تاریخ انتشار
شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۱۸
۰
کد مطلب : ۲۱۷۷۱

عزاداری یک حرکت عبادی- سیاسی است

اصلی ترین راهبرد دشمن اختلاف میان شیعه و سنی است
عزاداری یک حرکت عبادی- سیاسی است
رحیم پور ازغدی استاد دانشگاه در نشست بزم اندیشه که با موضوع «فرهنگ محرم و عزاداری» در مشهد برگزار شد، درباره اصل عزاداری گفت: عزاداری اعم از مداحی و مرثیه‌خوانی کار بزرگی است که توسط هیئت‌های مذهبی به عنوان نهادهای اجتماعی جامعه در جهان اسلام و تشیع انجام می‌شود.

عزاداری امام حسین(ع) معجزه شیعه

این استاد دانشگاه از عزاداری به عنوان یک حرکت بی نظیر یاد کرد که در دیگر ادیان وجود ندارد بلکه معجزه‌ای از تشیع است که هدف آن احیاء فرهنگ عزاداری است.

رحیم‌پور ازغدی با اشاره به فشارها و شکنجه‌هایی که دشمنان اسلام از زمان بنی‌امیه تاکنون بخاطر احیاء عزاداری اهل‌بیت(ع)به ویژه حضرت سیدالشهداء(ع) انجام داده‌اند، گفت: دنبال‌روی اسم اهل‌بیت(ع) و امام حسین(ع) یک فرهنگ استکبارستیزی است.

وی با طرح این سوال که چرا دشمنان اسلام از گذشته تا کنون از زیارت اهل‌بیت(ع) به ویژه حضرت سیدالشهداء(ع) هراس داشته‌اند، اظهار داشت: دشمنان می‌دانند که زیارت و عزاداری، پرچم اهل‌بیت(ع) و اسلام را بالا نگه‌ می‌دارد زیرا عزاداری صرفاً یک حرکت عبادی نیست بلکه حرکتی عبادی- سیاسی است.

عزاداری امام حسین(ع) از سیاسیت و مبارزه جدا نیست

وی تصریح گرد: واقعه کربلا اگر جریانی سیاسی –عبادی نبود اصلاً اتفاق نمی‌افتاد و امروز نیز عزاداری امام حسین(ع) از مبارزه و سیاست جدا نیست.

به گفته این پژوهشگر و محقق، دشمنان اسلام هر گونه زیارت را بدعت، شِرک و کفر می‌دانند و آن‌ها درصدد آن هستند که مثل معاویه، خودشان دین و اسلام را تفسیر کنند.

رحیم‌پورازغدی پرداختن به عزاداری با نگاه شخصی را به دور از فرهنگ اهل‌بیت(ع) و تشیع عنوان کرد و افزود: عزاداری باید یک کار عبادی- سیاسی باشد و گرنه یزید نخستین کسی بود که روضه غیرسیاسی حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) را به راه انداخت.

وی با بیان اینکه از گذشته تا کنون ۲ نوع مجلس عزاداری، مداحی و روضه‌خوانی بوده است، بیان کرد: افرادی مثل مردم کوفه زمان امام حسین(ع)، شیعه کذاب هستند و عزاداری و اسلام را بهانه‌ای برای رسیدن به مسائل شخصی و دنیوی خود قرار می‌دهند که نمونه‌های آن را در مراسم‌هایی که به اسم عزاداری در مشهد مقدس و دیگر شهرهای اتفاق افتاده است، می‌توان مشاهده کرد.

ویژگی شیعه واقعی

این استاد دانشگاه در ادامه با استناد به کلام معصومین(ع)، ویژگی شیعه واقعی اهل‌بیت(ع) بودن را برشمرد و گفت: شیعه اهل‌بیت، دروغ نمی‌گوید، اهل مال حرام و ربا نیست، گران‌فروشی نمی‌کند، امانت‌دار و صادق است، زاهد و اهل محبت و بخشش است و مایه آبروی اهل‌بیت(ع) و اسلام نیز می‌باشد.

وی اضافه کرد: برخی از افراد نادانی که معرفت دینی ندارند، فکر می‌کنند که صرفا با قمه‌زدن می‌توانند به بهشت برسند و شیعه واقعی باشند در صورتی که اسلام، بیشترین ضربه را از این گروه می‌خورد.

محرم و عاشورا را پررنگ کنید

رحیم‌پور ازغدی با اشاره به انتقادها و توهین‌هایی که گروهی در مورد سخنرانی اخیرش نسبت به وی داشته‌اند، اظهار داشت: با استناد به بیانات چند تن از مراجع عظام تقلید نباید با افزایش دهه‌های عزاداری، محرم و عاشورا را کم‌رنگ کرد. افراد و گروه‌های مختلف گمان اشتباه نکنند که با افزایش دهه‌های عزاداری می‌توانند شیعه واقعی باشند.

وی ادامه داد: کسانی هستند که از اهل بیت(ع) و معرفت دینی چیزی نمی‌دانند بلکه تنها به دنبال عزاداری هستند. مجلس اهل‌بیت(ع) و عزاداری باید مجلس ذکر خدا و آموزش‌های الهی باشد و باعث تغییر در زندگی افراد شود.

عزاداری صحیح جزء فرهنگ اهل‌بیت(ع) است

وی تأکید کرد: عزاداری صحیح جزء فرهنگ اهل بیت(ع) است و ما باید با اشک‌های خود نگذاریم که خون حضرت اباعبدالله(ع) خشک شود. اما افرادی هستند که به اسم شیعه در عزاداری بدعت می‌آفرینند.

آبروی اهل بیت(ع) باشید

رحیم‌پور ازغدی با استناد به کلام معصومین(ع)تصریح کرد: سعی کنید مایه آبروی اهل‌بیت(ع) بوده و در خدمت اسلام و ائمه‌اطهار(ع) باشید و معارف این بزرگواران را به همگان معرفی کنید نه اینکه با انجام برخی از کارهای زشت و ناپسند که دور از انسانیت است، به اسم عزاداری بر اهل‌بیت و مُحب این خاندان بودن، مایه ذلت و خواری اهل‌بیت(ع) شوید.

وی اضافه کرد: در روایات معصومین(ع) بر بزرگداشت و پررنگ بودن عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) تأکید فراوان شده است و نخستین روضه‌خوان، امام حسین(ع)، نبی مکرم اسلام و فرشتگان آسمان بودند در صورتی که راجع به عزاداری دیگر اهل بیت(ع) و حتی رسول‌الله(ص) این چنین توصیه‌ای نشده است.

این محقق و پژوهشگر بیان کرد: همه اهل‌بیت(ع) نور واحد هستند. تمام ایام سال باید نسبت به اهل‌بیت(ع) ارادت داشت اما با این وجود عزاداری امام حسین(ع) باید مانند خورشید بدرخشد.

وی افزود: در سایه عزاداری بر امام حسین(ع) اسلام وجود دارد. پیروزی انقلاب اسلامی ایران و پیشروی رزمندگان در جنگ تحمیلی همه بخاطر امام حسین(ع) بود.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) نشان دادند که شهادت شیعه را زنده می‌کند. امروز نیز ما که عزادار آن حضرت هستیم باید در مقابل شیعه انگلیسی، اسلام آمریکایی و وهابیت که به دنبال از بین بردن فرهنگ حسینی هستند، بایستیم.

وی اذعان داشت: عزاداری بر امام حسین(ع) و دیگر اهل‌بیت(ع) هدف نیست بلکه وسلیه‌ای که به توحید، رشد و رضایت الهی برسیم.

اجتناب از جنگ بین سنی و شیعه

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: بیداری اسلامی یعنی جنگ علیه طاغوت و استکبار؛ در حالیکه در شرایط کنونی این بیداری اسلامی تبدیل به جنگ سنی و شیعه شده است.

رحیم‌پور ازغدی تأکید کرد: تلاش دشمن برای ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی است و این موضوع را اکنون در عراق، پاکستان، مصر و دیگر کشورهای اسلامی به وضوح می‌بینید که مسلمانان همدیگر را می‌کشند.

به گفته این استاد دانشگاه، جریانی که اسرائیل را از نابودی نجات می‌دهد، اختلاف بین مسلمانان است. اسلام آمریکایی و شیعه انگلیسی و وهابیت دو خط و جریان به ظاهر مخالف اما در باطن موافق هم هستند که به دنبال تضیعف و نابودی اسلام تشیع است.

مبارزه با دشمن، نهی از منکر حسینی است

وی عنوان کرد: در زمان انقلاب و جنگ تحمیلی نیز افرادی بودند که تنها دغدغه‌ آنها عزاداری بود و به فکر مبارزه با طاغوت و دفاع از اسلام نبودند. باید از این افراد که امروز هم وجود دارند پرسید که آیا قیام امام حسین(ع) بجز ایستادگی در برابر دشمن و دفاع از اسلام بود.

رحیم‌پور ازغدی اظهار داشت: حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) برای احیای امر به معرف و نهی از منکر قیام کرد و امروز انقلاب و ایستادگی در برابر دشمن و دفاع از اسلام مصادق امر به معرف و نهی از منکری است که امام حسین(ع) بخاطر آن شهید شد.
مرجع : صبح توس
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما