تاریخ انتشار
شنبه ۳ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۵۸
۰
کد مطلب : ۲۱۳۱۵

عظمت عاشورا در قاب تصویر نمی‌گنجد

عظمت عاشورا در قاب تصویر نمی‌گنجد
جواد مزدآبادی، کارگردان سینما و تلویزیون، با بیان این‌که تصویرپردازی از حماسه عاشورا در سینما کار بسیار دشواری است، گفت: عاشورا چنان عظمتی دارد که تمام آزادگان جهان از هر گرایش و دینی جذب آن می‌شوند. این بزرگی سبب شده، کمتر فیلمسازی به خود اجازه دهد در این حوزه ورود کند، البته فیلم «روز واقعه» توانسته برش خوبی به عاشورا زند، اما این برداشت، شکلی مستقیم ندارد، بلکه حاشیه کربلا را مورد توجه قرار داده است.

وی افزود: در تلویزیون هم تا قبل از «مختارنامه» کاری را نداشتیم که عاشورا را به شکلی شایسته ترسیم کرده باشد، اما داود میرباقری کارگردان «مختارنامه» انصافا توانست به این واقعه نگاهی درست و تاثیرگذار داشته باشد، به ویژه در فلاش بک‌هایی که به کربلا می‌زد، ما تصاوی بسیار زیبایی را شاهد بودیم، ولیکن باز هم آن شکل آرمانی به دست نیامده است.

این فیلمساز ادامه داد: مسئله فوق دلیلی بر کامل نبودن کاری چون «مختارنامه» نیست، بلکه این عاشوراست که در قله افتخار قرار دارد و هیچ فیلم یا فیلمسازی قادر نیست به آن قله دست پیدا کند، اما انتظار می‌رود با کارهایی چون «مختارنامه» یا «روز واقعه» به آن نزدیک شد. درضمن باید منتظر بود تا فیلم «روز رستاخیز» درویش نیز اکران شود تا ببینیم آیا آن انتظاری که از کار می‌رفت، محقق شده یا خیر.

کارگردان فیلم «طلاووس‌های بی‌پر» ادامه داد: فیلمی که درباره عاشوراست جدا از عظمت معنا باید در بعد تصویر هم این عظمت را داشته باشد، یعنی برای چنین کارهایی نباید کم گذاشت، چون مردم بخشی از زیبایی فیلم را در بزرگی پروداکشن جستجو می‌کنند. در این میان نباید از یاد برد که همکاری با شرکت‌های فیلمسازی خارجی، اتفاقی خوب در حوزه سینمای عاشورایی یا دینی محسوب می‌شود. همانند اتفاقی که در فیلم «روز رستاخیز» و «حضرت محمد(ص)» روی داده و از وجود متخصصان خارجی استفاده شده است.

وی در پایان گفت: مخاطب فیلم‌هایی که از آن نام بردیم تنها به داخل کشور خلاصه نمی‌شود، بلکه می‌توان برای آن تماشاگران فراتر از جهان اسلام تصور کرد، چون همانطور که پیش‌تر گفتیم، هر آزاده‌ای که داستان زندگی اباعبدالله(ع) را می‌شنود یا می‌خواند، مجذوب خواهد شد.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما