کد مطلب : ۴۵۷۳
مدير گروه فقه پژوهشكده امام خمینی:
اگر قيام امام حسين(ع) نبود، امروز اسمي از اسلام وجود نداشت
خیمه، آیتالله سیدمحمد موسوي بجنوردي با اشاره به قيام امام حسين(ع) و واقعه عاشورا بیان کرد: «هدف اصلي امام حسين(ع) تشكيل حكومت اسلامي و سرنگوني يزيد فاسق بود و ايشان در اين راه بسيار مصمم بود؛ گرچه شهادت هم نوعي پيروزي است.»
وي تصریح کرد: «بعضي نويسندگان گفتهاند امام حسين(ع) از عهدش خروج كرد، اما حقيقت اين است كه معاويه خلاف عهدنامه و آنچه قرارداد بسته بود، يزيد را به عنوان خليفه خود تعيين كرده بود و امام حسين(ع) نيز قبول نكرد كه با يزيد بيعت كند؛ چراكه او فردي خمار و زاني، قاتل نفس محترمه و متجاهر به فسق بود و مهمتر اين كه، يزيد مسيحي بود و اسلام را هم قبول نداشت و اين فرد اميرالمومنين شده بود!»
مدير گروه فقه پژوهشكده امام خميني(ره) خاطرنشان کرد: «با اين شرايط ديگر براي امام حسين(ع) جاي تقيه نبود و تكليف ايشان به ويژه بعد از نامههاي دعوت از كوفه اين بود كه به سمت عراق بيايد؛ برخي گفتهاند امام حسين(ع) براي رفتن به عراق حجش را به عمره بدل كرده، در حالي كه جايز نيست كسي عمره تمتعش را به عمره مفرده بدل كند. امام حسين(ع) از ابتدا عمره مفرده به جاي ميآورد؛ چراكه در ماه رجب به مكه رفته بود.»
موسوی بجنوردی با بيان اينكه «برخي ميگويند امام حسين(ع) به كربلا رفته بود كه شهيد شود»، گفت: «هدف اول امام حسين(ع) از بين بردن يزيد و تشكيل حكومت اسلامي بود؛ اينكه ميگويند امام ميدانست كه شهيد ميشود درست نيست؛ زيرا فقط ذات باريتعالي است كه همه چيز را ميداند. ائمه علم حصولي دارند و مقتضيات را ميدانند ولي عمل به مانع را نميدانند.»
وي خاطرنشان كرد: «يقين دارم اگر امام حسين(ع) چهار - پنج روز زودتر به كوفه ميرسيد كوفه براي پذيرش ايشان آماده بود و واقعه كربلا پيش نميآمد و امروز اوضاع جور ديگري بود؛ اما مقدر اين بود كه اين حوادث پيش بيايد؛ قيام سيدالشهداء(ع)، حادثه كربلا و سخنرانيهاي زينب(س) و سجاد(ع) بود كه آبروي يزيد را برد، وگرنه يقين بدانيد اگر قيام امام حسين(ع) نبود امروز اسمي از اسلام وجود نداشت.»
مدير گروه فقه پژوهشكده امام خميني(ره) افزود: «اسلامي كه ما داريم محمديالحدوث و حسينيالبقاء است و تداوم اسلام به بركت قيام سيدالشهداست؛ به همين خاطر است كه هركس ميخواهد دين را از بين ببرد با قضاياي سيدالشهداء(ع) مبارزه ميكند؛ مثل آنچه بعثيها در عراق و رضاخان در ايران انجام داد.»
موسوی بجنوردی افزود: «در عراق 80 درصد اعراب شيعهاند و 20 درصد سني. كردهاي عراق هم شافعياند؛ من در 30 سالي كه در نجف بودم ميديدم كه در آنجا تبليغات ميشود كه جوانان را به سمت بدبيني به ائمه بكشانند اما وقتي ماه محرم و صفر ميرسيد نقشههاي آنان بر آب ميشود و اين محرم و صفر بود كه تشيع را در عراق نگه داشت و تقويت كرد.»
وي با اشاره به شهادت ابوالفضل عباس(ع)، تصریح کرد: «در هيچ جا نيامده كه امام حسين(ع) براي كسي بلند گريه كرده باشد؛ چراكه نميخواست دشمن شادي كند اما ايشان براي حضرت ابوالفضل(ع) گريست؛ چراكه با شهادت ايشان كمر سيدالشهداء(ع) شكست. امروز هم حرم حضرت ابوالفضل(ع) جايگاه ويژهاي در ميان اعراب دارد و اعراب عقيده عجيبي به ايشان دارند؛ به نحوي كه متهمان براي اثبات بيگناهيشان در دادگاه به حضرت ابوالفضل(ع) قسم ميخورند.»
مدير گروه فقه پژوهشكده امام خميني(ره) با اشاره به جنايات رژيم صهيونيستي در غزه بیان کرد: «متاسفانه دولتهاي عرب بيغيرت در برابر ظلمي كه به مردم غزه ميشود و فجايعي كه آنجا رخ ميدهد، تنها ايستادهاند و تماشا ميكنند. بايد به آنها گفت اگر دين نداريد، آزاده باشيد.»
موسوی بجنوردی گفت: «جاي تعجب است كه كشورهاي عربي چطور تحمل ميكنند با بدترين وضعيت عربها را پيش چشمان آنها ميكشند و ككشان هم نميگزد؛ اين در حالي است كه عرب هستند و بايد غيرت و شهامت داشته باشند.»چ
وی افزود: «اميدواريم پيروزي نصيب مسلمانان و جهان اسلام و جمهوري اسلامي هم روز به روز عزيز و مقتدرتر شود.»
مدير گروه فقه پژوهشكده امام خميني(ره) همچنين با اشاره به سير آلوده شدن نفس در انسان،خاطرنشان کرد: «انسان از ابتدا كه متولد ميشود معصيتي ندارد و نفسش پاك است اما بر اثر معاصي، ترك واجبات و انجام محرمات حجابي درست ميشود كه تكوينا جلوي تجلي را ميگيرد.»
موسوی بجنوردی بیان کرد: «وقتي جلوي تجلي گرفته ميشود حكم عقل اين است كه اين حجاب را به عنوان امراض نفساني برطرف كنيم و بهترين روش اين كار با توبه، بازگشت به سوي خدا و پشيماني است كه در اين صورت حجاب نفس برطرف ميشود و سير تكاملي انسان تداوم پيدا ميكند.»
به گزارش وي تصریح کرد: «بعضي نويسندگان گفتهاند امام حسين(ع) از عهدش خروج كرد، اما حقيقت اين است كه معاويه خلاف عهدنامه و آنچه قرارداد بسته بود، يزيد را به عنوان خليفه خود تعيين كرده بود و امام حسين(ع) نيز قبول نكرد كه با يزيد بيعت كند؛ چراكه او فردي خمار و زاني، قاتل نفس محترمه و متجاهر به فسق بود و مهمتر اين كه، يزيد مسيحي بود و اسلام را هم قبول نداشت و اين فرد اميرالمومنين شده بود!»
مدير گروه فقه پژوهشكده امام خميني(ره) خاطرنشان کرد: «با اين شرايط ديگر براي امام حسين(ع) جاي تقيه نبود و تكليف ايشان به ويژه بعد از نامههاي دعوت از كوفه اين بود كه به سمت عراق بيايد؛ برخي گفتهاند امام حسين(ع) براي رفتن به عراق حجش را به عمره بدل كرده، در حالي كه جايز نيست كسي عمره تمتعش را به عمره مفرده بدل كند. امام حسين(ع) از ابتدا عمره مفرده به جاي ميآورد؛ چراكه در ماه رجب به مكه رفته بود.»
موسوی بجنوردی با بيان اينكه «برخي ميگويند امام حسين(ع) به كربلا رفته بود كه شهيد شود»، گفت: «هدف اول امام حسين(ع) از بين بردن يزيد و تشكيل حكومت اسلامي بود؛ اينكه ميگويند امام ميدانست كه شهيد ميشود درست نيست؛ زيرا فقط ذات باريتعالي است كه همه چيز را ميداند. ائمه علم حصولي دارند و مقتضيات را ميدانند ولي عمل به مانع را نميدانند.»
وي خاطرنشان كرد: «يقين دارم اگر امام حسين(ع) چهار - پنج روز زودتر به كوفه ميرسيد كوفه براي پذيرش ايشان آماده بود و واقعه كربلا پيش نميآمد و امروز اوضاع جور ديگري بود؛ اما مقدر اين بود كه اين حوادث پيش بيايد؛ قيام سيدالشهداء(ع)، حادثه كربلا و سخنرانيهاي زينب(س) و سجاد(ع) بود كه آبروي يزيد را برد، وگرنه يقين بدانيد اگر قيام امام حسين(ع) نبود امروز اسمي از اسلام وجود نداشت.»
مدير گروه فقه پژوهشكده امام خميني(ره) افزود: «اسلامي كه ما داريم محمديالحدوث و حسينيالبقاء است و تداوم اسلام به بركت قيام سيدالشهداست؛ به همين خاطر است كه هركس ميخواهد دين را از بين ببرد با قضاياي سيدالشهداء(ع) مبارزه ميكند؛ مثل آنچه بعثيها در عراق و رضاخان در ايران انجام داد.»
موسوی بجنوردی افزود: «در عراق 80 درصد اعراب شيعهاند و 20 درصد سني. كردهاي عراق هم شافعياند؛ من در 30 سالي كه در نجف بودم ميديدم كه در آنجا تبليغات ميشود كه جوانان را به سمت بدبيني به ائمه بكشانند اما وقتي ماه محرم و صفر ميرسيد نقشههاي آنان بر آب ميشود و اين محرم و صفر بود كه تشيع را در عراق نگه داشت و تقويت كرد.»
وي با اشاره به شهادت ابوالفضل عباس(ع)، تصریح کرد: «در هيچ جا نيامده كه امام حسين(ع) براي كسي بلند گريه كرده باشد؛ چراكه نميخواست دشمن شادي كند اما ايشان براي حضرت ابوالفضل(ع) گريست؛ چراكه با شهادت ايشان كمر سيدالشهداء(ع) شكست. امروز هم حرم حضرت ابوالفضل(ع) جايگاه ويژهاي در ميان اعراب دارد و اعراب عقيده عجيبي به ايشان دارند؛ به نحوي كه متهمان براي اثبات بيگناهيشان در دادگاه به حضرت ابوالفضل(ع) قسم ميخورند.»
مدير گروه فقه پژوهشكده امام خميني(ره) با اشاره به جنايات رژيم صهيونيستي در غزه بیان کرد: «متاسفانه دولتهاي عرب بيغيرت در برابر ظلمي كه به مردم غزه ميشود و فجايعي كه آنجا رخ ميدهد، تنها ايستادهاند و تماشا ميكنند. بايد به آنها گفت اگر دين نداريد، آزاده باشيد.»
موسوی بجنوردی گفت: «جاي تعجب است كه كشورهاي عربي چطور تحمل ميكنند با بدترين وضعيت عربها را پيش چشمان آنها ميكشند و ككشان هم نميگزد؛ اين در حالي است كه عرب هستند و بايد غيرت و شهامت داشته باشند.»چ
وی افزود: «اميدواريم پيروزي نصيب مسلمانان و جهان اسلام و جمهوري اسلامي هم روز به روز عزيز و مقتدرتر شود.»
مدير گروه فقه پژوهشكده امام خميني(ره) همچنين با اشاره به سير آلوده شدن نفس در انسان،خاطرنشان کرد: «انسان از ابتدا كه متولد ميشود معصيتي ندارد و نفسش پاك است اما بر اثر معاصي، ترك واجبات و انجام محرمات حجابي درست ميشود كه تكوينا جلوي تجلي را ميگيرد.»
موسوی بجنوردی بیان کرد: «وقتي جلوي تجلي گرفته ميشود حكم عقل اين است كه اين حجاب را به عنوان امراض نفساني برطرف كنيم و بهترين روش اين كار با توبه، بازگشت به سوي خدا و پشيماني است كه در اين صورت حجاب نفس برطرف ميشود و سير تكاملي انسان تداوم پيدا ميكند.»
مرجع : خبرگزاری ايسنا