رو طی جلسات و نشست‌هایی که با شورای تعزیه شهرستان در مورد توجه و جذب بیش از پیش جوانان و روی آوردن آن‌ها به این هنر فاخر و ارزشمند داشتیم، قصد داریم دوره آموزش تعزیه در زمینه‌های مقتل‌خوانی، نسخه‌شناسی، موسیقی در تعزیه و رنگ‌شناسی در تعزیه را به جد در شهرستان یزد پیش ببریم.

وی اظهار کرد: در این راستا با برنامه‌‌ریزی‌های انجام‌ شده قرار بر این است تا کارگاه «موسیقی در تعزیه» از سری برنامه‌های آموزش این دوره با حضور چهره نام‌آشنای تعزیه، قاسم میرجلیلی که خود نیز از تعزیه‌خوانان استان یزد و همچنین، دارای مدرک کارشناسی موسیقی از دانشگاه سوره تهران است را برگزار کنیم.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد افزود: همچنین، بنا داریم تا با دعوت از اساتید مجرب حوزه و دانشگاه، تاریخچه قیام امام حسین(ع) را به‌صورت روایت‌گری برای گروه‌های تعزیه بیان کنیم تا شاهد اجراهای دقیق‌تر و مستند‌تری از آن‌ها باشیم.

دشتی گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده در شهرستان یزد ۱۰ گروه دارای سابقه بین ۲۰ تا ۶۰ سال، چهار گروه شبیه‌گردان و ۱۵ گروه نوپا و دارای سابقه بین ۱ تا ۱۰ سال وجود دارد که به‌عنوان آینده‌سازان تعزیه یزد باید این ۱۵ گروه نوپا مورد توجه جدی و آموزش‌های لازم قرار بگیرند.

وی بیان کرد: دراین دوره آموزشی دست کم ۲۰ جلسه دو ساعته برگزار می‌شود و برای گروه‌هایی که سابقه فعالیت آن‌ها زیر ۱۰ سال است الزامی و برای سایرین، اختیاری است.

این مقام مسئول اضافه کرد: در پایان دوره با برگزاری آزمون‌های تئوری و عملی و در صورت احراز رتبه برای اعضای شرکت‌کننده در این دوره گواهی حضور صادر می‌شود.

یادآور می‌شود، اولین کارگاه آموزش تعزیه در زمینه «موسیقی در تعزیه» روز سه‌شنبه، ۲۱ مردادماه از ساعت ۱۷:۳۰ در محل تالار فرهنگ پژوهی مجتمع امام علی(ع) واقع در بلوار دانشجو برگزار شد.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما