تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۲۲
۰
کد مطلب : ۲۲۱۰۵
این خیمه بر زمین نخواهد ماند

آثار برتر سوگواره عاشورایی معرفی شد

آثار برتر سوگواره عاشورایی معرفی شد
مراسم افتتاحیه و اهدای جوایز به برگزیدگان هشتمین سوگواره هنر عاشورایی شامگاه دوشنبه ۱۰ آذرماه با حضور جمعی از هنرمندان در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.

مرتضی گودرزی دیباج رییس مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری در این مراسم در سخنان خود با اشاره به توقف یک ساله در برگزاری این سوگواره گفت: تا زمانی که انرژی داریم و برای برگزاری این سوگواره احساس تکلیف می کنیم، این خیمه را بر زمین نخواهیم گذاشت و سعی خواهیم کرد هر دوره با شرایط بهتری آن را برگزار کنیم.

او در ادامه خطاب به هنرمندان جوان و شرکت کنندگان در این سوگواره ها متذکر شد: اگر هنرمندان جوان در جشنواره های هنری بسیاری که در کشور برگزار می شود، به دلایل مختلف حتی جایزه گرفتن و برنده شدن شرکت می کنند، باید برای شرکت در سوگواره ای هنری که به موضوع امام حسین (ع) و عاشورا مرتبط است، با نگاه اعتقادی و تعهد عمل کنند.

گودرزی دیباج با تأکید بر تفاوت میان سوگواره ای هنری به نام عاشورا با سایر جشنواره های هنری ادامه داد: خدا نکند روزی سوگواره ای که به نام عاشورا و امام حسین (ع) است با سایر جشنواره های هنری جایزه ای متفاوت نباشد، خدا نکند که روزی شرکت کنندگان در این سوگواره آن را با سایر جشنواره ها در یک سطح ببینند و صرفاً به گرفتن جایزه و برنده شدن بیاندیشند.

این هنرمند نقاش با یادآوری رفتار هنرمندان قرون گذشته که برای خلق آثارشان وضو می گرفتند، تصریح کرد: اگر هنرمندی برای شرکت در سوگواره ای با نام امام حسین (ع) توسل نکرده و درخواست عنایت نکرده و وضو نگرفته باشد، نباید دست به کار شود، همان طور که هنرمندان پیشین ما به ویژه خوشنویسان و معماران برای ارائه آثارشان چنین می کردند، این در حالی است که این همه مخاطرات پیرامون هنرمندان قدیمی نبود که ذهن آنها را منحرف کند ولی آنها به این مسائل احساس نیاز می کردند و قبل از کار دو رکعت نماز می خواندند.

گودرزی درباره آثاری که در این دوره سوگواره ارائه شده است نیز گفت: اگر قرار باشد که کربلا را فقط در کربلا ببینیم، این جفا به امام حسین(ع) و اصل واقعه عاشوراست و امروز که هشت دوره از برگزاری سوگواره عاشورایی می گذرد، دیدن آثاری که به عناصر تکراری و نخ نما شده اکتفا کرده اند، جای تأمل دارد.

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری با بیان این که خلق اثر عاشورایی در واقع تجربه کار کردن در زمینه هنر دینی است، یادآور شد: هنر عاشورایی در ظرف بزرگتری به نام هنر دینی می گنجد و هنر دینی هم نمی تواند بدون تعهد باشد، چرا که این تعهد ابتدا به خالق عالم هستی و مبدأ و غایت اصلی بازمی گردد که هنرمند به اذن او دست به خلق اثر هنری می زند و بعد از آن هدف ما خلق اثری در راستای اهداف امام حسین (ع) است واین دومین تعهد هنرمند در خلق آثار عاشورایی است و سومین تعهد نیز به پیام عاشوراست، چرا که قرار نبود کربلا فقط در کربلا بماند و هنرمند برای انتقال این پیام باید بهترین آث آثارش را خلق کند.

وی افزود: پیام عاشورا استفاده از عناصر تکراری پنجه و علم و کتل نیست و بسیار عمیق تر از این هاست، چرا که امام حسین شیوه زندگی کردن و شیوه چگونه مردن را به انسانها آموخت و هنرمندان هم باید عاشورا را فراتر از این ها ببینند، بنابراین ما نیازمند دوباره وضو ساختن و بازبینی جدی در این حوزه هستیم.

گودرزی دیباج خطاب به هنرمندان پیشکسوت نیز از آنها خواست تا با حضور در جلسات نقد و بررسی این آثار را آسیب شناسی کنند و با ممانعت از ورود آثار ضعیف به نام امام حسین (ع)، در دوره های بعدی این سوگواره آثاری که شایسته این نام است، به سوگواره ارائه شود تا پیام عاشورا در قالب آثار هنری نیز به درستی از نظر مفهومی و موضوعی به آیندگان منتقل شود.

این هنرمند در بخش دیگری از سخنانش از بی توجهی هنرمندان جوان نسبت به معاصرسازی پیام عاشورا انتقاد و اظهار کرد: چرا هنرمندان نسبت به مسائل اجتماعی امروز خود بی تفاوت هستند، تعهد دینی تعهد نسبت به اجتماع امروز ما نیز محسوب می شود، بنابراین هنرمندان باید نسبت به موضوعات فرهنگی و اجتماعی که امروز بنیان های اعتقادی ما را تهدید می کند، در قالب آثارشان واکنش نشان دهند.

وی افزود: ما پیش از این تمبرهای بسیاری منتشر می کردیم که سفیر فرهنگی و اعتقادی کشور ما بود اما اکنون گفته می شود که بنا به دلایل صرفه جویی اقتصادی این اتفاق برچیده شده است، چرا باید در صرفه جویی ها، مسائل فرهنگی ما نادیده گرفته شود.

گودرزی اشاره به رفتارهای ناشایست اجتماعی نظیر دروغ، ریا، رشوه خواری و دیگر کارهای خلاف شرع را از جمله موضوعات عاشورایی دانست و گفت: هنرمندان ما می تواند به جای عناصر تکراری خیمه و اسب و ذکر یا حسین، به این موضوعات در آثارش اشاره کند که به نوعی انتقاد از این رفتارها و ترویج فرهنگ عاشورایی و دینی است.

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری همچنین از بی توجهی به هنرمندان جامعه تجسمی کشور به نسبت هنرمندان سینما و فوتبالیست ها انتقاد و تأکید کرد که جامعه هنرمندان نجیب تجسمی در مقایسه با سینما و فوتبال فراموش شده اند.

او در بخش دیگری از سخنانش از هجوم شبکه های ماهواره ای فارسی زبان به بنیان های خانواده ایرانی انتقاد کرد و افزود: زمانی دشمن ما با ۱۴ لشکر زرهی به کشور ما تجاوز کرد، اکنون ۱۴۰ شبکه فارسی زبان با برنامه هایی که بنیان خانواده ایرانی را نشانه رفته است، روی سر ما مستقر شده است و حدود ۵ هزار قسمت فیلم های داستانی پخش می کنند، آن گاه هنرمندان ما هنوز در قید عناصر تکراری علم و کتل کربلا هستند، در حالی که باید نسبت به این اتفاقات فرهنگی در قالب آثار هنری روشنگری کنند و از سطحی نگری به دور باشند.

این نقاش انقلابی در ادامه سخنانش از جوانان خواست تا بیشتر درباره واقعه عاشورا و فلسفه آن مطالعه کنند و به مسائل مختلف و شخصیت های حاشیه ای در عاشورا نیز توجه داشته باشند چرا که سطحی نگری به واقعه بزرگ عاشورا ظلم بزرگی است.

شعرخوانی محمود حبیبی با موضوع عاشورایی بخش بعدی این مراسم بود و پس از آن برگزیدگان هشتمین سوگواره هنرهای عاشورایی معرفی شدند.

اسامی برندگان

در بخش تصویرسازی با موضوع «حماسه عاشورایی» الهه امیراصلانی، مهدی جوادپور و راحله کریم بخش به ترتیب رتبه اول تا سوم را از آن خود کردند و جوایز ۳ میلیون، ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار و یک میلیون و ۵۰۰ هزار به آنها هدیه شد.

در بخش تصویرسازی با موضوع «مادر شهید» نیز هیئت داوران هیچ اثری را شایسته رتبه اول ندانست، جایزه دوم به سولماز جهانگیر تعلق گرفت و سمیه علی پور رتبه سوم را به دست آورد.

در بخش پرچم های عاشورایی جایزه اول تا سوم به ترتیب به میثم نامدار، محمد تقی پور و مسلم علم زاده رسید.

در بخش پوستر نیز محمدصادق محمدپور، سیدمحمدهادی قادری و نصیر بشیری جوایز اول تا سوم را دریافت کردند.

همچنین در این بخش از نوشین بیجاری، جلال پیرمرزآباد و ایمان خاکسار بنی اسدی تقدیر شد.

در پایان این مراسم نیز نمایشگاه آثار هشتمین سوگواره هنرهای عاشورایی با حضور مسئولان حوزه هنری گشایش یافت.
مرجع : مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما