تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۳۰
۰
کد مطلب : ۲۳۹۳۷

تعالی فکری و آگاهی اعتقادی مداحان دغدغه همیشگی مرحوم «آهی» بود

تعالی فکری و آگاهی اعتقادی مداحان دغدغه همیشگی مرحوم «آهی» بود
محمود شریفی متخلص به «کمیل کاشانی» عضو کانون مداحان و شاعران آئینی اداره تبلیغات اسلامی شهرستان کاشان ضمن بیان تسلیت رحلت علی آهی، رئیس خانه مداحان کشور گفت: دغدغه همیشه مرحوم «آهی» رسیدن جامعه مداحی به تعالی فکری و آگاهی اعتقادی بود.

وی با اشاره به برخی ویژگی‌های اخلاقی استاد آهی عنوان کرد: مرشد‌الذاکرین مرحوم حاج علی آهی، مداح و شاعر با اخلاص اهل‌بیت(ع) عمری عالمانه در مسیر ستایش‌گری آل الله کوشید و به عنوان چهره ماندگار عرصه شعر آئینی شناخته می‌شود.

رئیس کانون بسیج مداحان کاشان با اشاره به اینکه مرحوم آهی همواره با شجاعت بر سر اعتقادات خود و نظام می‌ایستاد و بر سر اصول با کسی معامله نمی‌کرد، تصریح کرد: مجالست و مؤانست وی با علما و مراجع بزرگوار چون آیت‌الله‌العظمی میلانی و گلپایگانی، از این شاعر آئینی فردی با اخلاص و معتقد ساخته بود.

شریفی افزود: مبارزات سیاسی انقلابی و حضور در عرصه‌های مختلف فرهنگی و پرورش شاگردان زیادی در عرصه ذاکری اهل‌بیت(ع) و آشنایی با آیات و روایات معصومین از ویژگی‌های برجسته آن بزرگوار بود.

عضو کانون مداحان اداره تبلیغات اسلامی کاشان افزود: مرحوم آهی پیش از انقلاب اسلامی به عنوان یکی از اعضای جمعیت فدائیان اسلام فعالیت می‌کرد و پس از پیروزی انقلاب، علاوه بر حضور در جبهه‌های حق علیه باطل، در کمیته انقلاب اسلامی تا سطح فرماندهی استان خدمات برجسته‌ای ارائه کرد.

شریفی در ادامه اظهار کرد: آهی در طول تلاش‌های مذهبی و علمی خویش، مؤسس محافل، مساجد و حسینیه‌های متعددی بوده که از مهم‌ترین این تشکل‌ها، تشکیل بنیاد «دعبل خزاعی» یکی از معتبرترین تشکل‌های مردمی جامعه مداحان کشور است.

عضو کانون مداحان و شاعران آئینی کاشان تصریح کرد: تأسیس چند باب کتابخانه و مسجد در تهران و آبعلی و تأسیس صندوق قرض‌الحسنه الغدیر آبعلی از دیگر فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی رییس خانه مداحان کشور بود.

شریفی افزود: تألیف کتاب‌هایی با عناوین دیوان آهی (۲ جلد)، دیوان آیینه نور(۲جلد)، فرهنگ اصلاحات قافیه، توصیف صنایع شعر کهن فارسی و پیرایش آن با کلک بدیع، فلسفه قیام امام حسین(ع) از دیدگاه عقل، شعر و شاعری از نظرگاه قرآن و عترت و سنت در هفت بخش، درس‌هایی از علم کلام (نگرشی تحلیلی درباره تصوف و تأثیرات آن در ادبیات آئینی) و تنورالافکار و چندین اثر دیگر از جمله یادگارهای این فقید سعید در عرصه شعر آئینی است.

این شاعر برجسته آیینی کاشان سخنانش را با این دو بیتی در وصف استاد علی آهی خاتمه داد: تا خلوت دوست از دلش راهی داشت، از برکت عشق، جان آگاهی داشت/ پیوسته به یاد کربلا «حاج علی»، در ذکر حسین، شعله «آهی» داشت.

[پرونده ویژه مرحوم استاد علی آهی را اینجا بخوانید]
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما