تاریخ انتشار
سه شنبه ۴ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۲۹
۰
کد مطلب : ۲۱۹۶۳

جرج جرداق همیشه می‌گفت من برای امام علی(ع) هیچ کاری نکرده‌ام

جرج جرداق همیشه می‌گفت من برای امام علی(ع) هیچ کاری نکرده‌ام
به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، روز گذشته در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی واقع در سرچشمه، مراسم «غواص بحر معنا» به یاد جرج جرداق، اندیشمند مسیحی که به تازگی از دنیا رفته است، برگزار شد.

میرمسعود حسینیان، معاون مدیرکل خاورمیانه عربی و شمال آفریقای وزارت امور خارجه، یکی از شرکت کنندگان در این بزرگداشت بود. وی با اشاره به این که لبنان کشوری است با ویژگی‌هایی خاص، گفت: یکی از ویژگی‌هایی که این کشور دارد این است که هم‌زیستی مسالمت‌آمیزی بین ادیان و مذاهب مختلف به چشم می‌خورد؛ به گونه‌ای که ۱۸ فرقه مذهبی در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند.

وی ادامه داد: در بسیاری از موارد می‌بینیم که این فرقه‌ها حتی در یک آپارتمان در کنار یکدیگر با تسامح زندگی می‌کنند و هیچ مشکلی با هم ندارند. بنابراین اگر دیده می‌شود کسانی مانند جرج جرداق، این شخصیت بزرگ مسیحی درباره حضرت علی(ع) کتاب می‌نویسد، جای تعجب ندارد.

حسینیان که تجربه برپایی مراسم بزرگداشت جرج جرداق در لبنان را هم داشته، اضافه کرد: من یک بار با جرج جرداق در منزل ایشان دیدار داشتم که در آنجا به قدری کتاب وجود داشت که به سختی جایی برای نشستن پیدا می‌شد. یک بار دیگر هم برای عید غدیر از ایشان دعوت کردیم که سخنرانی کنند. به ایشان گفتم چرا کتابی درباره حضرت علی(ع) نوشتی؟ جواب داد: من بارها نهج‌البلاغه را خواندم و فهمیدم علی شما مظلوم است.

وی همچنین تاکید کرد که بعد از این کتاب، به جرج جرداق پیشنهاد تالیف کتاب درباره شخصیت‌های دیگر مذهبی را هم داده بودند، ولی او هرگز قبول نکرد این کار را انجام بدهد.

یکی دیگر از شرکت کنندگان در این بزرگداشت، شمس فراهانی بود؛ ناشری که اولین بار کتاب‌های این اندیشمند توسط انتشارات او ترجمه و چاپ شد. وی به زمان چاپ این کتاب در ایران اشاره کرد و گفت: بعد از این که کتاب جرداق به ایران آمد، شخصیت‌های بزرگی از جمله آیت‌الله بروجردی و آیت‌الله حکیم نامه‌ای به این اندیشمند لبنانی نوشته و از او به خاطر نگارش این کتاب تقدیر کردند.

جرداق، متفکری شجاع و مقاوم بود
پس از این سخنرانی‌ها، حجت‌الاسلام و المسلمین زائری، پیام علامه محمدرضا حکیمی برای بزرگداشت جرداق را قرائت کرد. وی در ادامه بیان کرد: جرج جرداق بیماری‌ها و ناراحتی‌هایش را گذاشت و رفت، اما کتابش تا همیشه پایدار خواهد ماند.
وی با بیان این که به احترام یک عاشق و ارادتمند حضرت علی(ع) در این مراسم جمع شده‌ایم، اظهار کرد: اگرچه جرداق یک معصوم نبود و یک فرد معمولی بود، اما دو ویژگی بسیار مهم و قابل احترام داشت. یکی این که بعد از کتابی که درباره امام علی (ع) نوشت، هر چه او را وسوسه کردند که برای شخصیت‌های دیگر هم چنین کتابی بنویسد، زیر بار نرفت و تا پایان عمرش می‌گفت کسی را در حد ایشان نمی‌شناسم که بخواهم برایش کتاب بنویسم. ویژگی دوم او نیز این بود که با این که کتابش به چنین شهرتی رسید، اما همیشه می‌گفت من برای امام علی(ع) هیچ کاری نکرده‌ام و آنچه گفته و نوشته‌ام، قطره‌ای است در مقابل اقیانوس.

ویکتور الکیک، اسلام‌شناس و ایران‌شناس معاصر لبنانی نیز در این برنامه حاضر شده بود. این اندیشمند لبنانی که ریاست مجمع تحقیقی عربی در لبنان را به عهده دارد، تاکید کرد: جرج جرداق را از دیرباز و از نزدیک می‌شناختم. او متفکری بود که شجاعانه و بدون هیچ ترسی درباره حضرت علی (ع) سخن گفت.
وی با بیان این که سازمان ملل که از حقوق بشر حرف می‌زند باید از امام علی (ع) الگو بگیرد، تاکید کرد: این شخصیت برجسته در کتابش به حاکم مصر توصیه می‌کند که با آنها با مهر و الفت برخورد کن. این تاکید که مساوات بین مسلمان‌ها و غیرمسلمان‌ها باید رعایت شود، انسانیت است که در شخصیت ایشان به خوبی به چشم می‌خورد.

گفتنی است، در این مراسم از کتاب «جرج جرداق و صدای عدالت انسانی» که توسط حوزه هنری به چاپ رسیده است رونمایی شد.
کتاب «جرج جرداق و صدای عدالت انسانی» توسط حوزه هنری منتشر شد. در پیشگفتار این کتاب آمده است: «جرج جرداق، متفکر و ادیب مسیحی لبنانی، خالق اثر ارزشمند «امام علی (ع)؛ صدای عدالت انسانی» سا‌ل‌های بسیاری از عمرش را صرف پژوهش و نوشتن درباره امام علی (ع) کرد. اگر بخواهیم منصفانه داوری کنیم و درباره کتاب جرج جرداق سخنی بگوییم، بایست صادقانه بپذیریم که در این زمینه، هیچ یک از نویسندگان مسیحی شرق یا مستشرقان غرب نتوانسته‌اند به پای جرج جرداق برسند. در تقدیر و تکریم او در همایش‌های مختلف، ایشان دو سفر به ایران داشته‌اند. زمینه سومین حضور وی در ایران به دعوت پنجمین همایش بین‌المللی باران غدیر از جانب حوزه هنری در مهرماه سال ۹۳ صورت گرفت و با وجود استقبال ایشان از این سفر، چند روز مانده به مراسم، به دلیل شدت بیماری ناشی از کهولت سن، سفر منتفی شد و متاسفانه یک ماه بعد از برگزاری همایش پنجم، خبر درگذشت ایشان، دوستداران و مریدانش را در هاله‌ای از اندوه برد.»

گفتنی است، این کتاب از سوی دبیرخانه دائمی همایش بین‌المللی باران غدیر، در ۱۴۰ صفحه تدوین و گردآوری شده و عکس‌هایی از مراسم درگذشت این شخصیت برجسته لبنانی را نیز به همراه دارد. مطالب کتاب «جرج جرداق و صدای عدالت انسانی» در چند فصل تدوین شده است از جمله درباره جرج جرداق، درباره کتاب «امام علی(ع)، صدای عدالت انسانی»، سه شخصیت بزرگ اسلامی در آیینه آثار جرج جرداق، جرج جرداق در قاب خاطرات و آلبوم تصاویر.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما