تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۰۰
۰
کد مطلب : ۲۰۷۳۴

انتشار ۱۰۰ عکس از آیین عزاداری بازار تبریز در «جامه‌دران»

انتشار ۱۰۰ عکس از آیین عزاداری بازار تبریز در «جامه‌دران»
کتاب «جامه‌دران»، مجموعه عکس‌های آئین عزاداری حسینی بازار تبریز است که توسط هادی لزیری روایت شده و یکصد عکس را دربرمی‌گیرد. راوی این تعداد عکس را از میان هزاران عکسی که در مدت سی سال گرفته، انتخاب کرده و بر هر کدام روایت و شرحی مختصر نوشته است.

لزیری در گزینش عکس‌ها و نگارش متن تلاش کرده تا به اصل رویداد وفادار بماند و از همین رو از ذکر نام یا محله و دسته خاصی حتی‌الامکان اجتناب کرده است.

بخش نخست کتاب، «مختصری از تاریخ و آداب آئین سوگواری بازار تبریز» است و به چگونگی آماده‌سازی حجره‌ها و تیمچه‌ها، آئین و شبیه‌های بازار، مراسم مرثیه و روضه‌خوانی و نکاتی درباره آداب عزاداری پرداخته شده است. در قسمتی از این فصل می‌خوانیم: «بازار تبریز بیش از سیصد سال است که هرساله در ماه محرم و صفر در ماتم سید و سالار شهیدان امام حسین(ع) سیاه‌پوش می‌شود و شاهد برگزاری آئین‌های سنتی و قدیمی عزاداری است».

«روز هشتم»، «سوگ»، «تمام‌رخ» و «توقیع» عناوین بخش‌های بعدی این کتاب هستند که عکس‌های مربوط به هر یک در این بخش‌ها گنجانده شده است.

راوی در بخش «توقیع» می‌نویسد: «آئین رو به پایان است و حسینیان آمده‌اند تا نامشان را بنویسند بر لوح زرین خادمان و عاشقان حضرتش. تا دستاویری شود برای روز ورود در عرصه‌گاه تنگ! به یاد بزرگانی و گذشتگانی که نگاه داشتند این آئین را سینه به سینه. سرودند و خواندند و گریستند. سینه زدند و زنجیر زدند.»

گفتنی است، کتاب «جامه‌دران» به همت انتشارات خیمه با شمارگان هزار نسخه منتشر و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.



مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما