تاریخ انتشار
سه شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۳۹
۰
کد مطلب : ۲۳۳۴۵

نقاشی دینی به شکل عینی، تاثیرگذارتر است

نقاشی دینی به شکل عینی، تاثیرگذارتر است
غلامعلی طاهری، نقاش  با بیان مطلب فوق، اظهار کرد: نقاشی کردن را از کودکی آغاز کرده‌ام، اما به شکل جدی از ۱۴ سالگی آن را به صورت حرفه‌ای دنبال کردم. تا به امروز هم بیش از ۱۰۰ نمایشگاه فردی و گروهی در داخل و خارج از کشور برگزار کرده‌ام. درباره کارهایم هم باید بگویم که بیش از ۲۵۰ اثر از من در موزه‌های معتبر دنیا نگهداری می‌شود. تعداد جایزه‌هایی که دریافت کرده‌ام، بسیار است که نمی‌توانم تمامی آنها را بیان کنم. جدا از کار نقاشی بیش از ۲۰ سال است که در دانشگاه مشغول تدریس هستم.

این استاد نقاشی درباره کارهای دینی خود نیز چنین توضیح داد: گرایش من به کارهای دینی در عرصه نقاشی، ریشه در کودکی من دارد، زیرا من در خانواده‌ای پرورش یافتم که به شدت مذهبی بود و در ایامی چون محرم و ماه رمضان همیشه در منزل‌مان مراسم‌های مذهبی برگزار می‌شد. از همان زمان بود که گرایش من به موضوعات دینی جدی شد، به نحوی که امروز در بسیاری از کارهایم می‌توان این خصیصه را به خوبی مشاهده کرد.

طاهری گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گرایش من به سمت کارهای مذهبی در نقاشی بسیار جدی‌تر شد. این مسئله را انحای مختلف می‌توان در کارهایم دید. این کارها نیز معمولاً به دو شکل در تابلوهایم تصویر می‌شود؛ ابتدا در تصاویری که از ائمه خلق کرده‌ام، همچنین نشان دادن بحث انتظار در حوزه‌هایی چون انقلاب و دفاع مقدس.

هنر دینی به دو شکل تقسیم‌بندی می‌شود

وی درباره ویژگی هنر دینی چنین توضیح داد: از نگاه من هنر دینی را به دو قسم می‌توان تقسیم‌بندی کرد. ابتدا هنری که به موضوعات دینی نگاهی مستقیم دارد. همانند آنچه که در نقاشی قهوه‌خانه‌ای و حماسی مشاهده می‌شود. این نوع کار نیز تنها در ایران وجود ندارد، بلکه در نقاشی‌های قرون وسطایی و برخی کارهای کلیسایی می‌توان این شکل از نقاشی را مشاهده کرد.

این استاد نقاشی ادامه داد: نوعی دیگر نقاشی دینی، کارهایی است که در آنها به مضامین دینی توجه می‌شود. به این معنی که مفهوم مورد نظر به صورت عینی در کارها مشاهده نمی‌شود، بلکه به صورت انتزاعی در کارها وجود دارد. این شکل از نقاشی دینی امروز به شدت رایج شده و توانسته علاقه‌مندان بسیاری را هم به سمت خود بکشاند.

هنر عینی، تاثیرگذاری مطلوبی دارد

طاهری در پاسخ به این سؤال که چه نوع از دو قسم فوق قادر هستند بهتر مبلّغ مفاهیم دینی باشند، گفت: از نگاه من کارهایی که به صورت مستقیم مضامین دینی را مورد توجه قرار داده‌اند و در کلامی نگاهی عینی به موضوعات دارند بهتر قادر هستند تماشاگر را تحت تاثیر خود قرار دهند، چون تماشاگر آن را بهتر می‌پذیرد. برای نمونه تابلویی که در آن صحنه‌ای از کربلا یا عاشورا ترسیم شده به لحاظ تاثیرگذاری قدرت بیشتری برای انتقال مفهوم عاشورا در مقایسه با کارهایی که غیرمستقیم این کار را انجام می‌دهند، داراست.

وی در پایان به مسئولان هنری پیشنهاد کرد: اگر مسئولان هنری خواهان ترویج مضامین دینی در هنر نقاشی هستند باید تمرکز خود را به روی هنر عینی متمرکز کنند که همان نگاه مستقیم به موضوعات مورد نظر است؛ البته تلاش‌هایی شده تا نگاه انتزاعی در نقاشی رواج پیدا کند، اما آنها نخواهد توانست نتیجه لازم را در پی داشته باشد. گواه بارز این ادعا نیز این است که معمولا این دست کارها به لحاظ فروش خریدار خوبی ندارند، اما کارهایی که نگاه به موضوعات را مستقیم مورد نظر قرار داده‌اند از چنین ویژگی بهره برده‌اند.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما