کد مطلب : ۲۳۱۵۶
خادم اهل بیت(ع) از حرف لغو و گناه پرهیز میکند
سومین جلسه از سلسله نشستهای تخصصی معروفات و منکرات اخلاق خدمتگزاری با سخنرانی حجتالاسلام رفیعی در جمع خادمین مسجد جمکران برگزار شد.
بنابر اعلام روابط عمومی مسجد مقدس جمکران، در این جلسه حجتالاسلام رفیعی به بیان برخی پرهیزهای رفتاری خادمین پرداخت و گفت: بعضی مسئولیتها مثل انتساب و خدمت به اهل بیت(ع) محدودیتهایی را در انجام برخی کارها برای انسان ایجاد میکند، لذا خدمتگزار اهل بیت(ع) باید از انجام برخی امور پرهیز داشته باشد.
وی اولین رفتاری که یک خادم باید از آن پرهیز داشته باشد را درشتخویی و تند برخورد کردن با مخاطب بیان و اظهار کرد: باید با مردم نیکو و پاکیزه صحبت کرد و آسان گرفت.
عضو هیئت علمی جامعهالمصطفی ادامه داد: دومین رفتاری که باید از آن پرهیز کرد، کوتاهی در خدمت به مردم است.
وی افزود: خدمتگزاری در دستگاه اهل بیت(ع) محدودیت و مرز تعریف شده ندارد و هر کار صوابی که از دست یک خادم بر میآید باید در خدمت به مردم انجام دهد، حتی اگر افرادی برای قصدی غیر از زیارت هم به مسجد مقدس جمکران میآیند حق نداریم در خدمت به مردم کوتاهی کنیم.
رفیعی با بیان اینکه خدمتگزاری تام و کامل در تعارض و مانع امر به معروف و نهی از منکر نیست، اظهار کرد: آمر به معروف و ناهی از منکر باید به معروف و منکر عالم و عامل باشد و با رفاقت و دوستی و از سر حسن نیت این فریضه را انجام دهد.
این استاد اخلاق معصیت را سومین عملی ذکر کرد که خادمین اهل بیت(ع) باید پرهیز جدی از آن داشته باشند و تصریح کرد: منسوب به اهل بیت(ع) نباید حرف لغو و بیهود بزند و باید از گناه به خصوص گناهان اجتماعی و در معرض دید عموم پرهیز کند.
وی فخر فروشی را بزرگترین گناهی دانست که مورد غضب الهی قرار دارد و عنوان کرد: فخر فروشی جنگ با کبریایی خداست و از اینرو بسیار مورد غضب الهی است، بنابراین خادم اهل بیت(ع) باید از فخرفروشی و تفاخر پرهیز داشته باشد و تمام تعاریف از خودش را به سمت تعریف از امام و مولایش متمرکز کند.
رفیعی در پایان رازداری را آخرین خصوصیت اخلاقی خادمین اهل بیت(ع) ذکر کرد و گفت: ممکن است شما خادمین مسجد مقدس جمکران در جریان برخی اکتشافات معنوی و عرفانی زائران و یا گناهان پنهانی آنها قرار گیرید که باید در این موارد حافظ راز مردم باشید و از افشای رازهای مثبت و منفی مردم خودداری کنید.
بنابر اعلام روابط عمومی مسجد مقدس جمکران، در این جلسه حجتالاسلام رفیعی به بیان برخی پرهیزهای رفتاری خادمین پرداخت و گفت: بعضی مسئولیتها مثل انتساب و خدمت به اهل بیت(ع) محدودیتهایی را در انجام برخی کارها برای انسان ایجاد میکند، لذا خدمتگزار اهل بیت(ع) باید از انجام برخی امور پرهیز داشته باشد.
وی اولین رفتاری که یک خادم باید از آن پرهیز داشته باشد را درشتخویی و تند برخورد کردن با مخاطب بیان و اظهار کرد: باید با مردم نیکو و پاکیزه صحبت کرد و آسان گرفت.
عضو هیئت علمی جامعهالمصطفی ادامه داد: دومین رفتاری که باید از آن پرهیز کرد، کوتاهی در خدمت به مردم است.
وی افزود: خدمتگزاری در دستگاه اهل بیت(ع) محدودیت و مرز تعریف شده ندارد و هر کار صوابی که از دست یک خادم بر میآید باید در خدمت به مردم انجام دهد، حتی اگر افرادی برای قصدی غیر از زیارت هم به مسجد مقدس جمکران میآیند حق نداریم در خدمت به مردم کوتاهی کنیم.
رفیعی با بیان اینکه خدمتگزاری تام و کامل در تعارض و مانع امر به معروف و نهی از منکر نیست، اظهار کرد: آمر به معروف و ناهی از منکر باید به معروف و منکر عالم و عامل باشد و با رفاقت و دوستی و از سر حسن نیت این فریضه را انجام دهد.
این استاد اخلاق معصیت را سومین عملی ذکر کرد که خادمین اهل بیت(ع) باید پرهیز جدی از آن داشته باشند و تصریح کرد: منسوب به اهل بیت(ع) نباید حرف لغو و بیهود بزند و باید از گناه به خصوص گناهان اجتماعی و در معرض دید عموم پرهیز کند.
وی فخر فروشی را بزرگترین گناهی دانست که مورد غضب الهی قرار دارد و عنوان کرد: فخر فروشی جنگ با کبریایی خداست و از اینرو بسیار مورد غضب الهی است، بنابراین خادم اهل بیت(ع) باید از فخرفروشی و تفاخر پرهیز داشته باشد و تمام تعاریف از خودش را به سمت تعریف از امام و مولایش متمرکز کند.
رفیعی در پایان رازداری را آخرین خصوصیت اخلاقی خادمین اهل بیت(ع) ذکر کرد و گفت: ممکن است شما خادمین مسجد مقدس جمکران در جریان برخی اکتشافات معنوی و عرفانی زائران و یا گناهان پنهانی آنها قرار گیرید که باید در این موارد حافظ راز مردم باشید و از افشای رازهای مثبت و منفی مردم خودداری کنید.
مرجع : ایکنا