تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۴ دی ۱۳۸۷ ساعت ۰۹:۵۶
۰
کد مطلب : ۴۷۸۰

همايش آيين‌های عاشورايی نياز به آسيب‌‌شناسی جدی دارد

همايش آيين‌های عاشورايی نياز به آسيب‌‌شناسی جدی دارد
به گزارش خیمه، غلامرضا منتظری بیان کرد: «بی‌شك هر رويداد فرهنگی و هنری بزرگ و كوچك تأثيرات قابل‌توجهی بر مردم و اقشار مختلف دارد؛ نتيجه اين همايش در وهله نخست افزودن بينش هنرمندان استان نسبت به هنر عاشورايی در قالب نمايش است.»

وی افزود: «گلستان به دليل پيشينه مشخص در حوزه هنرهای نمايشی اين ظرفيت را دارد كه در مقياس كشوری ارتقا يابد و اين به جز ارزيابی دستاوردهای خود با كارهای برتر اين همايش میسر نیست.»

مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان تصريح كرد: «هنر نبايد در هيچ فصلی تعديل شود و با تغيير نوع نگاه جامعه تغيير يابد. هنر تفننی نيست و در جای جای زندگی مردم اعم از شادی و غم مشاركت دارد؛ قصد ما نيز بهره‌گيری از انديشه اين ماه در قالب هنر بود زيرا وظيفه اداره ارشاد برگزاری سخنرانی و منبر نيست؛ ما بايد از ابزار هنر برای انتقال پيام اين ماه استفاده كنيم.»

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: «هدف غايی اين همايش برای هنرمندان و مسئولان استان گلستان تبادل انديشه و هنر بين هنرمندان شركت كننده و هنرمندان استان است؛ اگر اين عزيزان هوشمند باشند، تجربه خود را هنگام ديدن اين نمايش‌ها افزايش می‌دهند و از عقيده نويسنده، كارگردان، بازيگران و ... به طور رايگان بهره می‌برند. هنرمندان ديگر نيز با سابقه هنری و نمايشی استان آشنا می‌شوند و به نوعی سفير فرهنگی ما در شهرهای خود می‌شوند.»

وی در بيان ديدگاه خود نسبت به آثار اجرا شده تا به امروز گفت: «برخی آثار شايسته و برخی ديگر به نظر من نامناسب بودند؛ آثار اخير در حد و اندازه همايشی سراسری درباره عاشورا نبود و ما تا رسيدن به مرز ايده‌آل فاصله زيادی داريم. اين همايش در اين زمان نياز به آسيب شناسی جدی دارد.»

منتظری افزود: «دانايی مقدمه توانايی است و به نظر من هنرمندان ابتدا بايد دانش خود را افزايش دهند، سپس به كارهای خلاقه دست بزنند و بدانند كه آثارشان در حد كشور ديده می‌شود.»

مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان گفت: «ما آماده بين‌المللی‌شدن همايش و پذيرفتن دبيرخانه دائمی آن در استان هستيم اما اين مرحله شرايط و مراحل خاصی را از مركز هنرهای نمايشی طلب می‌كند. تمركززدايی بسيار خوب است اما هنوز تا اجرای ايده‌آل آن فاصله داريم و مسئولان بايد درباره آن فكری بيانديشند.»

پنجمین همایش آیین‌های عاشورایی از ۲۱ تا ۲۵ دی‌ماه در گرگان برپا است.
مرجع : مرکز خبر حوزه
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما