کد مطلب : ۲۵۹۱۶
چرا بازی «ذوالقرنین» هنوز اجرایی نشده است؟
ظرفیت مناسبتهای مذهبی برای بازیسازان
سیدمحمدحسین سجادینیری، دبیر ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویتساز معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری، با اشاره به حمایت دولت از بازیسازان دینی و قرآنی، اظهار کرد: سالهاست در موضوع حمایت نگاهمان این است که دولت همیشه باید حامی باشد درحالی که در دنیا شاهد این موضوع هستیم که دولت باید تنها در یک بازه زمانی مشخص از آن صنعت حمایت کند و سپس بخش خصوصی وارد میدان شود.
وی افزود: متأسفانه در بسیاری از موارد شاهد هستیم که حمایت دولت در دورهای به بعد سبب تنزل حوزه مورد نظر میشود چرا که وابستگی به دولت را در آن بخش شاهد میشویم و این یعنی عدم موفقیت بخش خصوصی.
دولت باید در جایگاه قانونگذاری باشد
دبیر ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویتساز معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری تصریح کرد: دولت باید در جایگاه سیاستگذاری و قانونگذاری قرار بگیرد و بخش خصوصی هم بتواند این حوزه را پیش ببرد.
وی یادآور شد: یکی از امکاناتی که در حال حاضر به عنوان امکانات حمایتی در کشور وحود دارد، قانون حمایت از شرکتهای دانش بنیان است و سالها از تصویب این قانون در کشور میگذرد و حتی در این زمینه صندوق نوآوری و شکوفایی ایجاد شده تا پروژهها به واسطه تسهیلات مناسب و بعضا مشارکتهای بهتر در دستور کار قرار گیرد.
سجادینیری اظهار کرد: یکی از فعالیتهایی که در ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویتساز معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری انجام میدهیم تبدیل شرکتهای بازیسازی به شرکتهای دانشبنیان است تا در نهایت بتوانند در ردیف این حمایتهای ستاد قرار بگیرند.
تضمین بازار برای شرکتهای خصوصی
وی با اشاره به محتوای دینی و قرآنی بازیهای رایانهای گفت: اصولا بازار یک محرک مناسب برای حوزه محتواست، یعنی اگر بتوانیم بخشی از بازار را برای حضور شرکتهای خصوصی تضمین کنیم، یعنی آن محتوا میتواند داخل بازار، فروش داشته باشد که البته این امر نیازمند برنامهریزی و تیزبینی در لایه فروش و بازاریابی شرکتهای خصوصی است.
دبیر ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویتساز معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری تصریح کرد: تعداد دریافت نرمافزارهای دینی و قرآنی در کافه بازار در ماه رمضان و ایام مناسبتی بیش از ایام دیگر است که این امر نشان میدهد که شرکتهای تولیدکننده متوجه فرصتهای مناسبتی و مذهبی هستند و توانستهاند از این فرصت استفاده کنند تا از محتوای دینی و اسلامی را درآمدزایی کند. بنابراین در حوزه بازیهای رایانهای هم بازیسازان میتوانند از چنین فرصتهای مناسبتی و مذهبی بهرهمند شوند.
وی افزود: متأسفانه یکی از اشکالاتی که به بازیسازان وارد است این بوده که پس از تولید به فکر حمایت میافتند درحالی که حمایت باید پیش از تولید باشد و پیش از آنکه به فکر تولید هستند باید برای بازاریابیاش اندیشه کنند.
سجادینیری اظهار کرد: اگر دولت بخواهد همین حمایت از بازیسازان را تا سالیان سال ادامه دهد، قطعا صنعت بازیهای رایانهای پیشرفتی نخواهد کرد.
بنیاد در حوزه خودش باید پاسخگو باشد
وی بیان کرد: بنیاد ملی بازیهای رایانهای درباره طرح برخی از بازیهای قرآنی همچون ذوالقرنین که هنوز اجرایی نشده است، باید پاسخگو باشد.
دبیر ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویتساز معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری تصریح کرد: با توجه به ابزاری که در قالب شرکتهای دانش بنیان و حمایت از آنها وجود دارد، شرکتها پیش از آنکه به سراغ ما بیایند، ما خودمان تلاش میکنیم تا این فضا را برای شرکتهای دانش بنیان ایجاد کنیم.
وی افزود: متأسفانه در بسیاری از موارد شاهد هستیم که حمایت دولت در دورهای به بعد سبب تنزل حوزه مورد نظر میشود چرا که وابستگی به دولت را در آن بخش شاهد میشویم و این یعنی عدم موفقیت بخش خصوصی.
دولت باید در جایگاه قانونگذاری باشد
دبیر ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویتساز معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری تصریح کرد: دولت باید در جایگاه سیاستگذاری و قانونگذاری قرار بگیرد و بخش خصوصی هم بتواند این حوزه را پیش ببرد.
وی یادآور شد: یکی از امکاناتی که در حال حاضر به عنوان امکانات حمایتی در کشور وحود دارد، قانون حمایت از شرکتهای دانش بنیان است و سالها از تصویب این قانون در کشور میگذرد و حتی در این زمینه صندوق نوآوری و شکوفایی ایجاد شده تا پروژهها به واسطه تسهیلات مناسب و بعضا مشارکتهای بهتر در دستور کار قرار گیرد.
سجادینیری اظهار کرد: یکی از فعالیتهایی که در ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویتساز معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری انجام میدهیم تبدیل شرکتهای بازیسازی به شرکتهای دانشبنیان است تا در نهایت بتوانند در ردیف این حمایتهای ستاد قرار بگیرند.
تضمین بازار برای شرکتهای خصوصی
وی با اشاره به محتوای دینی و قرآنی بازیهای رایانهای گفت: اصولا بازار یک محرک مناسب برای حوزه محتواست، یعنی اگر بتوانیم بخشی از بازار را برای حضور شرکتهای خصوصی تضمین کنیم، یعنی آن محتوا میتواند داخل بازار، فروش داشته باشد که البته این امر نیازمند برنامهریزی و تیزبینی در لایه فروش و بازاریابی شرکتهای خصوصی است.
دبیر ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویتساز معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری تصریح کرد: تعداد دریافت نرمافزارهای دینی و قرآنی در کافه بازار در ماه رمضان و ایام مناسبتی بیش از ایام دیگر است که این امر نشان میدهد که شرکتهای تولیدکننده متوجه فرصتهای مناسبتی و مذهبی هستند و توانستهاند از این فرصت استفاده کنند تا از محتوای دینی و اسلامی را درآمدزایی کند. بنابراین در حوزه بازیهای رایانهای هم بازیسازان میتوانند از چنین فرصتهای مناسبتی و مذهبی بهرهمند شوند.
وی افزود: متأسفانه یکی از اشکالاتی که به بازیسازان وارد است این بوده که پس از تولید به فکر حمایت میافتند درحالی که حمایت باید پیش از تولید باشد و پیش از آنکه به فکر تولید هستند باید برای بازاریابیاش اندیشه کنند.
سجادینیری اظهار کرد: اگر دولت بخواهد همین حمایت از بازیسازان را تا سالیان سال ادامه دهد، قطعا صنعت بازیهای رایانهای پیشرفتی نخواهد کرد.
بنیاد در حوزه خودش باید پاسخگو باشد
وی بیان کرد: بنیاد ملی بازیهای رایانهای درباره طرح برخی از بازیهای قرآنی همچون ذوالقرنین که هنوز اجرایی نشده است، باید پاسخگو باشد.
دبیر ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویتساز معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری تصریح کرد: با توجه به ابزاری که در قالب شرکتهای دانش بنیان و حمایت از آنها وجود دارد، شرکتها پیش از آنکه به سراغ ما بیایند، ما خودمان تلاش میکنیم تا این فضا را برای شرکتهای دانش بنیان ایجاد کنیم.
مرجع : ایکنا