تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۵۵
۰
کد مطلب : ۲۵۳۵۹

شعرا از ورود به درياي حج واهمه نداشته باشند

شعرا از ورود به درياي حج واهمه نداشته باشند
محمد شجاعي از شاعران معاصر، در نشست علمي حج در ادبيات كهن با نگاهي انتقادي به آثار معاصر، كه با حضور جمعي از پژوهشگران حوزه و دانشگاه در پژوهشكده حج و زيارت در قم برگزار شد، گفت: در زمينه حج از زواياي مختلفي از نگاه شاعران و عرفا نگريسته شده است.

وي در ادامه ابراز داشت: خيلي از عرفا و شعرا حج را از زواياي مختلفي مانند سياست، عرفان و اجتماعي در غالب شعر آورده‌اند و با نگاهي لطيف اين مهم را با نكاتي ريز با ادبيات فاخر منتشر كرده‌اند.

شجاعي در ادامه با اشاره به فرمايش امام راحل در زمينه حج گفت: ايشان مي‌فرمايند حج بسان قرآن كريم است كه همه بايد از آن بهره مند شويم و انديشمندان هم بايد در اين مسأله ورود كنند تا بتوانند از اين اقيانوس بي كران سيراب شوند.

اين شاعر معاصر ادامه داد: عرفا، ادبا و شعرا بايد از فرو رفتن در اين دريا واهمه‌اي نداشته باشند و از آن نترسند چرا كه مي‌توانند از صدف اين دريا درهاي گرانقيمتي را پيدا كنند.

وي با بيان اين‌كه برخي از شعرا حج را كنگره بزرگ اجتماع مسلمانان مي‌دانند، ابراز داشت: اين افراد حج را يكي از راه‌هاي برون رفت مسلمانان از مشكلات مي‌‌دانند و در اين زمينه هم اشعار زيادي را سروده‌اند.

شجاعي در پايان با بيان اين‌كه گروهي از شعرا هم نگاهي عرفاني به حج داشته‌اند، خاطرنشان كرد: ناصر خسرو يكي از اين شاعران است كه حديث شبلي را به صورتي زيبا و دلنشين در قالب شعر درآورده است.
مرجع : حج
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما