تاریخ انتشار
شنبه ۳ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۳۰
۰
کد مطلب : ۲۱۳۴۲

«بر آستان اشک» امشب پایان می‌یابد

«بر آستان اشک» امشب پایان می‌یابد
چهار شب از برگزاری مراسم شب ‌شعر «بر آستان اشک» می‌گذرد. مراسمی که در قالب یک برنامه‌ پیشواز در پنج شب مانده به فرارسیدن عاشورای حسینی در فرهنگسرای اندیشه برگزار می‌شود. هر شب از این پنج شب به نام شهیدی از کربلا، با محوریت و تأکید مضمونی شعرهای خوانده ‌شده توسط شاعران مدعو به محضر شهید مورد نظر تقدیم می‌شود.
نکته‌ای که شاید حاضران در چنین جلساتی کمتر به آن توجه کنند، ورای کمیت و کیفیت شعرها و سن شاعران حاضر در مراسم، ویژگی منحصر به فرد شعرهای آئینی است؛ ویژگیی که به ‌واسطه آبشخورهای فرهنگی کمتر در گونه‌های دیگر شعر می‌بینیم.

شعر آئینی به ‌خصوص شعر عاشورایی به‌ واقع هم جنبه‌ای تاریخی دارد و هم جنبه‌ای حماسی. علاوه بر این به‌ واسطه‌ توجه ویژه در تأثیر حتمی این نوع شعر بر ذهن مخاطب، تصویرسازی در آن از اهمیتی ویژه‌ برخوردار است. تصویری که هم از ترکیب و تبدیل آرایه‌های ادبی شکل می‌گیرد و هم تا حد ممکن این آرایه‌ها را با زبانی ساده و روان درمی‌آمیزد. بدون شک از این رو شعر آئینی را می‌توان یکی از تأثیرگذارترین گونه‌های ادبی در ادبیات ایران دانست.
با این حال تلاش شاعر در جهت ارائه‌ تصویری هر چه واضح‌تر و زنده‌تر و به همان اندازه ارائه بداعت ادبی در خصوص مضمونی که بارها پیش از او ساخته و پرداخته شده، رکن اصلی این گونه‌ مهم شعری است.
با توجه به واکنش‌های صورت گرفته در قبال اشعار خوانده شده در چنین شب‌ شعری نیز می‌توان به اهمیت ترکیب سادگی و ایجاز در قالب شعر آئینی پی برد. شعری که نه‌ تنها در پی برانگیختن حساسیت و احساس مخاطب است، مخاطب نیز به همان اندازه از شعر چنین مقصودی را طلب می‌کند؛ چرا که جاری کردن اشک برای مصیبتی این‌چنین بزرگ نهایت خواسته‌ هر دو طرف است. شاعری که تصویری هنوز زنده را تداعی می‌کند و مخاطبی که تشنه‌ دریافت و درک این تصویر منتظر نشسته است.
چهارمین شب از مجموع پنج شب ‌شعر بر آستان اشک با موضوع حضرت علی‌اکبر(ع) و با حضور استاد حبیب‌الله چایچیان متخلص به حسان، هادی جان‌فدا، حجت‌الاسلام رضا جعفری، سیدحمیدرضا برقعی و همین‌طور با حضور مداح میهمان، حاج محسن عرب‌خالقی طی شب گذشته، ۲ آبان در آمفی‌تئاتر فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

این مراسم با شعرخوانی یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین شاعران عصر حاضر (استاد چایچیان) آغاز شد و در ادامه با شعرخوانی دیگر شاعران و مداحی حاج محسن عرب‌خالقی ادامه پیدا کرد.
اختتامیه ویژه‌برنامه «برآستان اشک» - شب‌های شعر و مرثیه‌سرایی در پیشواز ماه محرم - امشب در فرهنگسرای اندیشه برگزار می‌شود.
پنجمین شب برنامه برآستان اشک امشب با حضور علیرضا قزوه، سعید بیابانکی، نادر بختیاری، امیر مرزبان و میلاد عرفان‌پور همراه با مرثیه‌سرایی امیر حسین مدرس برگزار خواهد شد.
این برنامه با موضوع و محوریت حضرت ابالفضل العباس(ع) برگزار می‌شود و شاعران آئینی، اشعار خود را در وصف علمدار کربلا خواهند سرود.
این برنامه روز شنبه، ۳ آبان ساعت ۱۸ در فرهنگسرای اندیشه به نشانی خیابان شریعتی، نرسیده به پل سید خندان، بوستان اندیشه برگزار می‌شود. همچنین در پایان این برنامه مراسم قرعه‌کشی کمک‌هزینه سفر به عتبات عالیات برای پنج نفر برگزار می‌شود.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما