تاریخ انتشار
سه شنبه ۶ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۵۶
۰
کد مطلب : ۲۱۴۳۷

مردم تفاوت بین میتینگ سیاسی و مجلس عزاداری حسینی را متوجه می‌شوند

مردم تفاوت بین میتینگ سیاسی و مجلس عزاداری حسینی را متوجه می‌شوند
آیت‌الله محسن غرویان، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، درباره تفاوت آگاهی‌بخشی سیاسی در منابر عاشورایی با سیاسی‌کاری و آلوده کردن این مجالس به مسائل سیاسی گفت: ‌به نظر من تفاوت عمده این دو مسئله در این است که در یک جلسه عزای حسینی اگر قرار است مسائل سیاسی مطرح شود باید مبانی فلسفه سیاسی اسلام و اهداف امام حسین(ع) از قیام را بیان کرد نه اینکه مسائل سیاسی یک جناح یا گروه سیاسی خاص در جامعه مطرح گردد.

منابر عاشورا تبیین‌کننده مسئله پیوند دین و سیاست باشند

وی ادامه داد: آنچه ما از عاشورا و حادثه کربلا به دست می‌آوریم کلیات اندیشه سیاسی در اسلام و به طور ویژه در مذهب تشیع است و جا دارد که به این مسائل در جلسات عزاداری پرداخته شود.

آیت‌الله غرویان اظهار کرد: از مسائل مهمی که براساس اهداف نهضت عاشورا می‌تواند در منابر حسینی مطرح شود بطلان ادعای کسانی است که معتقدند دیانت از سیاست جداست. زیرا ورود امام حسین(ع) به مسائل حکومتی و مقابله با حکومت یزید نشان می‌دهد که ادعای جدایی دین از سیاست باطل است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عنوان کرد: از مسائل دیگری که در این مجالس می‌تواند مطرح شود اصل مبارزه با ستم و ظلم است.
نکته دیگر که جا دارد در این مجالس عنوان شود مسئله احترام، ادب و تکریم انسان‌هاست.

توجه مجالس حسینی به مقوله اهتمام به امور مسلمین

وی با بیان اینکه ضرورت دارد مقوله اهتمام به امور مسلمین با برداشت از قیام عاشورا در این مجالس تبیین شود، گفت: در روایت نبوی داریم که: «من اصبح و لم یهتم بامور المسلمین فلیس بمسلم». در فرمایش امام حسین(ع) نیز به گونه‌ای دیگر توجه به امور مسلمین بیان شده است آنجا که می‌فرمایند: «إِنّى لَمْ أَخْرُجْ أَشِرًا وَلا بَطَرًا وَلا مُفْسِدًا وَلا ظالِمًا وَإِنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الاِْصْلاحِ فى أُمَّةِ جَدّى، أُریدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَأَنْهى عَنِ الْمُنْکَرِ وَأَسیرَ بِسیرَةِجَدّى وَأَبى». امام حسین(ع) هدف خود از قیام را انجام اصلاحاتی در امت پیامبر(ص) بیان می‌کنند.

آیت‌الله غرویان افزود: به عبارتی سیدالشهدا(ع) امت و مردم را در نظر دارند و هدفشان خدمت به آنها از طریق اقدام به اصلاحات اجتماعی و سیاسی است.

برخی جلسات عزاداری را به میتینگ سیاسی تبدیل می‌کنند

وی با اشاره به اینکه هدف نبودن قدرت و حکومت و ابزار بودن آنها برای خدمت به مردم از دیگر نکاتی است که باید در منابر عزاداری مورد توجه قرار گیرد، گفت: متاسفانه برخی افراد، جلسات حسینی را تبدیل به یک میتینگ سیاسی و حزبی می‌کنند واین مسئله را مردم متوجه می‌شوند.

تبیین اسلام‌شناسی یزیدیانی چون داعش در جلسات عزاداری

آیت‌الله غرویان درباره ضرورت تبیین تمایزات میان اسلام مدنظر امام حسین(ع) با اسلام یزیدی و نماد امروز آن، داعش، در جلسات و سخنرانی‌های عزاداری اباعبدالله(ع) گفت: داعش الان به عنوان گروهی که داعیه‌دار اسلام است در حال انجام بدترین جنایت‌های بشری علیه انسان‌ها به ویژه زنان و دختران به نام اسلام است.

وی تأکید کرد: مشکل اصلی گروه‌هایی چون داعش این است که رهبران آنها معرفت، علم و آگاهی لازم در مورد اسلام را ندارند و اساسا عالم دینی نیستند بلکه یک عده بازیگر سیاسی تحت فرمان ابرقدرت‌ها می‌باشند و در جهت اهداف انها حرکت می‌کنند و تمام علمای شیعه و سنی، اسلام‌شناسی داعش را محکوم کرده‌اند.

عضو جامعه مدرسین حوزهدعلمیه قم یادآور شد: در واقع گروه‌هایی مانند داعش به مانند یزید و یزیدیان برای رسیدن به قدرت و اهداف شیطانی خودشان اسلام را وسیله و ابزار قرار داده‌اند، لذا ضروری است این مسائل در این ایام در منابر امام حسین(ع) برای مردم تبیین گردد.

مجالس عاشورایی و مسئله وحدت میان شیعه و سنی

وی تصریح کرد: در عین حال باید در کنار تبیین این تمایزات، از مجالس حسینی در جهت وحدت شیعه و سنی استفاده کنیم. امام حسین(ع) هم فرمودند من برای اسلام و قرآن پیامبر(ص)، یعنی مشترکات میان مسلمانان، قیام می‌کنم.

آیت‌الله غرویان در پایان اظهار کرد: در شرایط امروز منطقه و جهان اسلام نباید بر اختلافات میان شیعه و سنی انگشت بگذاریم. البته داعش حساب جدایی دارد و یک گروه تروریستی جنایتکار است که نمی‌توان آنها را جزو هیچ مذهبی قرار داد.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما