تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۰۵
۰
کد مطلب : ۲۲۶۳۱
دبیر همایش «معراج‌نامه‌خوانی»:

هنر معراج‌نامه‌خوانی در حال نابودی‌ است

۶ سال پیگیر اجرای طرح بودم
هنر معراج‌نامه‌خوانی در حال نابودی‌ است
هوشنگ جاوید، دبیر همایش «معراج‌نامه‌خوانی» گفت: از ۶ سال پیش در تدارک اجرای این طرح بودم. این طرح سه‌بار به مرکز موسیقی ارشاد و یک‌بار به مرکز موسیقی حوزه هنری ارائه شد.

در دوره رضا مهدوی، مدیر اسبق مرکز موسیقی حوزه هنری، نظر مساعدی در مورد اجرای این طرح وجود داشت و مقدمات کار فراهم شد اما بعدها به دلایلی از جمله کسری بودجه با اجرای این طرح موافقت نشد.

وی ادامه داد: من جشنواره موسیقی خنیاگران انقلاب اسلامی را نیز با رویکرد متفاوت در حوزه هنری به راه انداخته بودم و علیرغم آنکه این جشنواره به نتایج خوبی دست یافته بود اما متأسفانه با توجیهاتی که در مورد طرح معراج‌نامه‌خوانی یعنی کسری بودجه وجود داشت، آن جشنواره هم به تعطیلی کشیده شد.

جاوید تصریح کرد: خوشبختانه سال گذشته با انتصاب امیر عبدالحسینی به سمت معاون هنری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، از من دعوت به همکاری شد و اعلام کردند که از از این طرح‌ها در حوزه موسیقی نواحی و مناطق ایرانی حمایت خواهد شد. زمستان پارسال طرح معراج‌نامه‌خوانی به معاونت هنری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران ارائه و مورد موافقت واقع شد که از همان مقطع، مقدمات برای برگزاری این همایش در سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران یک‌بار دیگر از سر گرفته شد.

تقلیل گروه‌های معراج‌نامه‌خوان زیانبار است

این پژوهشگر موسیقی نواحی و اقوام ایرانی در ادامه گفت: سال اولی که من در صدد اجرای این همایش بودم، ۱۴ گروه معراج‌نامه‌خوان را برای شرکت در آن شناسایی کرده بودم و حال که در آستانه برگزاری آن به همت سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران هستیم، این تعداد به ۸ گروه تقلیل پیدا کرده است، دلیل هم آن است که طی این سالها ما تعدادی از پیشکسوتان این عرصه را از دست داده‌ایم؛ به عنوان نمونه معراج‌نامه‌خوانان استان هرمزگان و جنوب استان خراسان رضوی به خاطر کهولت سن و یا عوارض دیگر در بستر بیماری هستند و حتی قدرت تکلم ندارند، چه برسد به اجرای معراج‌نامه‌خوانی.

جاوید در ادامه گفت: این مسئله برای من که سالها در حوزه فرهنگ عامه و موسیقی نواحی و اقوام ایرانی مشغول پژوهش هستم و با این گروه‌ها و هنرمندان هنرهای سنتی و آئینی ایرانی حشر و نشر داشته‌ام، بسیار دردآور است که در پی بی‌توجهی مسئولان فرهنگی و هنری کشور و در شرایطی که این دوستان برای جشنواره‌های بین‌المللی خود هزینه‌های گزافی صرف می‌کنند و از گروه‌های هنری خارجی که هیچ ره‌آوردی برای کشور ما ندارند، برای اجرای برنامه دعوت می‌کنند، در مقابل ما در حال از دست دادن میراث پویا و زنده فرهنگی و هنری ایران هستیم که باورهای اعتقادی و ایمانی در آنها موج می‌زند.

وی تأکید کرد: هنرهایی همچون معراج‌نامه‌خوانی، نعت‌خوانی، مناقب‌خوانی که تصادفاً این حقیر آنها را احیای دوباره کرده و پس از انقلاب اسلامی به مسئولان معرفی کردم، جایگاه و مرتبه خاصی در ویژه‌برنامه‌های مناسبتی و مذهبی ما دارند و دوستان مسئول باید بیش از پیش مشارکت کنند که سنت حسنه‌ای همچون معراج‌نامه‌خوانی که بنیان آن امسال گذاشته شده است، به عنوان یک برنامه دائمی هر ساله برگزار شود و به تعطیلی کشیده نشود.

حمدیه‌خوانی هنری مشترک میان همه ملل مسلمان است

جاوید افزود: از جمله طرح‌های دیگری که بسیار مشتاق و مصمم هستم تا آن را در حوزه موسیقی و آواهای دینی و مذهبی به اجرا درآورم، «حمدیه‌خوانی» است که اتفاقاً هنری مشترک میان همه ملل مسلمان در سراسر دنیاست که امیدوارم آغاز همایش «معراج‌نامه‌خوانی» بهانه خوبی برای مسئولان باشد که به حمدیه‌خوانی نیز بهای ویژه‌ای بدهند.

مؤلف کتاب «موسیقی رمضان در ایران» ادامه داد: نعت‌خوانی هنری موسیقایی ویژه بیان ویژگی‌های نبی مکرم اسلام است. اشعار شاعران متقدم ایرانی با ابیاتی در نعت باشکوه پیامبر اسلام آغاز شده است لذا این هنر ویژه ایامی همچون هفته وحدت است که در آستانه آن هستیم؛ بسیار علاقه‌مندم که مسئولان ترتیبی دهند تا نعت‌خوانی به شکل جشنواره‌ای بین‌المللی ویژه ایام هفته وحدت پایه گذاشته شود.

ضبط باکیفیت صوتی و تصویری اجرای گروه‌های معراج‌نامه‌خوان

دبیر همایش معراج‌نامه‌خوانی گفت: از آنجا که با توجه به تغییر رویکرد و سیاست‌های فرهنگی و هنری مسئولان، این احتمال وجود دارد که همایش معراج‌نامه‌خوانی در سال‌های آتی دیگر استمرار پیدا نکند، لذا ترتیبی اتخاذ شده تا گروهی از مجرب‌ترین صدابرداران و تصویربرداران در زمان برگزاری این ویژه‌برنامه در محل حضور داشته باشند و اجرای گروه‌های شرکت‌کننده در این همایش را به بهترین شکل، ضبط صدا و تصویر کنند تا پس از پایان ویژه‌برنامه، در قالب لوح فشرده تکثیر و به همراه کتاب مجموعه مقالات پژوهشی در این مورد که حکم مأخذسازی را دارد در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد.

وی در پایان گفت: زمان برگزاری همایش معراج‌نامه‌خوانی ۱۷ و ۱۸ دی در فرهنگسرای اندیشه به نشانی خیابان شریعتی نرسیده به پل سیدخندان است و استفاده از برنامه‌های آن برای عموم علاقه‌مندان آزاد است.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما