کد مطلب : ۵۱۹۹
ادبيات عاشورا نقدی به خود نديده است
خیمه، غلامرضا كافی بیان کرد: «نكته قابل توجه درباره كتاب "شرح منظومه ظهر" اين است كه ادبيات عاشورا با همه فراوانی آثار شعری در اينباره و سابقه اين نوع ادبی كه به آغازينی دورههای شعر فارسی بر میگردد، هيچگونه نقد و تحليلی به خود نديده است و همه مطالب پراكنده دراينباره نيز به دوره كوتاه پس از انقلاب اسلامی باز میگردد.»
نویسنده کتاب «شرح منظومه ظهر» افزود: «آثار تحليل و نقد دراينباره در همين كتاب "شرح منظومه ظهر" آمده است و برترين آنها، عيوب غيرقابل بخششی در تدوين و نظريات دارد، بنابراين ضرورت تحليلی اين نوع شعر وجود و وجوب داشت.»
وی تصریح کرد: «به عنوان مثال در اذهان و باور عمومی اصل ادب، عصر صفويه، دوره بارور شعر عاشورايی است حال آنكه چنين نيست و ما اين را اثبات كردهايم كه برترين دوره شعر عاشورايی، عهد قاجاريه است و عنوان برترين شاعر عاشورايی و شاعر مرثيه مذهبی ويژه و برازنده يغما جندقی، شاعر اين عصر است.»
کافی اظهار اميدواری كرد پژوهش عاشورايی به همين ختم نشود و اهل نظر اين كار را پروردهتر و كاملتر كنند.
به گزارش نویسنده کتاب «شرح منظومه ظهر» افزود: «آثار تحليل و نقد دراينباره در همين كتاب "شرح منظومه ظهر" آمده است و برترين آنها، عيوب غيرقابل بخششی در تدوين و نظريات دارد، بنابراين ضرورت تحليلی اين نوع شعر وجود و وجوب داشت.»
وی تصریح کرد: «به عنوان مثال در اذهان و باور عمومی اصل ادب، عصر صفويه، دوره بارور شعر عاشورايی است حال آنكه چنين نيست و ما اين را اثبات كردهايم كه برترين دوره شعر عاشورايی، عهد قاجاريه است و عنوان برترين شاعر عاشورايی و شاعر مرثيه مذهبی ويژه و برازنده يغما جندقی، شاعر اين عصر است.»
کافی اظهار اميدواری كرد پژوهش عاشورايی به همين ختم نشود و اهل نظر اين كار را پروردهتر و كاملتر كنند.
مرجع : سايت خبری قرآنی