تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۵۷
۰
کد مطلب : ۲۲۲۵۹
اجرای ۲۲ نمایش صحنه‌ای و خیابانی از ۲۰ آذر

برنامه‌های سوگواره نمایشی «خمسه» تشریح شد

تندیس سوگواره به «محمدعلی کشاورز» اهدا می‌شود
برنامه‌های سوگواره نمایشی «خمسه» تشریح شد
نشست خبری نخستین سوگواره نمایشی «خمسه» پیش از ظهر امروز دوشنبه ۱۷ آذرماه با حضور مجید رفیعی، مدیر فرهنگی و هنری شهرداری منطقه ۲ و دبیر این سوگواره و امیرحسین شفیعی، قائم مقام دبیر در مرکز مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران برگزار شد.

مجید رفیعی در ابتدای این نشست گفت: نگاهی که وجود دارد این است که معمولاً در ایام محرم و صفر با این فرض که مردم به شکل خودجوش برنامه‌هایی برای اقامه عزای حسینی دارند سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی و هنری از حجم برنامه‌های خود می‌کاهند لذا با برگزاری سوگواره «خمسه» که به نمایش‌های آئینی و دینی می‌پردازد درصدد هستیم تا این خلأ را در حد بضاعت خودمان پر کنیم.

سازمان فرهنگی و هنری شهرداری بضاعتی محدود در انجام امور فرهنگی دارد
رفیعی تصریح کرد: ناگفته نماند که سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران به عنوان یکی از بی‌شمار نهادهای فرهنگی است که برنامه‌ریزی برای برگزاری برنامه‌های مناسبتی و مذهبی دارد و قادر است در حد بضاعت خود و با توجه به چارچوب های قانونی در این مسیر اقدام کند لذا ممکن است برنامه‌های تدارک دیده شده مقطعی باشد با این وجود تمام تلاش خود را کرده‌ایم تا همه مناطق شهرداری تهران از برنامه‌های آئینی و نمایش سوگواره خمسه استفاده کنند و این مجموعه برنامه‌ها در دسترس آنها باشد.

مدیر فرهنگی و هنری شهرداری منطقه ۲ تهران ادامه داد: فاز نخست سوگواره نمایشی «خمسه» شامل تعزیه، نقالی و پرده‌خوانی به مدت ۱۳ روز در دهه نخست محرم به میزبانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد و از ۲۰ آذر با برگزاری بخش صحنه‌ای و خیابانی آن در خدمت شهروندان تهرانی خواهیم بود.

اجرای ۱۴ نمایش صحنه‌ای و ۸ نمایش خیابانی در سوگواره
وی افزود: در بخش صحنه‌ای ۱۴ اثر به مرحله نهایی سوگواره راه پیدا کردند که ۱۲ نمایش آن مربوط به بخش رقابتی است و دو اثر نیز به بخش ویژه سوگواره اختصاص دارند که نام آنها «غریبه‌های همیشگی» و «نقل سرخ» است و در بخش خیابانی از میان ۴۵ اثر رسیده به دبیرخانه، ۸ اثر به مرحله نهایی راه پیدا کردند که داوری آنها در فرهنگسرای اندیشه برگزار خواهد شد.

رفیعی گفت: دو نشست تخصصی نیز در کنار اجراهای نمایشی این سوگواره خواهیم داشت که محتوای آنها بعداً اطلاع‌رسانی خواهد شد اما با توجه به اینکه حوزه تئاتر دینی در طی این سالیان با وجود اقدامات مؤثری که برای آن به انجام رسیده است، مورد غفلت واقع شده و در تلاش هستیم در این نشست‌ها به حوزه‌های آسیب‌شناسی تئاتر دینی ورود کنیم.

رئیس فرهنگسرای ابن‌سینا همچنین به جشنواره نمایشنامه‌خوانی «ایران‌زمین» که به میزبانی این فرهنگسرا در حال انجام است اشاره کرد و گفت: ارتقای جایگاه تئاتر در زندگی شهروندی و حمایت از گروه‌های نمایشی از جمله اهداف این جشنواره است که تا ۶ دی به کار خود ادامه خواهد داد.

اهدای نمادین تندیس سوگواره به محمدعلی کشاورز
در ادامه این نشست امیرحسین شفیعی، قائم مقام دبیر نخستین سوگواره نمایشی «خمسه» به ایراد سخن پرداخت و گفت: فردا سه‌شنبه ۱۸ آذر به شکل نمادین تندیس این سوگواره با حضور در منزل محمدعلی کشاورز، پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون به وی اهدا خواهد شد که جمعی از هنرمندان و شرکت‌کنندگان در این سوگواره از این استاد بازیگری عیادت نیز خواهند کرد.

شفیعی ادامه داد: تماشاخانه ماه، تالار محراب (دو سالن کوچک و بزرگ)، فرهنگسرای ابن‌سینا، فرهنگسرای بهمن، فرهنگسرای انقلاب و خانه فرهنگ فدک مکان‌های اجرای نمایش‌های صحنه‌ای این سوگواره خواهند بود و اجراهای خیابانی هم در اربعین حسینی آغاز خواهد شد.

اختتامیه سوگواره؛ ۷ دی در فرهنگسرای ابن‌سینا
قائم مقام دبیر سوگواره نمایشی «خمسه» تصریح کرد: اختتامیه این سوگواره ۷ دی ساعت ۱۹:۳۰ در فرهنگسرای ابن‌سینا با معرفی و تقدیر از برگزیدگان در بخش‌های مختلف برگزار خواهد شد و امیدواریم با پوشش خبری مطلوب این سوگواره، مشارکت خوبی از سوی شهروندان را نسبت به اجراها و برنامه‌های آن داشته باشیم.

وی در پایان گفت: علاوه بر اینکه نمایش‌های شرکت کننده در این سوگواره همانطور که گفته شد بین ۴ تا ۸ نوبت اجرای عمومی خواهند داشت و رقابت و دریافت جایزه می‌تواند در آنها انگیزه مضاعف ایجاد کند، ترتیبی داده شده است تا گروه‌ها به فراخور شرایط خود تا هر میزان مشارکت و حمایت که می‌توانند از طریق گیشه و حامی مالی جذب نمایند که عواید آن مطلقاً به آنها اختصاص خواهد داشت.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما