تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۳۰
۰
کد مطلب : ۲۶۱۹۲

پیروان امام صادق(ع) در کنار علم و فقه، از حلم و مدارا با مردم برخوردار هستند

پیروان امام صادق(ع) در کنار علم و فقه، از حلم و مدارا با مردم برخوردار هستند
در جلسه علنی امروز، دوشنبه، ۱۹ مردادماه، مجلس شورای اسلامی، حجت الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد با تسلیت فرارسیدن سالروز شهادت امام جعفرصادق(ع) گفت: این شخصیت برجسته و استثنایی جهان اسلام نقش مهم، محوری و تعیین‌کننده در تبیین معارف اسلام و گسترش علوم دینی و تربیت شاگردان فرزانه و برجسته ایفا کرد.

نائب رئیس مجلس اظهار کرد: در مدرسه این امام بزرگوار بیش از چهارهزار شخصیت برجسته حضور یافتند و از چشمه جوشان معارف او نوشیدند و امامان مذاهب اربعه هر کدام مستقیم و غیرمستقیم افتخار حضور در مدرسه امام صادق(ع) را به دست آوردند.

ابوترابی‌فرد ابراز کرد: امام مالک رئیس مذهب مالکی در توصیف شخصیت امام صادق (ع) می‌گوید «لا عین رأت ولا أذن سمعت ولا خطرعلى قلب بشر» یعنی مانند این شخصیت را نه دیدگانی دیده‌اند و نه گوشی شنیده‌ است که این توصیف یکی از بلندترین جملات در توصیف امامان معصوم دین است.

نائب رئیس مجلس ادامه داد: مالک در کلام دیگری می‌گوید «ما کنت اراه الا علی ثلاث خصال» امام صادق (ع) را ندیدم مگر در این ۳ حالت: « اما مصل و اما صائم و اما یقرا القرآن و ما رایته یحدث أن رسول الله الا علی طهارة»؛ شخصیت برجسته جهان اسلام شاگردان فرزانه‌ای را تربیت کرد که امروز ما در سفره آنان نشسته‌ایم و بهره می‌گیریم.

ابوترابی‌فرد تأکید کرد: حضرت امام صادق (ع) در کلامی می‌فرمایند «انا نحب من شیعتنا من کان عاقلا، فهما، فقیها، حلیما، مداریا، صبورا، صدوقا، وفیا»؛ شایسته است پیروان و شیعیان آن حضرت به این ویژگی‌ها و خصایص آراسته باشند، از نعمت خردورزی بهره گیرند و سخنان آنها از پشتوانه منطقی و عقلانی بهره‌مند باشند.

وی اضافه کرد: پیروان آن حضرت باید در اوج فهم، ادراک و شعور سخن بگویند و گام بردارند و از نعمت فقاهت و فهم حقایق ناب دین بهره گیرند و در کنار علم و فقه از خصیصه بارز اخلاقی حلم هم برخوردار باشند وبا مردم مدارا کنند و در سایه حلم و مدارا شاهد پیوندهای استوار و تحکیم روابط در جامعه اسلامی و در بین امت اسلام باشیم.

ابوترابی‌فرد عنوان کرد:‌ همچنین شایسته است جامعه ما به نور صدق و راستی، صبر، استقامت ایستادگی در راه خدا و معارف دین و دوستی و محبت آراسته باشد.

وی یادآور شد: در توصیف پیروان امام جعفر صادق (ع) و شیعیان می‌گوید شیعه انسان‌هایی هستند که رسول الله (ص) را محور می‌دانند؛ در جامعه ما و در تفکر مدرسه امام صادق (ع) پیامبر اعظم (ص) محور است ولا غیر.

نائب رئیس مجلس تصریح کرد: اگر ما قرآن کریم را به عنوان مشعل پر فروغ چراغ هدایت می‌شناسیم به این دلیل که رسول الله (ص) فرمودند کلام الله است آن را پذیرفته‌ایم؛ فصل الخطاب در مدرسه امام صادق (ع) کلام رسول الله (ص) است و اوست که محور وحدت و انسجام امت اسلام است.

وی افزود: اما اگر در کلام پیامبر اکرم (ص) اختلافی پیش آمد پیروان امام صادق (ع) قول علی ابن ابی‌ طالب را به عنوان فصل الخطاب می‌شناسند و اگر اختلافی در کلام حضرت علی (ع) پیش آمد این امام صادق (ع) است که فصل الخطاب قرار می‌گیرد؛ شخصیتی که همه علمای اسلام اربعه آن را شخصیت استثنایی در علم و اخلاق و تقوا می‌شناسند.

ابوترابی‌فرد در پایان عنوان کرد: این بهترین توصیف از پیروان مذهب امام صادق (ع) است، امید است به کلام آن امام بزرگوار متمسک باشیم و با آراستگی به علم، تقوا و اخلاق راه رشد و تعالی جامعه اسلامی را هموار کنیم.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما