تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۵
۰
کد مطلب : ۲۶۶۷۲

عظمت «محمد رسول الله» در سینمای ایران بی مثال است/ فیلمنامه یکدست نیست

عظمت «محمد رسول الله» در سینمای ایران بی مثال است/ فیلمنامه یکدست نیست
سیدمحمد حسینی، منتقد و کارشناس سینما با بیان این‌که فیلم مجیدی را باید یکی از بهترین کارهای سینمای ایران نام برد، اظهار کرد: فیلم «محمد رسول الله(ص)» را به لحاظ تصویر و نور باید یکی از بهترین کارهای سینمای ایران محسوب کرد. این کیفیت بالا تا به آن اندازه خیره‌کننده است که می‌توان گفت مجموعه‌ای از تصاویر مینیاتوری زیبا را در کار شاهد هستیم. جدا از تمام نکات مثبت فیلم یک امر به فیلم ضربه زده است و آن نیز فیلمنامه کار بوده که به عقیده من کاری یکدست نیست.

وی افزود: البته مخاطب عام آنچنان با فیلمنامه کاری ندارد، برای همین فکر می‌کنم که کار بتواند رضایت تمامی مخاطبان سینما را به سمت خود جلب کند. دلیل دیگری که برای این موفقیت می‌توان متصور شد آن که هر آنچه در تصویر وجود دارد به نوعی برای تماشاگر راضی کننده است و در ایده‌آل‌هایش بارها آن را دیده و به یاد دارد.

حسینی درباره مشارکت عوامل خارجی در پشت دوربین «محمد رسول الله» بیان کرد: وقتی می‌خواهیم این فیلم را در بحث فنی ارزیابی کنیم، باید آن را با کارهای مشابه داخلی قیاس کنیم، البته به لحاظ عظمت، این کار در سینمای ایران بی مثال است، اما در بحث‌هایی چون فیلمبرداری یا دیگر بخش‌های فنی من چیزی خارج از توانایی متخصصان ایرانی ندیدم، هر چند همان طور که پیش‌تر گفتم نورپردازی در این کار مثال زدنی است.

این منتقد سینما بیان کرد: وقتی می‌گویم متخصصان ایرانی هم توانایی چنین کارهایی را داشتند تنها یک تعارف نیست، بلکه به واقع به آن اعتقاد دارم. «مختارنامه» یا «مریم مقدس» نمونه‌های آشکاری هستند که در این زمینه وجود دارد و می‌تواند نشان دهد متخصصان ایرانی چیزی کم ندارند، البته این به آن معنا نیست که با مشارکت عوامل خارجی در فیلم‌های سینمایی مشکل دارند، بلکه معتقدم اگر همکاری می‌خواهد انجام شود، باید بر مبنی نیازها باشد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا قسمت‌های بعدی این فیلم می‌بایست تولید شود؟ گفت: این کار جزء واجبات سینمای ایران است که به طریق ممکن قسمت دوم و سوم این فیلم را با دقت و تمرکز بالاتری تولید کنند. در این زمینه نیز نباید از صرف هیچ هزینه‌ای دریغ کنند، چون سرمایه‌گذاری در این قبیل کارها بسیار سودآور است و می‌تواند برای دین‌مان نیز تبعات بسیار مثبتی به همراه داشته باشد.

این کارشناس سینما تاکید کرد: حمایت از فیلم‌هایی نظیر «محمد رسول الله» تنها دستاورد هنری در پی ندارد، بلکه از آن بهره‌های مختلف می‌توان برد، در کلامی فیلم‌های این چنینی قادر است هویت واقعی گروه‌هایی چون داعش را فاش کند و نشان دهد آنچه که به اسم اسلام از سوی آنها تبلیغ می‌شود هیچ ربطی به دین مبین ندارد.

این کارشناس سینما در پایان بیان کرد: متاسفانه ما قدر متخصصان و فیلمسازان خوب خود را نمی‌دانیم، والا اگر این گونه نبود فیلمسازی چون شهریار بحرانی ۸ سال بیکار نمی‌ماند. این وضعیت در شرایطی است که در سینمای جهان هنرمندانی که توانایی تولید کارهای بزرگ را دارند هیچ گاه بیکار نمی‌شوند و همیشه یک پروژه برای کار کردن دارند، اما در ایران، میرباقری برای بی‌کار نبودن به جای ساخت سلمان در شبکه نمایش خانگی فیلمسازی می‌کند.

وی در انتها به سازندگان فیلم «محمد رسول الله» توصیه کرد: وقتی ما فیلمی با این عظمت تولید می‌کنیم باید به روی نکات قوتش توجه بیشتری داشته باشیم. برای مثال سکانس ابابیل بسیار عظیم و زیباست، اما کارگردان در آن قسمت زیاد مانور نداده و به اصطلاحی از کیفیت بالای این کار استفاده کامل را برای خودنمایی نبرده است، در صورتی که اگر این فیلم در هالیوود بود، فیلمساز برای نشان دادن عظمت فیلم مطمئناً روی این سکانس وقت و توجه بیشتری صرف می‌کرد.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما