تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۰۵
۰
کد مطلب : ۲۱۲۱۵
در نشست خبری «بر آستان اشک» عنوان شد؛

اهمیت آیین پیشواز ایام سوگواری محرم/ تجلی هویت دینی با هم‌افزایی ادبیات آئینی و ملی

اهمیت آیین پیشواز ایام سوگواری محرم/ تجلی هویت دینی با هم‌افزایی ادبیات آئینی و ملی
نشست خبری مراسم شب‌های شعر «بر آستان اشک» دیروز 27 مهرماه، با حضور سجاد نوروزی، مدیر فرهنگسرای اندیشه، محمد صمیمی، مدیر سازمان آفرینش‌های هنری و محمود حبیبی کسبی، دبیر مراسم برگزار شد.

آیین پیشواز ایام سوگواری ماه محرم
در این نشست خبری، سجاد نوروزی با تشریح کلیات و اهداف برگزاری مراسم و با تأکید بر جایگاه ویژه ادبیات در فرهنگ ملی از ادبیات آئینی به عنوان یکی از اصلی‌ترین شاخه‌های این ادبیات یاد کرد و افزود: مراسم پیشواز ایام سوگواری ماه محرم نه تنها یکی از دیرینه‌ترین آئین‌های مربوط به این حادثه‌ مهم فرهنگی است، بلکه همواره شاهد این مسئله بوده‌ایم که حس و حال اشعار سروده شده در این ایام ملموس‌تر و متفاوت‌تر با اشعار مربوط به خود ایام سوگواری هستند.
وی در ادامه اظهار کرد: فرهنگسرای اندیشه با توجه به این ویژگی و با همکاری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران قصد دارد مراسمی با عنوان «بر آستان اشک» را به مدت پنج روز قبل از آغاز دهه‌ اول ماه محرم برگزار کند. در این مراسم که هر شب با موضوع و محوریت خاصی برگزار خواهد شد، شاعران و ذاکران اهل بیت(ع) به ارائه آثاری خواهند پرداخت که برای اولین بار در این مراسم ارائه خواهد شد. نتیجه این مراسم نیز در پایان ایام برگزاری آن به صورت کتاب شعری مشتمل بر اشعار ارائه شده در مراسم چاپ و انتشار خواهد یافت.
نوروزی در ادامه سخنان خود با تاکید دوباره بر اهمیت ادبیات آئینی در ادبیات فرهنگ ایرانی اسلامی، هدف اصلی برگزاری این مراسم را یادآوری مبانی دینی و ملی ادبیات آیینی دانست؛ چرا که عرصه‌ ادبیات، عرصه تجلی هویت دینی و ملی ایران اسلامی است.

هم‌افزایی ادبیات آیینی و ملی
در ادامه‌ محمود صمیمی، مدیر سازمان آفرینش‌های هنری، با یادآوری استراتژی‌های موجود در سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و البته بر مبنای ضرورت‌های موجود، تحکیم وضعیت ادبیات در جامعه امروز ایران، برای مثال بازگرداندن ادبیات در قالب اشعار و امثال را به زبان محاوره‌ای مردم، اصلی‌ترین اولویت دانست. وی با اشاره به ظرفیت بسیار بالای ادبیات و عدم استفاده از تمامی ظرفیت‌های ادبیات به عنوان پیشانی فرهنگی فرهنگ ایرانی، بازیابی این ظرفیت را مهمترین کارکرد برگزاری چنین مراسم‌هایی دانست.
وی در ادامه با اشاره به این موضوع که ادبیات آئینی در صورت ترکیب با ادبیات ملی به یک قالب هم‌افزایی دست خواهد یافت، مهمترین ویژگی ادبیات را به عنوان یکی از پایدارترین ساختارهای فرهنگی کم‌هزینه، قابل انتقال بودن و مانایی آن دانست.
صمیمی در پایان سخنان خود به ضرورت اطلاع‌رسانی این گونه مراسم‌های فرهنگی و آئینی تأکید کرد و ادامه داد: در بسیاری از موارد شاهد این مسئله هستیم که کمرنگ بودن مراحل اطلاع‌رسانی باعث بی‌خبری و غیبت بسیاری از علاقه‌مندان به چنین مراسم‌هایی می‌شود.

شعر آئینی در مسیر رشد خود دو انقلاب بزرگ را شاهد بود
محمود حبیبی کسبی، دبیر مراسم «بر آستان اشک» در ادامه کنفرانس خبری با تشریح جزئیات اجرایی این برنامه از طرح اولیه این مراسم که قرار بود در چهارده روز برگزار شود، خبر داد.

وی گفت: مراسم «بر آستانه‌ اشک» به عنوان اولین بخش این مراسم در پنج روز قبل از آغاز ایام عزاداری سید و سالار شهیدان از ۲۹ مهر تا ۳ آبان برگزار خواهد شد. دو بخش دیگر این برنامه به ترتیب در دهه دوم محرم و در میانه ماه صفر منتهی به اربعین حسینی برگزار خواهد شد.
حبیبی کسبی در ادامه افزود: شعر آئینی در مسیر رشد خود دو انقلاب بزرگ را شاهد بوده است. انقلاب اول با آغاز دوران حکومت صفویه و با درخشش بزرگانی چون محتشم کاشانی، نیره تسلیمی، وصال و سروش همراه بوده است. انقلاب بزرگتر و عمیق‌تر نیز که مصادف با انقلاب اسلامی ایران بوده است، به ویژه در دهه هفتاد و هشتاد، به یک شکوفایی بی‌سابقه دست یافته است. به طوری که کمیت اشعار سروده شده در این دو دهه با کمیت اشعاره دوره تاریخی هزار ساله برابری می‌کند.
وی با اشاره به این موضوع که این مراسم یکی از گسترده‌ترین مراسم‌های پیشواز ماه محرم به شمار می‌رود، در واقع به اهمیت جایگاه این انقلاب عمیق و فراهم کردن عرصه‌های شکوفایی و افزایش ظرفیت‌های آن توجه ویژه‌ای دارد. از طرفی شعرای آئینی و ذاکرین اهل بیت(ع) با حضور در این مراسم، عرصه بالندگی بیشتر برای جوانان علاقه‌مند و استعدادهای تازه و همینطور فرهنگ عاشورایی را فراهم خواهند کرد.

جزئیات برنامه‌های هر شب
دبیر مراسم «بر آستان اشک» در پایان صحبت‌های خود با تشریح جزئیات و برنامه‌ برگزاری این مراسم افزود: این مراسم که از ۲۹ مهرماه تا ۳ آبان در محل فرهنگسرای اندیشه برگزار خواهد شد، در شب اول برگزاری با موضوعیت حضرت مسلم ابن عقیل، شب دوم با موضوع اصحاب سیدالشهدا(ع)، شب سوم با محوریت حضرت علی‌اصغر(ع)، شب چهارم درباره حضرت علی‌اکبر(ع) و در نهایت شب پنجم درباره حضرت ابوالفضل العباس(ع) برگزار خواهد شد.
در این مراسم شعرایی چون غلامرضا سازگار، محمدعلی مجاهدی، علی انسانی، یوسفعلی میرشکاک، حبیب‌الله چایچیان، حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ رضا جعفری، سعید بیابانکی، نادر بختیاری، محمد سهرابی و ذاکرینی چون حاج حنیف طاهری، حاج سیدمحمد جوادی، امیرحسین مدرس حضور خواهند داشت. گفتنی است اسامی کامل شعرا و مداحین هر شب، روز قبل اعلام خواهد شد.
لازم به ذکر است که سجاد نوروزی، مدیر فرهنگسرای اندیشه در پایان مراسم، خبر از سایر برنامه‌های ویژه ماه سوگواری سید و سالار شهیدان داد که از آن جمله می‌توان به فراخوان عکس عاشورایی با عنوان «سوگواره اشک» که بعد از دهه دوم ماه محرم برگزار خواهد شد اشاره کرد. همچنین وی از فراخوان این مراسم در روزهای آینده در رسانه‌ها خبر داد. ویژه برنامه «نوگلان حسینی» نیز برای هشتمین سال پیاپی در دهه‌ آخر ماه صفر برگزار خواهد شد که طی آن مداحان نوجوان معرفی و تجلیل خواهند شد.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما