تاریخ انتشار
شنبه ۳ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۰۰
۰
کد مطلب : ۲۱۳۰۱

دومین همایش «سوگ خورشید» برگزار می‌شود

دومین همایش «سوگ خورشید» برگزار می‌شود
محمدحسین اسماعیلی، معاون هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، گفت: سال گذشته جایزه ادبی «محتشم» ویژه ایام سوگواری محرم و صفر برگزار شد که به حوزه شعر اختصاص داشت اما در سال جاری براساس یک برنامه‌ریزی جامع، این جایزه را گسترش داده و دومین دوره جایزه «محتشم» را با عنوان جایزه هنر و ادبیات «محتشم» برگزار خواهیم کرد.

وی گفت: این دوره از جایزه هنر و ادبیات «محتشم» شامل بخش‌های مختلف فرهنگی و هنری از جمله فیلم و عکس، هنرهای تجسمی و بخش مکتوب (شعر، داستان کوتاه، پایان‌نامه و کتاب) می‌شود که همه آنها باید با موضوع و محتوای عاشورا و فرهنگ عاشورایی تولید و به دبیرخانه جایزه ارسال شوند.

تقسیم‌بندی بخش عکس جایزه «محتشم» به دو حوزه تجربی و حرفه‌ای

اسماعیلی تصریح کرد: در بخش فیلم، آثار باید در قالب فیلم کوتاه مستند و داستانی و با موضوع فرهنگ عاشورا تولید و به دبیرخانه این بخش مستقر در انجمن سینمای جوانان استان تهران ارسال شوند؛ بخش عکس نیز به دو حوزه تجربی و حرفه‌ای تقسیم می‌شود که در بخش تجربی همه علاقه‌مندان می‌توانند حتی با استفاده از دوربین‌های تلفن همراه خود از محافل عزای حسینی عکس تهیه کرده و به دبیرخانه این بخش که انجمن سینمای جوانان استان تهران است، ارسال کنند.
معاون هنری و سینمایی ارشاد استان تهران در ادامه گفت: بخش هنرهای تجسمی جایزه «محتشم» در رشته‌های پوستر، نقاشی، نگارگری، تصویرسازی و نقاشی‌خط برگزار می‌شود و همه هنرمندان از سراسر کشور می‌توانند با ارسال آثار خود به این جشنواره در این بخش شرکت کنند؛ لازم به ذکر است که ارسال آثار در بخش‌های عکس و هنرهای تجسمی این جایزه، اینترنتی و با مراجعه به نشانی mohtashamprize.ir امکان‌پذیر است.
اسماعیلی افزود: در بخش مکتوب جایزه نیز همانطور که اشاره شد مجموعه‌ای از آثار شعر، داستان کوتاه، پایان‌نامه و کتاب با موضوع فرهنگ عاشورا عرضه خواهد شد و به این ترتیب این بخش را با حضور پرشور اندیشمندان، ادیبان، پژوهشگران و دانشگاهیان برگزار خواهیم کرد که اطلاعات در مورد نحوه شرکت در این بخش نیز در پایگاه اینترنتی جایزه به نشانی که به آن اشاره شد، درج شده است.

پایان آبان؛ آخرین مهلت ارسال آثار به جایزه «محتشم»

وی گفت: آخرین مهلت ارسال آثار در بخش‌های مختلف این جایزه پایان آبان‌ماه سال جاری است و دومین جایزه هنر و ادبیات «محتشم» نیمه دوم آذرماه مصادف با اربعین حسینی برگزار خواهد شد.
معاون هنری و سینمایی ارشاد تهران با اشاره به این نکته که در قالب جایزه «محتشم» بخش هنرهای نمایشی پیش‌بینی نشده است، گفت: اداره ارشاد استان تهران در حوزه هنرهای نمایشی برنامه مستقلی را از سال گذشته تحت عنوان همایش «سوگ خورشید» تدارک دیده است که دومین دوره این همایش نیز امسال برگزار خواهد شد.
اسماعیلی تأکید کرد: سال گذشته همایش «سوگ خورشید» محدود به تهران و ۱۰ نقطه شهری بود که در آن مجموعه‌ای از آثار تعزیه و شبیه‌خوانی، پرده‌خوانی، نقالی با موضوع عاشورا و ۱۱۰ نمایش میدانی نیز برای علاقه‌مندان اجرا شد.
وی در پایان گفت: امسال با بسط این همایش اغلب شهرستان‌های استان تهران را نیز تحت پوشش قرار خواهیم داد و آثار نمایشی در قالب‌های آئینی و تئاتر میدانی برای سوگواران حسینی اجرا خواهد شد.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما