تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۳۸
۰
کد مطلب : ۲۱۷۰۷

باید در حوزه مداحی کار منسجم و آکادمیک صورت گیرد

باید در حوزه مداحی کار منسجم و آکادمیک صورت گیرد
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در مراسم رونمایی از کتب آموزشی تخصصی مداحی گفت: باید به سمت تأسیس دانشگاهی قوی که مسائل مداحی را عمق بیشتری می بخشد برویم. اصلا رسالت مداحی در تشیع فرهنگ عاشورایی بوده است. باید این فرهنگ و فرهنگ اهل البیت(ع) را بیشتر بیان کنیم. خطابه هم خودش فن و هنری است ولی گاهی یک بیت شعر چنین تحولی به وجود می آورد که می تواند انقلابی را به وجود بیاورد.

 آئین رونمایی از مجموعه ۲۱ جلدی کتب آموزشی تخصصی مداحی که به همت مؤسسه فرهنگی ـ هنری قدیم الاحسان و زیر نظرحاج منصور ارضی تهیه و منتشر شده است، صبح  دوشنبه ۱۹ آبان‌ماه با حضور حجت الاسلام ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، مهندس مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران و حجت الاسلام تقوی رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، بذرپاش، رحماندوست، نادران، سعید لو، طلا، افتخاری، رهبر، نوباوه و جمعی دیگر از نمایندگان مجلس، امرودی، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران، پیرغلام اهل بیت (ع) آهی، خرسندی رئیس کانون مداحان کشور ، حجج‌ اسلام خطیب، مومنی، توکلیان، سردار کاظمی، فرمانده سپاه، سعید حدادیان، حاج منصور ارضی و دکتر غلامعلی حداد عادل، الله کرم و جمعی دیگر از شخصیت های کشوری، و مداحان، ذاکران و پیرغلامان اهل بیت عصمت و طهارت (ع)، در مرکز همایشهای بین المللی صدا و سیما برگزار شد.

در این مراسم سید رضا تقوی رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور گفت: این جلسه بر محور مدح و مداحی شکل گرفته است. واژه ها و اصطلاحاتی که در این حوزه است را باید با تأمل نگاه کرد . مدح، حمد، مدح، نعت، منقبت، مرثیه واژه هایی است که هر کدام جایگاهی دارند و باید در جای خودشان به کار روند. مداحی در تاریخ تشیع، آدابی داشته هم مجلسی که به این عنوان تشکیل می شده و هم مداحی که این مجلس را گرم می کرده، نخست مجلس مداحی با حمد خدا شروع می شده یعنی اشعاری که وصف و نعت ذات اقدس اله را می کردند. در این قسمت مدح پیامبر(ص) و ائمه جای نداشته است. در مرحله بعد به مدح خاص پیامبر می رسیم که مدح است و در مرحله بعد منقبت است که اختصاص به مدح اهل البیت(ع) داشته است. و با مرثیه هم همراه بوده است.

وی افزود: با توجه به این محتوا هرکدام از این اصطلاحات باید در جای خودبه‌کار رود. در این مجموعه کتب مداحی که با کمک نویسندگان و پژوهشگران و توسط برادر بزرگوارم مداح اهل بیت(ع) حاج منصور ارضی تنظیم شده است این مسائل می بایست مورد توجه قرار گیرد. امیدوارم در آینده همین کتب آموزشی تخصصی مداحی باعث شود که مجمع علمی و دانشگاهی به وجود بیاید که عده ای بیایند به صورت منسجم و آکادمیک، کار مداحی را دنبال کنند و تا در این حوزه این کار صورت نگیرد به محتوای واقعی نمی رسیم. باید به سمت تأسیس دانشگاهی قوی که مسائل را عمق بیشتری می بخشد برویم. اصلا رسالت مداحی در تشیع فرهنگ عاشورایی بوده است. باید این فرهنگ و فرهنگ اهل البیت(ع) را بیشتر بیان کنیم. خطابه هم خودش فن و هنری است ولی گاهی یک بیت شعر چنین تحولی به وجود می آورد که می تواند انقلابی را به وجود بیاورد. وقتی این کلام در قالب هنری ارائه می شود تأثیر بسیار شگرفی ایجاد می کند.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه تصریح کرد: مداحی یک محتوا و یک قالب دارد. اسلام هم به قالب و هم به محتوای آن تأکید می کند. اگر این دو لحاظ نشود و یا یکی از ایندو ضعیف باشند تأثیر مطلوب خود را بر مخاطب نخواهد گذاشت.اگر مداح نتواند تأمل و تأثر در مخاطب ایجاد کند مداح نیست. بنابراین هم به محتوا هم به قالب باید توجه کرد.

تقوی بیان کرد: زیازتنامه ها یکی از قالب ها و مجموعه معارف الهی هستند که توسط ائمه ویا یارانشان ارائه شده اند.تعزیه هم فرهنگ عاشورا را به نحوی ارائه می دهد. مدح و مدیحه سرایی و استفاده از شعر و نه نظم، فرهنگ اهل بیت(ع) را ترویج می دهد. روضه خوانی و منبر رفتن در این مسئله تأثیر دارد. این مسائل باید در همین کلاسهای آموزشی که دوستان تدوین نموده اند ، تدریس شوند و با پشتوانه علمی بیشتری مداحان در مجالس حضور یابند.

وی افزود: خطیب،روضه خوان، مداح و سینه زن، تحولات انقلابی ایجاد می کنند. هیئت ها مرکز مبارزه هستند. همین هیئت ها بودند که فرهنگ حسینی را به فرهنگ انقلابی در کشور تبدیل نمودند. همه حرفهای نو انقلاب ما در عاشوراست. با عاشورا باید با جهان صحبت کنیم. امام زمان(عج) هم با فرهنگ عاشورایی جهان را رهبری خواهند کرد. باید دانشگاهی در خصوص تربیت مداحان تأسیس شود و مداحان به عنوان سفیران انقلاب اسلامی به دیگر کشورهای جهان اعزام شوند. دنیا عاشق هیهات من الذله است.

در این مراسم حاج منصور ارضی هم با خواندن این آیه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا » گفت: مجمل این آیه خواننده هستند زیرا اولین خواننده خود خداست. بعد هم ملائکه . می گویند طوری که ما می گوییم شما هم مثل ملائکه درود بفرستید. این رشته مبدأ و مقصد توحیدی دارد ماباید آسیب شناسی را در جامعه ارائه کنیم که مستمسک عده ای نا اهل نیفتد. ما از حوزه های علمیه با طلاب و بزرگان دین مشورت کردیم و این کتابها را آماده کردیم. به کمک و نقص پیدا کردن بیش از همه احتیاج داریم.

وی افزود: مقتل زیاد است ولی مقتل شناسی کم است. در این کتابها با احکام تخصصی مداحی آشنا می شویم مثلا مداحی که قول می دهد دیگر نمی تواند زیر قولش بزند. همه مجالس عزاداری امام حسین (ع) هستند فرقی نمی کند در کدام مجلس بخواند.و نکات بارزتری که بزرگان ما به آن توجه دارند.

این مداح اهل البیت(ع) تصریح کرد: زحمات اصلی را نویسندگان و پژوهشگران این آثار کشیدند. دغدغه مقام معظم رهبری هم همین است که آموزش ها و پژوهشها در مداحی نظام مند شوند. زیرا همه حلال و حرام حالیشان است همه مطیع هستند اما آقا می گوید تجمل پرست نباشید و ماشین های آخرین سیستم سوار نشوید و دستوراتی که نزدیک به احتیاط واجب است.باید محتوا را اول درست کنیم و سپس سراغ آسیب شناسی برویم اگر مزرعه ای درکار نباشد چطور می شود آسیب های آن را شناخت؟ عده ای می گویند این کتابها کتابهای مهارتی هستند اما این کتابها کتابهای معرفتی است. ما باید این راه را زیر نظر علمایمان ادامه دهیم. نظر مداح هم به عنوان کارشناس آسیب شناسی باید مطرح باشد و کارشناسان این حوزه باید خودشان مداح باشند.

بنا بر این گزارش کار تهیه و انتشار این آثارتوسط موسسه قدیم الاحسان و زیر نظر و با تنظیم حاج منصور ارضی بوده است که پس از ۲ دهه تلاش در عرصه آموزش ذاکری اهل بیت (ع) ، در عرصه مداحی توانستند برای نخستین بار در کشور اقدام به تألیف ۲۱ جلد کتاب معرفتی – تخصصی در زمینه های مرتبط با مداحی کنند.سه جلد دیگر این مجموعه در راه است.
مرجع : مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما