تاریخ انتشار
شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۵۵
۰
کد مطلب : ۲۳۲۷۹

حج و زیارت نیازمند چه پژوهش‌هایی است؟/ زیارت یک سفر عادی و بوسیدن پنجره طلا نیست!

حج و زیارت نیازمند چه پژوهش‌هایی است؟/ زیارت یک سفر عادی و بوسیدن پنجره طلا نیست!
حجت‌الاسلام والمسلمین احمد زادهوش، معاون پژوهشی پژوهشکده حج و زیارت به تشریح اقدامات این پژوهشکده پرداخت و عنوان کرد: پژوهشکده حج و زیارت در پنج محور پژوهش‌های خود را ساماندهی کرده است که محور اول آن موضوع‌های اعتقادی و کلامی است.

وی به تشریح ضرورت پژوهش در موضوع‌های اعتقادی و کلامی پرداخت و عنوان کرد: زیارت در عصر کنونی فقط زیارت امام رضا(ع) و زیارت کربلا نیست بلکه هر سال هزاران شیعه به زیارت قبر مطهر حضرت رسول(ص) و ائمه بقیع (ع) می‌روند و در شرایطی که در عربستان حتی به ما اجازه انتشار یک صفحه مطلب داده نمی‌شود، صدها هزار کتاب، فلش‌کارت، لوح‌فشرده و نرم‌افزارهای مختلف مبلغان مسلط به زبان فارسی به زائران ما ارائه می‌شود.

این پژوهشگر حوزه حج و زیارت ادامه داد: بخشی از محتوای این کالاهای اعتقادی این است که مثلاً توسل شیعه به ائمه(ع) حرام و شرک است؛ وظیفه ما در این پژوهشکده این است که برای زائران ایرانی و سایر زائران تبیین کنیم که همانگونه که توسل به افراد زنده شرک نیست، توسل به بزرگانی که وفات کرده‌اند نیز شرک نیست و این مسئله (و مسائل مشابه مانند مسائل توحیدی، مهدویت، قضا و قدر و ...) به ادبیات مختلف با استناد به آیات و روایات پژوهش و در قالب‌های مختلف قبل از اعزام به زائران عمره و حج ارائه می‌شود.

وی تاریخ و سیره را از محورهای دیگر فعالیت این پژوهشکده عنوان و اظهار کرد: در این بخش پژوهش‌های مختلفی در خصوص تاریخ حرم‌های شریف، سفرهایی که توسط پیشینیان انجام می‌شده است و تجربه‌هایی که در این راه‌ها به دست آورده‌اند، شخصیت‌های مثبت و منفی تاریخ اسلام که در سرنوشت مسلمانان تأثیرگذار بوده‌اند و ... صورت می‌گیرد.

معاون پژوهشی پژوهشکده حج و زیارت فقه و حقوق را از دیگر مباحث پژوهشی پژوهشکده حج و زیارت عنوان و اظهار کرد: در باب حج و هم زیارت احکام فقهی و مناسکی که یک زائر و حاجی نیازمند است در ادبیات و قالب‌های مختلف مطابق با جدید‌ترین استفتاعات مراجع مورد پژوهش قرار گرفته و در اختیار مردم قرار داده می‌شود.

زیارت یک سفر عادی و بوسیدن یک پنجره طلا نیست

وی ادامه داد: چهارمین محور پژوهشی ما اخلاق و عرفان است؛ زیارت یک سفر عادی و بوسیدن یک پنجره طلا نیست؛ ما در این پژوهشکده بر روی مباحثی از قبیل عرفان حج و زیارت، عمیق و لایه‌های مناسک و عبادات حج و زیارت، تأثیرات حج و زیارت بر زندگی و تعالی روح و ... را مورد پژوهش و مطالعه قرار می‌دهیم.

زادهوش با اشاره به اینکه مطالعات سیاسی اجتماعی بخش دیگری از پژوهش‌های این پژوهشکده را شامل می‌شود، اظهار کرد: زائران ما از یک محیط بومی و داخلی وارد کشور دیگری مانند عربستان، عراق، سوریه و احتماً بعدها کشورهایی مانند مصر می‌شوند و با نظام‌های سیاسی، ملیت‌ها، زبان‌ها، فرهنگ‌ها و ... مختلف مواجه می‌شوند.

وی ادامه داد: این نظام‌های سیاسی برخی مانند ما استکبار ستیز هستند و برخی مرعوب استکبار، در پژوهشکده حج و زیارت مطالعات مختلفی در این زمینه‌ها صورت می‌گیرد تا تبیین شود تعامل ما با آنها چگونه باشد، چگونه زائر امنیت خود را حفظ کند و ما چگونه تأثیرگذاری بر جوامع را داشته باشیم.

معاون پژوهشی پژوهشکده حج و زیارت از انتشار حدود ۸۶۰ عنوان کتاب در پژوهشکده حج و زیارت به زبان‌های مختلف فارسی، عربی، فرانسه‌، ترکی استانبولی و اردو نیز سخن گفت و عنوان کرد: تمامی این تولیدات در سایت پژوهشکده حج و زیارت به آدرس phz.hajj.ir به صورت رایگان در اختیار عموم قرار دارد.

وی در پایان تصریح کرد: راه نرفته زیادی پیش روداریم.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما