تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۶ تير ۱۳۸۷ ساعت ۱۸:۵۲
۰
کد مطلب : ۲۱۳۱

کتاب «خطيب كعبه» به چاپ دوم رسید

به گزارش خیمه، حضرت عباس(ع) هنگامی كه قافله امام حسين (ع) قصد ترك كعبه را داشتند، بربام كعبه خطبه‌ای ايراد كرد كه به تازگی با تفريظ «آيت‌الله شيخ جواد كربلايی» و مقدمه «علی‌اكبر مهدی‌پور» در كتابی با عنوان «خطيب كعبه» به همت مهندس «علی‌اصغر يونسيان» منتشر شده است.

مؤلف در معرفی اين خطبه می‌نويسد: «اخيراً خطبه‌ای از آن بزرگوار به دست ما رسيده كه آن را بر بالای بام كعبه، روزی كه قافله امام حسين(ع) قصد ترك كعبه را داشت – يعنی روز هشتم ذی‌الحجة الحرام سال 60 هجری – ايراد فرمود. اين خطبه در كتاب مناقب ساداة‌الكرام تأليف «عين‌العارفين هندی» است و در كتابخانه‌ علامه «ميرحامد حسين‌هندی» (قدس سره) موجود است، كه آقای مهندس سجادی آن را در اختيار ما قرار دا‌ده‌اند...

ما به اصل كتاب دسترسی نداشتيم و فقط دست نوشته‌ای از آن خطبه در اختيار ما قرار داشت، لذا از حيث رُوات و ناقلين آن سخنی به ميان نياورديم.»

مضامين اين خطبه در خصوص حمايت از اباعبدالله الحسين(ع) و معرفی نسبی آن حضرت ـ به كسانی است كه برای كشتن او از طرف يزيد و ابن زياد در خانه كعبه گرد آمده بودند.

این کتاب در 11 فصلمقدمات، شرافت و ادب، كفار و بستن راه، سزاوارتر و نزديك‌تر، طيران بيت‌الله، استلام حجر، مشيت و حمله، قياس سنجش، تا من زنده‌ام!، تحصيل مراد، تجمع شوم و نفرين، ملحقات و ضمائم ارائه شده است.

خطبه منسوب به حضرت عباس(ع) كه در صفحه 47 و 48 اين كتابصفحه‌ای قرار گرفته، اين‌گونه آغاز می‌شود: «حمد خدايی را سزاست كه اين بيت را به قدوم پدر او (اشاره به ابی‌عبدالله الحسين ع ) شرافت داد خدايی كه ديروز گذشته (اينجا) برای او بيت بود، ولی امروز (به يمن قدوم پدرش) قبله گرديده است.

ای كافران فاجر و فاسق! آيا ادامه‌ی حج را برای امام پاكان و نيكان مانع می‌شويد؟ چه كسی سزاوارتر از او به خانه‌ی كعبه است؟ چه كسی از او به كعبه نزديك‌تر است؟

اگر حكمت‌های آشكار خدا و اسرار بلند بالا و امتحان نمودن بندگان او (به وسيله‌ی اين خانه) نبود، هر آينه اين بيت به سوی او پرواز می‌كرد قبل از آن‌كه امام حسين(ع) قدم به طرف آن بردارد. مردم استلام حَجَر می‌كنند ولی حَجَر دست او را استلام می‌نمايد...»

كتاب «خطيب كعبه» را « نشر آئينه زمان» در 384 صفحه به چاپ رسانده و با قيمت 3800 تومان عرضه می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما